راه حل مشکلات خانوادگی چیست و چگونه با کمک مشاوره خانواده این راه پر فراز و نشیب را طی کنم و خانواده ام را نجات دهم. آینده فرزندان ام به آن بستگی دارد.

راهکارهایی برای رفع کردن اختلافات خانوادگی

وقتی در خانواده مشکلی به وجود می آید، در واقع به این معنی است که یک نفر از اعضای خانواده، نسبت به شرایط حاکم بر خانواده رضایت ندارد و خواهان تغییر است. بنابراین دست به شورش و پرخاشگری می زند.

پیش از هر چیز باید دلایل دعوای خانوادگی را بدانید.

راه حل هایی برای جلوگیری از دعوای خانوادگی:

اختلافات خانوادگی برای هر انسان، ممکن است موضوعات و دسته بندی های مختلفی داشته باشد. این مشکلات می توانند در زمینه های اخلاقی، احساسی، اقتصادی و … بروز پیدا کنند که سر منشا همه ی این موضوعات به ازدواج مربوط است. در واقع می توان گفت، وقتی زوجین با آگاهی و منطق شریک زندگی خود را انتخاب کنند در آینده به مشکل حاد و جدی برنخواهند خورد.

ممکن است شما نیز در زندگی خود تعارضات حل نشده بسیار زیادی داشته باشید و امید خود را نیز نسبت به حل آن ها در ادامه ی زندگی از دست داده باشید. پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

معمولا در حین بروز تعارضات خانوادگی دو حالت اتفاق می افتد :

۱) با حفظ آرامش و خونسردی و همچنین حفظ حرمت ها، درباره حل تعارضات گفت و گو می کنید تا هر دو طرف به توافق و صلح نهایی برسید.

۲) هر دو طرفین دعوا شروع به داد زدن و فحاشی کرده و به هیچ نتیجه ای جز دلخوری و از بین بردن حریم یکدیگر نخواهید رسید.

قطعا حالت اول برای حل مشکلات، منطقی تر خواهد بود و بهتراست در هر حالتی از مشاجره و فحاشی جلوگیری کنید. اما شاید بیان کنید که در بعضی مواقع گفت و گوی محترمانه و منطقی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. پس باید چکار کنیم؟

در این مواقع گزینه ی سوم هم وجود دارد :

۳) تعارضات خانوادگی را به کلی نادیده بگیرید و به هیچ عنوان بحث آن را باز نکنید.

چه خوب بود اگر راه و رسم گفت و گوی موفقیت آمیز و منطقی برای حل تعارضات خانوادگی در زمان کودکی و مدرسه، در کنار سایر دروس پایه به کودکان آموزش داده می شد زیرا داشتن این مهارت لازمه ی یک زندگی شاد و موفق خواهد بود.

در نهایت تاسف، اکثر زوج های جوان دانش کافی برای حل تعارضات خانوادگی را ندارند و به همین علت سو تفاهم های جزئی را هم نمی توانند حل کنند. به این دلیل، بروز هر تعارضی به مشاجره و دعوا ختم خواهد شد.

راه حل مشکلات خانوادگی

در ادامه به نتایج و عوارض جلوگیری از حل کردن سریع تعارضات و راه حلی برای جلوگیری از مشکلات آن می پردازیم.

یک نمونه مشکلات خانوادگی شامل: تصور کنید که شما و همسرتان قصد دارید برای تعطیلات به سفر بروید اما درباره انتخاب مقصد به تصمیم نهایی نرسیدید و هر کدام در ذهن خود شهر خاصی در نظر دارید، هر کدام دلایل خاص خود را برای انتخاب این شهر دارید.

در واقع و به ظاهر مشکل جدی متوجه رابطه شما نیست اما هنگامی که مهارت کافی برای گفت و گو و مذاکره ندارید، در نهایت تصمیم می گیرید سفر را کنسل کنید.

حالت دیگر به این صورت خواهد بود که هر کدام از زوجین از مقصد مورد نظر خود به نفع شخص مقابل منصرف شود.

در این مواقع ممکن است موقعیت صلح آمیز به نظر برسد، غافل از این که فردی که از نظر خود چشم پوشی کند، از سفر لذتی نمی برد و با جزئی ترین مشکل مثل انبار باروت منفجر می شود. استفاده از این روش عواقب بسیار بدی خواهد داشت.