روش های ترک اعتیاد در خانه

بسیاری از افراد درگیر اعتیاد می باشند و ترجیح می دهند در خانه ترک را انجام دهند، زیرا روش های دیگر و درمان های بستری در مراکز درمانی هزینه بر و وقت گیر می باشد، هم چنین برخی از مراکز ترک اعتیاد از روش های سخت گیرانه ای مانند بستن فرد به تخت استفاده می کنند که باعث ترس و وحشت فرد نسبت به ترک می شود.

به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال روش های آسان و ترک اعتیاد در خانه می باشند و البته باید این نکته را در نظر بگیرند که ترک اعتیاد در خانه باید تحت نظر متخصص انجام شود. اگر در جست و جوی روش هایی آسان برای ترک اعتیاد می باشید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید زیرا در آن توضیحات بیشتری در مورد ترک اعتیاد بیان شده است.

ترک اعتیاد در خانه امکان پذیر است؟

امروزه برای ترک اعتیاد از روش های مختلفی وجود دارد و هنگامی که تصمیم به ترک اعتیاد می گیرید باید از مشاوران مورد اعتماد و اطمینان استفاده کنید، استفاده از روش های روان درمانی و دریافت داروهای جایگزین از مهم ترین این روش ها می باشد و هم چنین بعد از ترک باید در مورد علائم خماری و علائم ترک فرد بیمار به طور پیوسته با پزشک و روانشناس خود در تماس باشید.

متخصصان زمانی که می خواهند روش خاصی را برای ترک اعتیاد به فرد توصیه کنند شرایط آن ها را در نظر می گیرند و موضوعات مختلی مانند نوع ماده مصرفی، میزان دوز مصرف، آسیب ها و عوارض ناشی از مصرف و شدت علائم ترک را در نظر می گیرند و با استفاده از این علائم روش مناسبی را برای ترک بیان می کنند، اما امروزه روش های بستری کمتر توصیه می شود.

در روش های ترک اعتیاد امروزه و نوین تنها چند ساعت در طول هفته زیر نظر متخصصان باشید کافی می باشد و بقیه اقدامات را می توانید تنهایی در خانه انجام دهید.

چالش های ترک اعتیاد در خانه

ترک اعتیاد در خانه با همه مزایایی که دارد می تواند با چالش هایی همراه می باشد بنابراین برای این که یک ترک پایدار و مداوم داشته باشید باید برای غلبه بر این چالش ها راه درستی را انتخاب کنید، در ادامه این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  1. وجود عوامل محرک یا برانگیزان در خانه

یکی از عواملی که به عنوان مانع ترک شناخته می شود وسوسه یا همان احساس تمایل شدید به مصرف مجدد مواد می باشد، عواملی زیادی در این وسوسه دخیل می باشند به عنوان مثال افرادی که اغلب در محیط خانه به استعمال مواد می پرداختند ممکن است با دیدن ابزار آلات مرتبط با مواد مخدر و یا قرار گرفتن در محیطی که همیشه آن جا مواد مصرف می کرده اند دچار وسوسه شوند و دوباره تمایل به مصرف مجدد داشته باشند.

این افراد باید قبل از فرایند ترک اعتیاد در خانه هر گونه وسایلی که یادآور مصرف مواد می باشد را از خودشان دور کنند و در محیط خانه تغییراتی ایجاد کنند تا فضای گذشته برای آن ها تداعی نشود، در صورتی که امکان تغییر در محیط خانه وجود ندارد می توانند ترک اعتیادشان را در محیط دیگری آغاز  کنند برای این که در این خصوص تصمیم درستی بگیرید و روش مناسب را انتخاب کنید می توانید از مشاور ترک اعتیاد کمک بگیرید.

  1. وجود تنش های بین فردی در محیط خانه

در بسیاری از موارد افراد به خاطر اختلافات و تنش هایی که در محیط خانه تجربه می کنند به سمت مصرف مواد مخدر می روند در واقع آن ها با این روش می خواهند خودشان را آرام کنند و به دنبال راهی فوری برای آرام سازی هستند.

در این شرایط در صورتی که فرد نحوه صحیح برخورد با تعارضات خانوادگی را یاد نگیرد نمی تواند ترک اعتیاد پایداری داشته باشد در این شرایط باید از روانشناس متخصص در حیطه خانواده کمک گرفت و در جلسات خانواده درمانی شرکت کرد تا بتوانید تا حد زیادی با این مشکلات مقابله کنید و به طور موثر بر این مسئله غلبه نمایید.

  1. ترک اعتیاد در خانه، نبود انگیزه کافی

بیکاری و عدم فعالیت یکی از عوامل اصلی می باشد که ممکن است فکر مواد را دوباره به ذهن فرد وارد کند. افرادی که تصمیم می گیرند در خانه ترک را انجام دهند بیش از دیگران ممکن است دچار عدم فعالیت شوند و در نهایت انگیزه خود را برای ترک از دست بدهند آن ها در این شرایط باید در گروه های خودیاری نظیر انجمن های NA شرکت کنند تا بتوانند انگیزه خود را حفظ کنند و به شکل موثرتری بر وسوسه های به وجود آمده غلبه نمایند.

  1. وجود افراد مصرف کننده در خانه

بسیاری از افراد که درگیر اعتیاد می شوند مصرف مواد را به خانواده کشیده و اعتیاد امری خانوادگی می شود هنگامی که در محیط خانواده افراد معتاد وجود داشته باشند مانع بزرگی برای ترک می شوند و شرایط را بسیار دشوار می کنند، در این شرایط متخصصان ترجیح می دهند تا از روش های بستری برای ترک اعتیاد استفاده شود و هم چنین برای این که این وضعیت به درستی مدیریت شود باید از مشاور ترک اعتیاد کمک گرفت تا بتواند با توجه به شرایط فرد را یاری کند و روش مناسب برای ترک در اختیار او قرار دهد و در این خصوص او را راهنمایی کند.

  1. مواجهه با موقعیت های بحرانی

زمانی که فرد تصمیم به ترک اعتیاد می گیرد و در شرایط ترک قرار می گیرد با علائم جسمی و روانی ناخوشایندی رو به رو می شود که برخی از این موارد باعث می شوند تا موقعیت های بحرانی برای او ایجاد شود، به طور مثال در این شرایط برخی از داروها عوارض ترک اعتیاد را تشدید می کنند و بر سطح هشیاری فرد تاثیر می گذارند در این شرایط باید به متخصص مراجعه شود تا علائم مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و روش و داروی مناسبی را انتخاب نماید.

روش های ترک اعتیاد در خانه

برای این که ترک اعتیاد در خانه انجام شود روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله به رایج ترین این روش ها می پردازیم، اما از آن جایی که انتخاب روش ترک به فرد بیمار بستگی دارید باید از همان ابتدا تحت نظر روانشناس و مشاور باشید تا روش مناسبی را برای ترک شما در نظر بگیرد.

  1. ترک ناگهانی اعتیاد

بسیاری از افراد و خانواده های معتقد هستند که ترک اعتیاد باید یک باره و برای همیشه اتفاق افتد، در حالی که اعتیاد یک نوع بیماری است که علاوه بر جسم، ذهن و روان فرد را درگیر می کند و ترک کامل زمانی اتفاق می افتد که علاوه بر پاکسازی جسم، ذهن فرد نیز از این مسئله پاک می شود. ترک ناگهانی تنها بعد جسمانی را از اعتیاد پاک می کند و منجر به سم زدایی بدن می شود و در این روش درمانی ذهن و روان فرد درمان نشده و همانطور درگیر اعتیاد باقی می ماند.

ترک اعتیاد در خانه

اما باید توجه  داشته باشید که ریشه اعتیاد اکثرا روانی می باشد و افرادی که روش ترک ناگهانی را انتخاب می کنند و یا اطرافیانشان را اجبار می کنند که از این روش استفاده کنند در بلندمدت دوباره به سمت مصرف مواد می روند و آن را مورد استفاده قرار می دهند.

  1. ترک اعتیاد در خانه، ترک تدریجی اعتیاد

در روش ترک تدریجی به مرور زمان فرد مصرف مواد را کم می کند تا زمانی که مصرف آن به صفر می رسد و کاملا قطع می شود، این روش قطع بیشتر در موادی مانند تریاک، شیره، مورفین و غیره به کار می رود مزیت این روش این است که شما علائم جسمی و رونی ناخوشایند کمتری را تجربه می کنید و به تدریج بدن تان وابستگی اش را به مواد از دست می دهد.

  1. استفاده از درمان های سرپایی

برای این که ترک اعتیاد در خانه داشته باشید می توانید از روش های سرپایی و غیر بستری استفاده نمایید از جمله این روش ها عبارت اند از:

  • دارو درمانی
  • روان درمانی فردی
  • گروه درمانی
  • درمان به روش ماتریکس

ترک اعتیاد باید تحت نظر متخصص انجام شود و در صورتی که خودسرانه انجام گیرد احتمال بازگشت اعتیاد زیاد است. استفاده از روش های سرپایی در مراکز ترک اعتیاد یا مراکز مشاوره روانشناسی به شما این فرصت را می دهد تا از نظر جسمی و روانی مورد ارزیابی کاملی قرار بگیرید و این اطمینان را پیدا کنید که در مسیر درستی برای ترک اعتیاد هستید.

هم چنین درمانگر آموزش ها و راهکارهای عملی را بیان می کند تا با وسوسه مقابله کنید و به راحتی با شرایط جدید هماهنگ شوید که چطور بتوانید در محیط زندگی تان با ولع مصرف کنار بیایید و ترک اعتیاد شما همیشگی باشد و هم چنین در جلسات ترک اعتیاد و پیشگیری از بازگشت اعتیاد می توانید شرکت کنید تا از به وجود آمدن لغزش و مصرف مجدد مواد جلوگیری شود.