شکست عاطفی پایان زندگی رمانتیک شما نیست.

فرصت های بهتری در زندگی خواهید داشت.

ورود به روابط عاطفی امری اجتناب ناپذیر است.

بسیاری از انسان ها به منظور رفع نیاز به صمیمت، پر کردن احساس خلأ و تنهایی، داشتن همدم، پشتیبان و دلایل متنوع دیگر ممکن است تصمیم به شروع یک ارتباط عاطفی بگیرند.

اما نداشتن اطلاعات کافی، بی مهارتی، عدم کنترل صحیح احساسات، عدم شناخت صحیح از خود و در یک کلام عدم دانش روانشناختی کافی می تواند ارتباط عاطفی شما را به باتلاق وحشتناکی تبدیل کند که قادر به برون رفت از آن نیستید.

در بهترین حالت حتی اگر بتوانید از یک رابطه ی ناسالم بیرون بیایید، ماجرا پایان نیافته است.

چرا که شما به تکرار الگوهای ارتباطی قبلی تان در یک رابطه ی جدید خواهید پرداخت و با احتمال بسیار بالا، مشکلات مربوط به ارتباط سابق تان را مجددا تجربه خواهید نمود.

به همین دلیل در این مطلب قصد دایم تا شما را با مهم ترین نکات پیشگیری از تکرار شکست عشقی و بهبود ارتباطات عاطفی تان آشنا کنیم.

۱٫ ورود به ارتباط جدید در کمتر از ۶ ماه ممنوع!

پایان دادن به یک ارتباط عاطفی فرایندی شبیه به سوگ طی می کند و از مراحل مختلفی از جمله انکار، خشم و عصبانیت، خود درگیری، افسردگی و پذیرش واقعیت تشکیل شده است.

بنابراین ورود لجام گسیخته به یک رابطه پس از رابطه ی دیگر، می تواند جراحات عاطفی ترمیم نشده ی شما را در معرض خطر تبدیل شدن به اختلالات و مشکلات روانی حاد قرار دهد و برای تان دردسرساز شود.

بهترین اقدام می تواند این باشد که پس از پایان یک ارتباط، به خودتان فرصت دهید و اقداماتی به منظور ترمیم وضعیت روانی و خاطرات گذشته خود انجام دهید.

بر اساس مشاهدات بالینی، این زمان می تواند بین ۶ ماه تا یک سال متغیر باشد و در برخی موارد، صحبت با یک مشاور به منظور بهبود روانی، ضروری است.

۲٫ رابطه ی قبلی تان را مورد بازنگری قرار دهید.

در این زمینه، ضرب المثل ” اشتباه برای بار اول، اشتباه است و برای بار دوم یک انتخاب” می تواند به کارتان آید.

در حقیقت اگر در ورود به اولین ارتباط عاطفی تان، اشتباهاتی انجام دهید، قابل قبول است اما تکرار اشتباهات در رابطه ی قبلی تان، نه تنها یک اشتباه نیست بلکه بخشی از انتخاب های زندگی تان محسوب می شود.

بنابراین پس از پایان یک ارتباط عاطفی، مدتی را به بررسی این سوال اختصاص دهید که ” اشتباهات من در این رابطه چه بود؟”

در صورتی که بتوانید الگوهای رفتاری نادرست، اشتباهات و بی مهارتی های خود را تشخیص دهید و برای رفع آن ها دست به کار شوید، بزرگ ترین کمک را به خودتان کرده اید.

در این شرایط می توانید از ارتباط قبلی تان بخاطر کمک هایی که به رشد شخصی شما کرده است تشکر کنید و از آن به عنوان یک تجربه ی مفید یاد کنید.

در صورتی که شناسایی این اشتباهات برای تان دشوار است بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید و از طریق بررسی باورهای بنیادی زندگی تان، ارتباطات تان را بهبود دهید.

فراموشی عشق اول در مردان

۳٫ از فرصت تنهایی به منظور رشد شخصی استفاده کنید.

احساس تنهایی و خلأ دلیل مناسبی برای ورود به یک رابطه ی عاطفی نیست.

بعد از شکست عاطفی نباید به خاطر فراموش کردن رابطه قبلی، وارد رابطه جدید شوید.

اگرچه ممکن است به هنگام تجربه ی تنهایی، بی گدار به آب بزنید و وارد رابطه شوید اما واقعیت های بالینی خبر از آن می دهند که شما در معرض خطر ورود به یک رابطه ی ناسالم قرار دارید.

بهتر است از فرصت تنهایی به منظور رشد شخصی تان استفاده کنید، سلامت جسمی و روانی تان را بهبود دهید، شادی و نشاط را تجربه کنید و سپس اقدام به شروع یک رابطه ی عاطفی به منظور به اشتراک گذاشتن داشته های خود با دیگران کنید.

به یاد داشته باشید که دو طرف خالی هرگز چیزی برای دادن به یکدیگر ندارند و افراد توخالی نیز پس از مدت کوتاهی ارتباطات خود را از دست خواهند داد.

۴٫ برای جلوگیری از شکست عشقی ، نقاط ضعف خود را بشناسید و برطرف کنید.

اگر خودتان را به درستی بشناسید، از نقاط ضعف و قوت شخصیتی تان آگاه خواهید بود.

به عنوان مثال ناتوانی در بیان احساسات، انتظارات و نگرانی ها می تواند ضعف اساسی برای ورود به یک رابطه باشد.

همچنین بی ارزش دانستن خود، اضطراب، ناتوانی در کنترل خشم و یا افسردگی نیز خبر از آن می دهند که شما در شرایط مناسبی برای ورود به یک رابطه ی عاطفی نیستید و ممکن است گزینه ی مناسبی را انتخاب نکنید.

بهتر است پس از شناسایی نقاط ضعف خود، اقدام به رفع آن ها کنید تا از تاثیرات منفی آن ها بر ارتباط تان پیشگیری کنید.

مطالعات نشان می دهند که عزت نفس پایین و بی ارزش دانستن خود یکی از مهم ترین فاکتورهای آسیب پذیری در روابط است که شما را در معرض مشکلات متنوعی قرار می دهد.

شکست عاطفی - چه_کنیم_که_شکست_عشقی_مان_تکرار_نشود؟