آیا روش های درمانی که در کمپ های ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرند را می شناسید؟ یکی از مراکز مورد استفاده برای ترک اعتیاد به مواد اعتیادآور، کمپ ترک اعتیاد می باشد که در آن جا از روش های مختلفی برای ترک انواع مواد اعتیاد آور ( مواد مخدر، مواد محرک، مواد توهم زا و غیره) استفاده می شود.

بسیاری از مصرف کننده ها و خانواده های آن ها به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد کمپ های ترک اعتیاد می  باشند تا با روش های درمانی در این کمپ ها آشنا شوند، در این مقاله توضیحات کاملی در مورد مراکز ترک اعتیاد بیان شده است که توصیه می شود تا انتها آن را مورد مطالعه قرار دهید.

کمپ ترک اعتیاد کجاست؟

مراکز مختلفی برای ترک اعتیاد وجود دارد که از آن می توان به مراکز ترک اعتیاد اشاره کرد، این کمپ ها مکانی برای اقامت بیمار معتاد می باشد تا دوره بهبودی او کامل شود، در این کمپ ها روش های مختلفی برای درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد، مرسوم ترین روشی که برای ترک اعتیاد در کمپ ها مورد استفاده قرار می گیرد ترک ناگهانی ( سقوط آزاد) می باشد، ترک ناگهانی در میان افرادی که درگیر اعتیاد هستند به عنوان ترک یابویی شناخته می شود.

در مراکز ترک اعتیاد خدمات زیادی ارائه می شود و در آن ها ترک هروئین، ترک تریاک، ترک شیره، ترک کوکائین، ترک ب ۲، ترک شیشه، ترک متادون، ترک ترامادول، ترک گل، ترک قارچ و غیره صورت می گیرد، هم چنین امروزه روش های نوینی برای ترک مواد وجود دارد که افراد می توانند بدون مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و تنها در خانه اعتیادشان را ترک کنند.

ترک مواد مخدر ترک مواد محرک ترک مواد توهم زا
ترک تریاک ترک آمفتامین ترک گل یا ماریجوانا
ترک شیره ترک متامفتامین ترک LSD
ترک متادون ترک کوکائین ترک قارچ
ترک ترامادول ترک نیکوتین ترک قرص اکس
ترک بوپرنورفین برخی داروها مانند ریتالین ترک PCP
ترک هروئین ترک شیشه ترک حشیش

روش های ترک در کمپ ترک اعتیاد

در مراکز ترک اعتیاد از روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود روش های درمانی انتخابی با توجه به ماده اعتیادآور و شدت اعتیاد به آن ماده متفاوت می باشد، از جمله روش های درمانی که در کمپ های ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. روش یابویی

اصطلاح یابویی در کمپ های ترک اعتیاد و بین معتادان و خانواده ها رواج بسیاری دارد که آن را به عنوان ترک ناگهانی می شناسند، در این روش ترک به صورت یک روزه و بدون این که مواد به طور تدریجی کاهش یابد و ماده ی دیگری جایگزین آن شود، انجام می گیرد.

  1. ترک سنتی در کمپ ترک اعتیاد

در این روش ترک دوز مصرفی به صورت تدریجی کاهش می یابد تا مقدار آن به صفر برسد، در این روش طی شدن دوره ترک به درست، تخطی نکردن از دوز روزانه و افزایش ندادن در میان برنامه از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، در صورتی که این روش توسط روانشناس انجام شود بسیار نتیجه بخش خواهد بود و با استفاده از این روش از راه دور می توان بیمار را تحت نظر قرار داد.

  1. ترک با استفاده از متادون

این روش مانند ترک ناگهانی ( یابویی) مصرف مواد قطع می شود اما در عوض متادون مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین مواد مخدر می شود، در کمپ ترک اعتیاد، هدف از این روش کاهش آسیب به بیمار و اطرافیان می باشد، متادون نسبت به مواد مخدر دارای نشئگی طولانی مدتی می باشد و استفاده از متادون به جای مواد مخدر باعث می شود.

عوارض  مصرف و خطرات ناشی از آن کنترل شود و در عین حال سختی خماری و علائم ترک کاهش می یابد. استفاده از این روش بسیار شایع می باشد اما در صورتی که به صورت خودسرانه مورد مصرف قرار گیرد منجر به اعتیاد بدتر می شود و آسیب هایی را برای فرد به وجود می آورد.

  1. روش سم زدایی در کمپ ترک اعتیاد

افرادی که مصرف مواد و دوز مصرفی آن ها بسیار بالا می باشد از این روش استفاده می شود تا راحت تر بتوانند خماری را تحمل کنند، در این شرایط درمانگر از داروهایی استفاده می کند که باعث بیهوشی بیمار می شود.

اعتیاد به مواد افیونی

اهداف مرکز و کمپ های ترک اعتیاد

بهتر است در مراکز ترک اعتیاد و مکان ترک اعتیاد اهدافی در نظر گرفته شود و به درستی به آن ها عمل شود، در کمپ باید امکاناتی برای معتادان فراهم شود، فضای آرام و محیط مناسبی داشته باشد، به بیماران احترام گذاشته شود تا بتوانند به توان گذشته خود برسند، فضا و شرایط کمپ باید به گونه ای باشد که فرد احساس تحقیر نداشته باشد و برای ترک مواد مخدر انگیزه لازم را داشته باشد.

دومین هدفی که باید در کمپ صورت گیرد عاری بودن مرکز از هر گونه مواد اعتیاد آور می باشد و فرد نباید به هیچ یک از مواد مخدر دسترسی داشته باشد و هم چنین باید در کمپ شرایطی محیا شود تا بیمار با خانواده و دوستانش ملاقات داشته باشد و آخرین هدفی که مکان ترک اعتیاد باید به آن توجه داشته باشد فراهم کردن امکانات آموزشی در زمینه های تقویت مهارت های ارتباطی و مهارت های حل مسئله می باشد این هدف با حضور روانشناس حاضر در مرکز محقق می یابد.

کمپ ترک اعتیاد

درمانگر باید این نکته را در نظر بگیرد که تمام کسانی که به سمت اعتیاد رفته اند مشکلاتی داشته اند که این مشکلات ریشه در ارتباطات، کودک، خانواده، مشکلات شخصی و غیره دارد، باید هر کدام از این نیاز ها به وسیله روانشناس شناسایی شود و به خوبی درمان صورت گیرد .

هم چنین مکان ترک اعتیاد باید برنامه های درمانی را به گونه ای تنظیم کنند که بیمار بعد از ترک دوباره به سمت مصرف مواد مخدر بازنگردد، متاسفانه بسیاری از کمپ ها به این موارد پایبند نیستند و در صورتی که در کمپ منطقه شما خدمات روانشناسی ارائه نمی شود نگران نباشید در این خصوص مرکز ستاره ایرانیان به صورت تلفنی و حضوری پاسخ گو شما می باشد تا خدمات درمانی را از راه دور ارائه نماید.

کمپ ترک اعتیاد غیر مجاز

معمولا کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز روش هایی صحیحی برای ترک اعتیاد انتخاب نمی کنند و شرایط آن ها نامناسب است در زیر نمونه ای از رفتارهای غیر مجاز آن ها را بیان می کنیم.

  • از روش ها و شیوه های درمانی نامناسبی استفاده می کنند.
  • استفاده از روش های درمانی نامناسب مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد و فرایند ترک را برای او دشوارتر و سخت تر می کند.
  • در کمپ ترک غیر مجاز، با فرد بیمار رفتار مناسبی ندارند و به صورت تحقیر آمیز با او برخورد می کنند.
  • در این کمپ ها امکانات اولیه مانند غذای مناسب، فضای کافی، امکانات بهداشتی و نیازهای اولیه بیمار به درستی فراهم نمی شود.
  • در این مراکز کتک زدن و بدرفتاری با بیمار در زمان تقاضای او برای ماده اعتیاد آور به وفور مشاهده می شود.
  • استفاده از مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز خطراتی را به همراه خواهد داشت و باعث عدم ترک، بازگشت شدیدتر به اعتیاد، خودکشی، خودسوزی و غیره می شود.