خشم از پدر و مادر یا صداقت با والدین | چه راهکاری را انتتخاب کنیم

خشم و تنفر از والدین مثل یک باتلاق می‌ماند که هرچه بیشتر شود بیشتر شما را در آن فرو می‌برد خشم از پدر و مادر بسیاری از ابعاد زندگی را در بر خواهد گرفت و روی جنبه‌های مختلف زندگی افراد تأثیر می‌گذارد.

خشم از پدر و مادر تمام ابعاد زندگی فرد روابط عاشقانه و عاطفی ،ازدواج، تربیت فرزندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیاری از افراد هستند که علت اینکه به موفقیت و پیروزی نرسیده‌اند و زندگی خوبی را ندارند.

والدین خود می‌داند معمولاً اشتباهاتی که در مورد تربیت فرزندان رخ می‌دهد به دلیل ناآگاهی از شیوه های درست تربیت است ولی شما با فرار از مسئولیت های زندگی خود و دنبال نکردن آرزوهای به صورت آگاهانه آینده خود ضربه می زنید.

پیامدهای خشم از پدر و مادر

خشم از پدر و مادر مادر و ماندن در خاطرات تلخ گذشته جز ناراحتی چیز دیگری به هم را نخواهد داشت و اگر دائم آن را تکرار کنید زمینه را برای وسواس فکری و افسردگی فراهم خواهد کرد اما کنترل کردن شرایط دست خود انسان است با بخشیدن هم خود شما به آرامش می رسید و هم والدین شما و هم زندگی برای شما شیرین تر میشود.

اگر در شرایطی هستید که با والدین خود زندگی می کنید برای اینکه فضای خانواده شما فضای خوب را در بر بگیرد موقعیت خود را مورد ارزیابی قرار دهید علت درگیری ها را پیدا کنید و سعی کنید نگذارید عواملی که باعث اختلاف و درگیری بین شما و والدین تان می شود پیش بیاید.

  • شیوه های ارتباطی صحیح

دلایلی که باعث می‌شود شما نسبت به پدر و مادر خود خرج می‌شود را پیدا کنید در مورد آنها با خانواده تان صحبت کنید اگر شیوه‌های ارتباطی را به درستی یاد بگیرید بهترین ارتباط را با خانواده میتوانید برقرار کنید.

  • همدلی و درک متقابل

یکی از دلایلی که باعث نگرانی افراد در هر رابطه می‌شود این است که نمی‌تواند درک متقابل از یکدیگر داشته باشند و سعی می کنند که دنیا را همانگونه که والدین می بینند ببینند پدر و مادر هم انسان هایی هستند که می توانند اشتباهاتی را داشته باشند و متقابلاً آسیب  ببینند و هم آسیب بزنند.

  • مسئولیت‌پذیری و ایفای نقش

در هر زندگی همه اعضای خانواده وظایفی را برعهده دارند و باید برای انجام وظایف خود تلاش ‌کنند و تمام بار تلاش ها روی دوش یک نفر نباشد اگر همه اعضا با همدیگر  همکاری نکنند تنش و درگیری در بین خانواده بیشتر می شود.

  • تغییر در رفتار هم‌زمان با ابراز علاقه و احترام

شما نمی توانید دیگران را تغییر دهید فقط می توانید خودتان را تغییر بدهید اگر می خواهید که والدین خود را تغییر بدهید اول باید از خود شروع کنید نباید نسبت به والدین حالت تدافعی داشته باشید زیراباعث خشم والدین خود می شود زمانی که از یکدیگر عصبانی نیستید و با هم رابطه صمیمانه دارید اشاره خودتان را نسبت به خانواده تان نشان دهید.

اگر همیشه خشمگین باشید شانس زندگی خوب را از خود می گیرید و آتش نفرت را در خودتان روشن می کنید آرامش تان را از دست می‌دهید اما با ابراز عشق دوست داشتن دیگران زندگی را به کام خودتان شیرین کنید.

آیا در خانواده شما بین پدر و پسر خانواده دعوا می شود؟

در بسیاری از خانواده ها دعوا بین پدر و پسر دیده می‌شود معمولاً با بزرگ شدن پسر این اختلافات کم می‌شود اما در برخی از خانواده ها ادامه دارد و می‌تواند زمینه را برای آسیب جدی فراهم کند دلیل بیشتر به این اختلافات آشنا نبودن با شیوه‌های صحبت کردن و اختلاف عقیده و نظر است.

 مهمترین دلایل اختلاف بین پدر و پسر

 اختلاف سلیقه و نسل

اختلاف نسل یکی از مسائلی است که باعث اختلاف بین پدر و پسر می‌شود و اگر اعضای خانواده نتواند زبان مشترکی برای صحبت کردن انتخاب کنند دچار مشکل می‌شوند.

این اختلاف نظرها می‌تواند از کوچکترین مسائل تا بزرگترین مسائل را شامل شود که توصیه می‌شود از مشاورین و متخصصین استفاده شود برخی از خانواده ها روی فرزندان خود حساسیت بیشتری دارند و می‌خواهند آنها را با دقت بیشتری تربیت کنند تا بتوانند در زندگی خود موفق شوند و توانایی مدیریت و اداره یک زندگی را داشته باشند و خودشان  هم بتوانند فرزندان شایسته ای را تربیت کند.

برای همین ممکن است سخت‌گیری‌های خانواده روی پسر بیشتر باشد و همین سختگیری ها ممکن است زمینه را برای ناراحتی و دعوا فراهم کند .

وقتی پسرا وارد سن نوجوانی و بلوغ می‌شوند احساس استقلال می‌کنند و ممکن است در برابر خواسته‌های والدین مقاومت کند که این زمینه را برای دعوا فراهم می کند .

آسیب‌های دعوای پدر و پسر

برخی از خانواده ها فکر می کنند دعوای پدر و پسر موضوع جدی نیست و می گذرد اما این دعواها می تواند جدی باشد و آسیب‌زا .ساده ترین آسیب  آن ها می تواند سرد شدن آن ها و فاصله گرفتن از خانواده باشد و در این فاصله ها ممکن است که فرزند شما دچار مشکل و ناراحتی باشد که به شما نگوید که این خود باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد.

پیشنهاد مشاور: تفاوت جالب صداقت و راستگویی که کسی نمیداند

 راهکارهایی برای بهبود روابط پدر و پسر

  • با یکدیگر صحبت کنید.

مهم ترین قدم صحبت کردن است و به شما این امکان را می‌دهد که از عقاید و موضع‌گیری‌های طرف مقابلتان آگاه شوید و خواسته‌های خود را به طرف مقابلتان بفهمانید اگر به دنبال این هستید که رابطه خود با فرزندتان را خوب کنید باید زمانی را به کودک تان اختصاص دهید.

  • برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مشترک

انجام دادن کارهای مشترک می تواند رابطه بین پدر و پسر را تا حدی بهتر کند مثلاً شما می توانید کارهایی را که هر دو طرف دوست دارند و برای آنها جذابیت دارد را انتخاب کنید و انجام دهید مثلاً ساخت یک ماکت .

  • برای کاهش دعوای پدر و پسر از یکدیگر نظر بخواهید.

در مسائل مختلفی که برایتان پیش می آید با پدر و یا فرزندانتان مشورت کنید و از آنها بخواهید نظرشان را بیان کند یا اگر راه حلی برای مشکل دارند بگویند این کار به آنها حس قدرت می‌دهد و باعث می‌شود تا آنها بدانند خواسته‌ها و نظرشان برای شما مهم است.

وقتی فرزندان شما به سن نوجوانی میرسد به دنبال هویت خود هستند که ممکن است باعث درگیری بین شما و خانواده تان شود و اثرات منفی را به همراه بیاورد در ارتباط با فرزندانتان به درستی برخورد کنید و رفتاری تند و خشن نداشته باشید.

 خشم از پدر و مادر

برای بهبود روابط این نکات به شما کمک می کند:

  • می توانید با استفاده از مشاوره و یا منابعی که وجود دارد اطلاعات خود را از نحوه برخورد با فرزندتان در هر سنی که هست افزایش دهید.
  • سعی کنید با آرامش خواسته ها و نظرات خود را برای آنها توضیح دهید.
  • برای کاهش اختلاف نظرها سعی کنید گاهی دنیا را از دید آنها ببینید .
  • اگر اختلاف نظری ایجاد شده سعی کنید شما پیش قدم شوید و نگذارید کدورت‌ها طولانی مدت شود.