انتخاب دوست در نوجوانی، چگونه در انتخاب دوست به نوجوان خود کمک کنیم؟

انتخاب دوست در دوران نوجوانی بسیار حساس است و نسبت به سایر سنین اهمیت بیشتری دارد زیرا در این دوران افراد بیش از اندازه تحت تاثیر دوستان قرار می گیرند و بر اساس ویژگی های دوستان هویت آن ها شکل می گیرد و رفتار شان را از دوستان الگو برداری می کنند.

به همین دلیل در این سن رفتار و کردار دوستان بسیار بر روی فرد تاثیر میگذارد و باعث شکل گیری شخصیت آینده فرد می شود و تاثیراتی بر روی زندگی فرد به مدت طولانی می گذارد.

در این مقاله اهمیت انتخاب دوست در دوران نوجوانی مورد بررسی قرار می دهیم و توضیحاتی در مورد آن ارائه می دهیم و نکات مهمی که در این موضوع باید رعایت شود را مورد توجه قرار می دهیم.

اهمیت انتخاب دوست در نوجوانی

در دوران نوجوانی فرد به دوستانش اهمیت بسیاری می دهد و دوستان حامیانی برای فرد به شمار می آیند و می توانند به امنیت اجتماعی و روانی فرد کمک بسیاری کنند.

در دوران نوجوانی انتخاب دوست بسیار اهمیت دارد و این موضوع دلایل خاص خود را دارد که در زیر به چند دلیل از آن ها اشاره می کنیم.

  • در سن نوجوانی وقتی فرد در جمع دوستان حاضر می شود احساس نیاز به تعلق در او ارضا می شود و در کنار آن ها اعتماد به نفسش افزایش می یابد.
  • انتخاب دوست در این سن بسیار اهمیت دارد چون اگر فرد دوست مناسبی را انتخاب کند و دوستانش افراد سالمی برای دوستی باشند می تواند در زمینه ارتباطات اجتماعی تجربیات مثبتی داشته باشند.

با استفاده از روابط اجتماعی خواهند توانست در کنار بلوغ جسمانی سایر بلوغ ها را مانند بلوغ روانی و اجتماعی را تجربه کنند.

  • نوجوان در فرایند انتخاب دوست با مسائل مختلفی از جمله عقاید، ارزش ها، افکار و نقش های مختلفی آشنا می شود و این ها باعث می شوند تا هویت یابی خود را به خوبی انجام دهد و فرد به خوبی خودش را بشناسد و در آینده و شکل گیری شخصیت او در آینده تاثیر بسیاری خواهد داشت.
عدم توانایی دوستیابی کودکان

انتخاب دوست در نوجوانی، چگونه به نوجوان خود کمک کنیم؟

در این سن به احتمال زیاد نوجوان دوست دارد خودش دوستانش را انتخاب کند و در مورد روابط دوستی شان خودش تصمیماتی بگیرد و نوجوان در این سن بیشتر دنبال استقلال می باشد اما او همچنان به حمایت و نظارت پدر و مادر نیاز دارد.

با توجه به اینکه نوجوان خودش می خواهد دوستانش را انتخاب کند چطور والدین می توانند او را در انتخاب دوست کمک کنند.

در این مقاله این موضوع بررسی می شود و راهکارهای موثر بیان خواهد شد.

تلاش برای داشتن روابط صمیمانه و نزدیک با نوجوان

والدین اگر بتوانند با فرزندشان دوست باشند و ارتباط مثبت و خوبی با او داشته باشند به طور ناخودآگاه می توانند در روابط دوستانه فرزندشان تاثیر گذار باشند.

چون بر اساس تحقیقات انجام شده نوجوانانی که رابطه گرم و صمیمی با والدینشان دارند به راحتی می توانند به توصیه های پدر و مادرشان را در زمینه انتخاب دوست توجه کنند و نوجوان قادر خواهد بود تا روابط سازنده و مناسبی با دوستان خود ایجاد کند.

بسیار مهم است که والدین در سنین نوجوانی فرزندشان منعطف تر باشند و تلاش کنند تا روابط صمیمی تر و نزدیکتری با فرزندشان داشته باشند.

اگر حس می کنید که بین شما و فرزندتان اختلافات بسیاری وجود دارد. تعارضات باعث می شود تا به روابطتان آسیب بزند بهتر است از یک روانشناس کمک بخواهید تا بتواند در این زمینه به شما مشاوره بدهد و راهکارهای درستی برای بهبودی اوضاع در اختیارتان قرار دهد.

انتخاب دوست در نوجوانی

ایفای نقش به عنوان الگویی سالم

والدین از طریق رفتار خود می توانند بر روی نوجوان تاثیر بسیاری بگذارند، بر این اساس به جای اینکه آن ها بخواهند نوجوان را نصیحت کنند بهتر است الگوی مناسبی برای او باشند تا نوجوان با دیدن رفتار مناسب والدین آن ها را الگو قرار داده و با تقلید از پدر و مادرش رفتار درستی داشته باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده والدینی که روابط دوستانه و اجتماعی سالم تری دارند می توانند بهتر بر روی فرزندشان تاثیر بگذارند و فرزند این والدین در فرایند دوستیابی موفق تر خواهد بود و خواهد توانست رابطه اجتماعی بهتر و مثبت تری داشته باشد.

والدین اگر در روابط اجتماعی خود موفق نباشند و شکست بخورند و فردی منزوی و گوشه گیر باشند نمی توانند در مورد روابط اجتماعی و انتخاب دوست بر روی فرزندشان تاثیر بگذارند و برای نوجوانشان مفید باشند.