ویروس HPV ، علائم، راه های انتقال و درمان ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی HPV یکی از ویروس های است که از طریق رابطه جنسی انتقال داده می شود و افرادی که به این ویروس مبتلا هستند ممکن است هیچ نشانه ای از وجود ویروس در بدنشان دیده نشود و همین موضوع باعث می شود تا خطر گسترش بیماری آن ها بیشتر شود، این ویروس از طریق رابطه جنسی مقعدی و دهانی به فرد انتقال داده می شود.

برای درمان این ویروس هنوز هیچ راه درمانی وجود ندارد و با استفاده از واکسیناسیون می تواند پیشگیری های لازم را انجام داد و در اکثر مواقع عارضه های این ویروس قابل درمان می باشد و اگر فرد آگاهی لازم در مورد نشانه ها، عارضه ها و دلایل این ویروس داشته باشد سریع تر می تواند آن را شناسایی کند و اقدامات لازم برای درمان انجام دهد.

ویروس HPV و یا پاپیلومای انسانی چیست؟

ویروس HPV ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی و هرگونه تماس پوستی با آلت تناسلی منتقل داده می شود، این ویروس ۱۵۰ نوع دارد که هر کدام از آن ها عارضه های متفاوتی را برای فرد ایجاد می کنند، بعضی از آن ها باعث زگیل و سرطان می شوند.

اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا هستند از وجود آن در بدنشان بی خبر می باشند، چون که این ویروس تا سال ها بدون هیچ علائم و نشانه ای در بدن باقی می مانند و خوشبختانه واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس وجود دارد.

انواع ویروس HPV

ویروس اچ پی وی نوع های  متفاوتی دارد و در دو گروه تقسیم بندی شده اند که به گروه کم خطر و پر خطر معروف می باشند ویروس هایی که در گروه کم خطر هستند باعث ایجاد سرطان نمی شوند و قابل درمان می باشند اما نوع پرخطر آن با ایجاد کردن سلول های غیر عادی باعث ایجاد سرطان می شوند. انواع این ویروس ها عبارت اند از:

  1. ویروس hpv نوع ۶

ویروس نوع ۶ در دسته کم خطر جای دارد و زگیل هایی که ناشی از این ویروس به وجود می آیند به شکل گل کلم هستند، اچ پی وی نوع ۶ با استفاده از واکسن قابل پیشگیری می باشد و با استفاده برخی از دارو ها می توان قدرت سیستم ایمنی فرد را افزایش داد تا به مقابله با ویروس و سایر بیماری های مقاربتی بپردازد.

  1. ویروس hpv نوع ۱۱

نوع ۱۱ این ویروس در دسته کم خطر قرار دارد و می توان گفت که تقریبا ۹۰ درصد زگیل های تناسلی به خاطر ویروس نوع ۶ و نوع ۱۱ می باشد و با آن ها مرتبط هستند، البته ویروس نوع ۱۱ می تواند باعث ایجاد تغییراتی در رحم گردد. واکسن تا حدودی می تواند بدن را در مقابل این ویروس مقاوم سازد و با استفاده از دارو های موضعی می توان علائم آن را برطرف کرد.

  1. ویروس hpv نوع ۱۶ و ۱۸

این دو نوع ویروس در دسته های پر خطر قرار دارند و علت ۷۰ درصد از سرطان های رحم در جهان را به خود اختصاص داده اند و خطرناک می باشند.

راه های انتقال ویروس اچ پی وی

ویروس hpv از طریق آمیزش جنسی ( واژنی، دهانی و مقعدی) و هر گونه تماس با آلت تناسلی منتقل داده می شود به وسیله کاندوم تا حدودی می توان از انتقال این ویروس جلوگیری کرد ولی کاندوم کاملا ایمن نمی باشد زیرا از طریق نواحی که به وسیله کاندوم پوشیده نشده است این ویروس منتقل می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده این ویروس در محل هایی مثل استخر، سنگ توالت و حتی دریافت خون آلوده وارد بدن نمی شود و به طور کلی علت اصلی ابتلا به این ویروس را رابطه جنسی بیان می کنند.

بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی آیا لازم است که زن و مرد درباره ی نیاز های جنسی خود با یکدیگر صحبت کنند ؟

عارضه های ویروس hpv

در بیشتر مواقع ویروس hpv به خودی خود از بین رفته است و برای سلامت بدن هیچ مشکلی به وجود نمی آورد اما اگر این ویروس در بدن بماند سلامت فرد را با بیماری هایی مانند زگیل و سرطان به خطر می اندازد، نوع ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود سرطان ایجاد نمی کند. برخی از عارضه های این ویروس عبارت اند از:

  1. زگیل

بعضی از انواع ویروس hpv باعث ایجاد زگیل های معمولی می شود که هیچ گونه خطری ندارند ولی بعضی از آن ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، زگیل تناسلی در مردان بر روی آلت تناسلی و یا ران و کشاله ران ظاهر می شود و در زنان در نواحی واژن یا مقعد و دهانه رحم بروز پیدا می کند.

  1. سرطان

سرطان ناشی از ویروس hpv  در مردان بسیار نادر می باشد و سرطان آلت تناسلی و سرطان مقعد از سرطان هایی می باشد که به خاطر ویروس hpv به وجود می آیند.

سرطان ناشی از ویروس اچ پی وی در زنان شایع تر می باشد و این ویروس باعث سرطان گردن رحم می شود و تقریبا تمام سرطان های گردن رحم ناشی از ویروس hpv می باشد، هم چنین کشیدن سیگار در زنان مبتلا به ویروس اچ پی وی خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

  1. سرطان دهان

ویروس hpv باعث مشکلاتی در دهان و زبان و سرطان حلق می شود و افراد با مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خطر ابتلا به سرطان دهان را در خود افزایش می دهند.

ویروس HPV

  1. سرطان های دیگر

ویروس hpv با سرطان های دیگر که شیوع کمتری دارند در ارتباط می باشد تقریبا نیمی از سرطان فرج با hpv  در ارتباط هستند و انواعی از hpv باعث ایجاد سرطان گردن رحم و مقعد می شود و هم چنین انواع پر خطر آن با سرطان هایی مانند سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه مرتبط می باشد.

سرطان ناشی از ویروس اچ پی وی می تواند سال ها و یا حتی دهه ها بعد از مبتلا شدن به وجود آید و در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فهمید کدام افراد به سرطان یا دیگر مشکلات بهداشتی مبتلا می شوند اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند ( مثل مبتلایان به ایدز) بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان می باشد.

رابطه جنسی با وجود ویروس hpv چگونه باید باشد؟

مهم ترین نکته در مورد رابطه جنسی این است که شریک جنسی شما باید از این بیماری مطلع باشد زیرا ویروس hpv مانع برقراری ارتباط جنسی نمی شود ولی باید رابطه جنسی به صورت محافظت شده انجام شود، استفاده از کاندوم، دستکش لاتکس و dental dams می تواند روش مناسبی برای جلوگیری از انتقال ویروس باشد.