گروه درمانی اعتیاد با روش حمایتی چیست؟ داشتن حامی و پشتیبان برای مقابله با اعتیاد، افسردگی، اضطراب یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان، غلبه بر ناراحتی خود و حضور در یک جمع پشتیبانی گامی ارزشمند به سوی بهبودی است.

گروه پشتیبانی چیست؟

گروه حمایتی مجموعه ای از افراد که با مسائل مشترک درگیر هستند تا آنچه که از آن رنج می برند را  به اشتراک بگذارند. از طریق بیان کردن تجربیات خود، حمایت، تشویق و آرامش را به سایر اعضای گروه ارائه می دهند و در ازای آن همان را دریافت کنند.

هنگامی که در حال گذراندن دوران ترک اعتیاد هستید، اعضای خانواده و دوستان ممکن است همدردی کنند، اما آن ها همیشه نمی دانند چه بگویند یا بهترین راهکار برای کمک به بهبودی شما چیست. پزشکان و متخصصان بهداشت گاهی اوقات حمایت عاطفی جزئی ارائه می دهند، اما هدف اصلی و تمرکز آن ها همیشه خدمات و مراقبت پزشکی است.

گروه حمایتی برای درمان اعتیاد

گروه‌های حمایتی برای کمک به افرادی که با شرایط سخت یکسان دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد شده‌اند. این شرایط سخت ممکن است مقابله با یک بیماری خاص، مانند سرطان، معلولیت ذهنی، مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب در اثر مرگ عزیزان یا اعتیاد بوده یا هدف آن مراقبت و حمایت از یکی از اعضای خانواده یا دوستی که با چنین مشکلی مواجه است، باشد.

با هر مشکلی که درگیر هستید، بهترین دارو شنیدن صدای افرادی است که مانند شما درگیر این شرایط سخت بوده یا به اصطلاح عامیانه با کفش های شما راه رفته باشد.

 گروه پشتیبانی مکانی امن را فراهم می کند که در آن می توانید اطلاعاتی کاربردی، سازنده و مفید به دست آورید. از مزایای تشویق برخوردار خواهید شد و از طریق بیان تجربیات مشترک، راهکارهای بیشتری را در مورد مقابله با مشکلات خود ( اعتیاد) یاد خواهید گرفت. شنیدن سخنان کسانی که با مشکلات مشابه شما درگیر هستند باعث می شود کمتر در مشکلات خود احساس تنهایی کنید.

در حالی که احساس سکوت و اضطراب در مورد پیوستن به یک گروه پشتیبانی کاملاً طبیعی است، اما می تواند برخی از باورهای غلط رایج در مورد این گروه ها و نحوه عملکرد آن ها را از بین ببرد.

در مورد سوء مصرف موادمخدر چه می دانید؟

باورهای غلط رایج در مورد گروه های حمایتی

هنوز یک باور غلط راجع به مشکلات سلامت روان وجود دارد، که با حضور در گروه‌های حمایتی برای آن مشکلات، گسترش می‌یابد. برخی افراد مشورت با مشاور را نشانه ضعف می دانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند اعتماد به مشاوره اتلاف وقت است و فایده ای ندارد.

باورهای نادرست در مورد گروه های حمایتی

افسانه ها و تصورات نادرست

افسانه: هیچ گروه حمایتی در کشور من وجود ندارد.

واقعیت: ده‌ها هزار گروه پشتیبانی در سطح ملی و جهانی، حضوری و آنلاین وجود دارد. تقریباً برای هر مشکل و شرایطی یکی وجود دارد.

افسانه: گروه های پشتیبانی هیچ پاسخ و حمایتی ندارند.

واقعیت: آن ها نمی توانند مشکلات شما را ناپدید کنند، اما در حین کار بر روی یک موضوع سخت یا حساس، پاسخ ها و حمایت های  زیادی را دریافت خواهید کرد.

افسانه: از من خواسته می شود که مسائل شخصی زندگی ام را بیان کنم.

واقعیت: در بیشتر گروه‌ها، انتخاب می کنید هر گونه که احساس راحتی می‌کنید صحبت کنید.

افسانه: سایر مراجعه کنندگان ممکن است با من درگیر شوند یا از من انتقاد کنند.

واقعیت: یک گروه حمایتی به خوبی اداره می شود و مرزها را تعیین می کند و از مراجعه کنندگان می خواهد که نسبت به یکدیگر همدلی و احترام نشان دهند.

افسانه: پس از مراجعه به یک گروه حمایتی، بیشتر احساس افسردگی می کنم.

واقعیت: بیان کردن مشکلاتتان می تواند بسیار تحسین برانگیز باشد. بنابراین، اکثر افراد پس از حضور در یک گروه حمایتی احساس نشاط و تشویق می کنند.

چگونه بر مصرف مواد غلبه کنیم؟

انواع گروه های حمایتی

با توجه به نیاز خود، ممکن است تصمیم بگیرید که به یکی از سه نوع گروه حمایتی زیر بپیوندید:

  1. گروه حمایت متقابل
  2. یک گروه ۱۲ مرحله ای
  3. گروه درمانی.

فقط به یاد داشته باشید که هر گروه حمایتی را که انتخاب می کنید نمی تواند جایگزین برای مراقبت های پزشکی قرار دهید.

اعتیاد جنسی چیست؟

گروه درمانی متقابل اعتیاد

گروه های حمایت متقابل گروه هایی هستند که توسط افراد با شرایط یکسان اداره می شوند. این افراد آموزش می‌بینند، اما مشاوره نمی‌دهند یا حرفه‌ای عمل نمی‌کنند. مراجعه کنندگان در یک گروه حمایت متقابل می‌توانند افرادی باشند که با یک شرایط خاص سر و کار دارند، خواه این یک مسئله پزشکی، آزار خانگی ، غم و اندوه یا اختلال خلقی باشد.

سایر گروه‌های حمایتی برای حمایت از اعضای خانواده یا دوستان شخصی که در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، طراحی شده‌اند.

اعضای گروه آنچه را که برای آن ها مفید بوده به اشتراک می گذارند تا دیگران را تشویق کنند که همین کارها را انجام دهند. معمولاً هیچ هزینه ای برای حضور در گروه های حمایت متقابل وجود ندارد.

گروه های خودیاری ۱۲ مرحله ای

برنامه‌های ۱۲ مرحله‌ای معمولاً برای افرادی که به الکل، مواد مخدر، قمار یا رابطه جنسی اعتیاد دارند، تنظیم می‌شوند. در طول جلسات گروهی، شرکت کنندگان برای بهبود ۱۲ مرحله که توسط الکلی های گمنام ایجاد شده را انجام می دهند.

مانند گروه‌های حمایت متقابل، گروه‌های خودیاری ۱۲ مرحله‌ای تحت رهبری همتایان، رایگان هستند و اغلب گروه‌های جداگآن های را برای عزیزان مبتلا به اعتیاد ارائه می‌دهند.

گروه های درمانی اعتیاد

بر خلاف گروه های حمایت متقابل و برنامه های ۱۲ مرحله ای، گروه های درمانی تحت رهبری درمانگر سلامت روان است. یک روانشناس حرفه ای چندین نفر را که با شرایط مشابهی زندگی می کنند گرد هم می آورد و به صورت گروهی آن ها را تحت درمان قرار می دهد.

گروه های درمانی برای طیف گسترده ای از شرایط سلامت روان در دسترس هستند. ممکن است گروه های درمانی هزینه داشته باشد، هرچند ممکن است تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرد.

گروه حمایتی برای درمان اعتیاد

گروه درمانی اعتیاد آنلاین

هنگامی که امکان ملاقات حضوری وجود ندارد، گروه‌های پشتیبانی آنلاین می‌توانند مفید باشند. اگر فاصله خیلی دور باشد، حمل و نقل در دسترس نباشد، یا برنامه کاری یا خانوادگی شما مانع از شرکت در یک گروه پشتیبانی حضوری شود، گروه های آنلاین جایگزین خوبی هستند.

گروه‌های پشتیبانی آنلاین همچنین می‌تواند برای کسانی که درگیر یک بیماری نادر هستند، مفید باشد زیرا در این گروه ها همتایان خود را که در یک منطقه گسترده پراکنده شده‌اند، پیدا می کنند.

البته گروه پشتیبانی آنلاین دارای ایراداتی است. تفسیر و حدس حالات صورت و زبان بدن سایر مراجعه کنندگان برای شرکت کنندگان می تواند دشوارتر باشد. علاوه بر این، فقدان تماس حضوری می تواند ارتباط را کاهش دهد که برای حمایت از مشارکت گروهی بسیار حیاتی است. همچنین یک انجمن آنلاین ممکن است ابراز محبت شرکت کنندگان را به سایرین در گروه محدود کند.

مانند هر جلسه آنلاینی، همیشه خطر مشکلات فنی یا پرت شدن حواس شرکت کنندگان وجود دارد، که اگر شخصی داستان یا پست حساسی را به اشتراک بگذارد، می تواند دردسرساز شود.

نیاز دارید با کسی صحبت کنید؟

شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره ازدواج مرکز مشاوره ستاره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰  به وسیله موبایل از طریق شماره های ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷امکان پذیر است.

مزایای گروه های حمایتی

گروه پشتیبانی مکانی امن است که می توانید در مورد احساسات و شرایط خود با دیگرانی صحبت کنید کسانی که احساس شما را درک می کنند و شما را قضاوت یا انتقاد نمی کنند.

همچنین می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

راهکارهای مقابله ای بهتری بیاموزید: همانطور که شرایط دشواری را پشت سر می گذارید، ممکن است لازم باشد راه های جدیدی را برای مقابله یاد بگیرید. در گروه پشتیبانی، مهارت‌های مقابله‌ای را از افرادی که با این مهارت ها به طور مستقیم به موفقیت رسیده‌اند، یاد می‌گیرید.

ممکن است نکاتی در مورد مدیتیشن، یادداشت روزانه یا چیزهایی که در نظر نمی گرفتید، بیاموزید. همچنین راه‌های جدیدی برای تعیین مرزهای سالم و عملکرد بهتر انتخاب کنید.

از طریق تجربیات مشترک رشد کنید: گروه پشتیبانی به شما فرصت هایی می دهد تا رازها و تجربیات خود را بروز دهید. به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با گروه به کاهش بار عاطفی و احساس تنهایی کمک کند. همانطور که دیگران در گروه، داستان زندگی خود را به اشتراک می گذارند، می توانید نگرش ارزشمندی در مورد نحوه برخورد دیگران با موقعیت های مشابه خود به دست آورید.

بر مراقبت از خود تمرکز کنید: شرکت‌کنندگان در گروه‌های حمایتی ایده‌های خلاقانه برای مراقبت از خود، مدیریت استرس، مبارزه با خستگی و احساس قوی‌تر شدن ذهنی و فیزیکی ارائه می دهند.

امید داشته باشید: حضور در کنار سایر اعضای گروه درمانی اعتیاد به تقویت روحیه و حس خوش بینی شما کمک می کند و به شما برای تصور واقع بینانه از آینده ای بهتر کمک می کند.

گروه حمایتی برای درمان اعتیاد

چه انتظاراتی باید از گروه پشتیبانی داشت؟

عملکرد هر گروه پشتیبانی کمی متفاوت است، بنابراین تشخیص اینکه آیا یک گروه خاص برای شما مناسب است یا نه، همیشه آسان نیست. اما مواردی وجود دارد که هنگام انتخاب های خود باید به آن ها توجه کنید:

  • گروه های پشتیبانی قوانین مشخصی دارند . باتوجه به شرایط ممکن است گروه فقط به یک جنسیت خاص، بزرگسالان بالای ۱۸ سال، افرادی که با یک مشکل خاص سر و کار دارند، یا دوستان و اعضای خانواده کسانی که با شرایط خاصی زندگی می کنند، محدود شود.
  • درمانگر به شما کمک می کند: درمانگران باتجربه از افراد تازه وارد حمایت می کنند و درک می کنند که حضور در گروه ممکن است در روزهای اول آن ها را عصبی کند. آن ها تمام تلاش خود را می کنند تا با استقبال از فرد، از اینکه در گروه مناسبی هستند مطمئن شوند و به آن ها می گویند چه انتظاری دارند و ترس و اضطراب فرد را کاهش می دهند.
  • گروه پشتیبانی نوعی ساختار دارد: به طور معمول، گروه باید یک دستور کار روشن با چهار عنصر اساسی داشته باشد: درمانگر از همه استقبال می کند، به هر شرکت کننده فرصتی داده می شود تا خود را معرفی کند، یک بحث گروهی، و در آخر درمانگر به طور رسمی پایان جلسه گروه را اعلام می کند.
  • دستورالعمل های روشنی وجود دارد: قوانین و انتظارات برای کمک به همه افراد در گروه مهم هستند. معمولاً گروه‌ها محدودیت زمانی ۱ تا ۲ دقیقه‌ای را برای هر شرکت‌کننده اعمال می‌کنند تا از انحصار هر فرد در مکالمه جلوگیری کنند. اگر کسی تمایلی به صحبت ندارد، گروه‌های پشتیبانی اغلب یک «قانون پاس» دارند. باید به اعضای گروه یادآوری شود که احترام، همدلی و محرمانه بودن مکالمات را به طور کامل حفظ کنند.
  • درمانگر به گروه کمک می کند تا در مسیر خود باقی بماند. درمانگران می‌دانند که چگونه مرزها و محدودیت ها را اعمال کنند و به برنامه پایبند باشند. در عین حال به هر شرکت‌کننده فرصت صحبت کردن می‌دهند. قرار دادن موضوعات مشترک درون گروه برای کمک به سازنده ترین بحث ها نقش بسزایی دارند. موارد اضطراری در طول زمان گروهی بروز می کنند و تسهیلگران باید بدانند که چگونه به طور مناسب با آن ها برخورد کنند.

گاهی برخی از گروه‌های پشتیبانی تحت رهبری همتایان، سخنرانان مهمان را وارد جلسات می‌کنند. اینها فرصت هایی برای اعضای گروه است تا از پزشکان، درمانگران، متخصصان یا سایر متخصصان آموزش ببینند که به آموزش گروه در مورد موضوعی خاص کمک کنند.