خوراکی های مضر برای کودکان

تنقلات سالم برای کودکان تاثیر مستقیم و زیادی در سلامتی آن ها دارد، پس بهتر است در برنامه غذایی بچه ها از مواد غذایی سالم استفاده کرد. برای رشد خوب و نرمال، کودکان باید یک برنامه غذایی سالم و متنوع که شامل گروه های مختلف غذایی است، داشته باشند.

از آن جا که اکثر کودکان علاقه بسیار زیادی به خوراکی هایی مثل چیپس، پفک، فست فود ها و غیره دارند که اکثر آن ها نیز مضر می باشند، لازم است که والدین با نظارت مناسب روی غذای کودک، این گونه مواد را با تنقلات سالم جایگزین کنند.

در این مطلب قصد داریم، خوراکی های مفیدی که می توان جایگزین خوراکی های مضر کرد را معرفی کنیم.

خوراکی های مضر برای کودکان

انواع آب میوه های صنعتی و نوشابه

آب میوه های صنعتی به هیچ وجه نباید در برنامه غذایی کودکان زیر یک سال قرار بگیرید، حتی افراد مسن نیز مجاز به نوشیدن آب میوه نیستند. مواد موجود در نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی می تواند باعث مسمومیت غذایی شده و هم چنین تاثیرات بدی روی سیستم عصبی، حافظه و پوست کودکان داشته باشد.

این گونه نوشیدنی ها کالری و قند بسیار بالایی دارند اما هیچ گونه مواد معدنی ویتامینی را تامین نمی کنند، قند بالای این نوشیدنی ها می تواند منجر به پوسیدگی دندان کودک نیز شود.

بهتر است به جای استفاده از این نوع نوشیدنی ها از اسموتی میوه ای همراه با ماست یا شیر یا آب گازدار استفاده کنید.

عسل

در حالی که عسل یک ماده بسیار مغذی برای بزرگسالان است، اما می تواند برای کودکان زیر یک سال بسیار خطرناک باشد. عسل حاوی باکتری هایی است که باعث ایجاد بیماری بوتولیسم در نوزاد می شود، این باکتری بر سیستم ایمنی بدن کودک اثر منفی دارد و باعث مشکلات تنفسی و ضعف عضلانی در آن ها می شود.

برای کودکان زیر یک سال بهتر است از میوه ای خرد شده که هم منبع ویتامین هستند و هم شیرینی طبیعی دارند استفاده شود. کودکان بعد از یک سالگی می توانند عسل بخورند.

ماست صنعتی کودکان

ماست صنعتی طعم دار که مخصوص کودکان تولید می شود و اغلب آن را با نام دنت می شناسیم، یکی از انواع خوراکی های مضر برای کودکان است،

زیرا در این گونه ماست ها از رنگ های مصنوعی استفاده می شود که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا حتی بیش فعالی در کودک شود، هم چنین قند موجود در این محصولات برای کودک مضر است.

این در حالی است که ماست معمولی یک چاشنی خوشمزه و سالم برای کودک است. می توان برای کودکان بالای یک سال با استفاده از کشمش، عسل یا میوه، ماست را طعم دار کرده و در برنامه غذایی کودک قرار داد.

پاپ کورن صنعتی

یکی دیگر از خوراکی های مورد علاقه کودکان در میان وعده ها، پاپ کورن است.

پاپ کورن های صنعتی در کیسه های پلاستیکی بسته می شوند که برای بسته بندی فست فود نیز مورد استفاده قرار می گیرند، این پلاستیک ها حاوی ماده شیمیایی فلورین هستند که هنگام گرم شدن، مواد شیمیایی تولید می کنند.

مواد شیمیایی تولید شده هم بر رشد کودک تاثیر منفی می گذارد و هم با سرطان ارتباط دارد. بهتر است به جای پاپ کورن ماکروویوی، آن را با روغن زیتون در تابه آماده کنید. این کار زمان زیادی نمی برد و طعم آن هم واقعا خوب است.

اختلال پرخوری

غذای های کنسرو شده

در بسیاری از مواد بسته بندی مثل پلاستیک ها و قوطی های کنسرو، ماده ای سمی به نام بیسفنول A وجود دارد که بخش زیادی از آن نیز می تواند وارد مواد غذایی موجود در بسته بندی شود. بیسفنول A می تواند تاثیرات بسیار منفی روی رشد کودک، مغز و حتی سیستم تولید مثل او بگذارد و هم چنین می تواند عامل ایجاد سرطان شود.

بهتر است زمانی که می خواهید از محصولات بسته بندی استفاده کنید، از بسته بندی شیشه ای استفاده نمایید. برای مثال بهتر است از گوجه فرنگی تازه به جای رب گوجه های صنعتی استفاده کنید یا از رب هایی با بسته بندی شیشه ای استفاده کنید.

برنج و غلات برنج

برنج و غلات آن یکی از پرمصرف ترین مواد در برنامه غذایی کودکان است، میزان مصرف برنج در نوزادان سه برابر بیشتر از مصرف بزرگسالان است و این احتمال بالا رفتن سطح آرسنیک معدنی که ماده ای سمی در برنج و غلات برنج است، در بدن نوزاد را افزایش می دهد؛ سطح بالای آرسنیک تاثیر منفی زیادی روی توانایی و رشد کودک می گذارد.

کینوا، غلات تهیه شده از جو دوسر و میوه های تازه می توانند جایگزینی مناسبی برای برنج باشند.

مواد غذایی کم چرب حاوی آسپارتام

اکثر والدین به جای قند، از محصولات مصنوعی شیرین کننده در غذای کودک استفاده می کنند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که محصولی سبک که حاوی اسپارتام است می توانند انتخابی خطرناک تر و مضرتر باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد، آنزیم های بسیار مهمی بدن را محدود می کند که مسئول جلوگیری از چاقی و دیابت هستند.

می توانید از قندهای طبیعی مثل میوه در غذای کودک استفاده کنید یا با ترکیب آب سبزیجات و میوه های تازه با ماست و منجمد کردن آن، بستنی خوشمزه ای برای کودکتان درست کنید.

سوسیس و گوشت های فراوری شده

تحقیقات نشان می دهد که مصرف۵۰ گرم گوشت فراروی شده در روز، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۱۸ درصد بالا می برد. باید از مصرف سوسیس و هرگونه گوشت قرمز فراوری شده اجتناب کرد تا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا احتمالا سایر سرطان ها را کاهش داد.

تخم مرغ، حبوبات و محصولات ماهی جایگزین های بهتری برای این مواد غذایی می باشد. گوشت ماهی بسیار سالم تر از گوشت قرمز است. می توان به جای همبرگر گوشت از همبرگر ماهی یا سبزیجات استفاده کرد.

پاستیل میوه ای

پاستیل یکی از تنقلات بسیار پرطرفدار در بین کودکان و حتی بزرگسالان است، اما هیچ چیز مفیدی در این نوع تنقلات وجود ندارد.

قند بسیار بالای این محصول می تواند انرژی اضافی زیادی به کودک بدهد. طبق تحقیقات مقادیر زیاد قندی که به عنوان مثال در تنقلات چرب وجود دارد باعث ایجاد رفتارهای پرخاشگرایانه، بیش فعالی و بی توجهی در کودکان شود.

کودکان خود را به مصرف میوه های طبیعی یا خشک بدون شیرینی تشویق کنید.

جایگزین های مناسب برای خوراکی های مضر بچه ها

آدامس

آدامس ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند و جویدن آن ها می تواند موجب پوسیدگی دندان شود. حتی نمونه های بدون قند آدامس نیز مضر هستند،

زیرا اکثرا حاوی سوربیتول می باشند که باعث اسهال در کودک می شود. از طرفی جویدن آدامس در کودکان و بلعیدن تصادفی آن می تواند خطر خفگی ایجاد کند و یا بلعیدن تکه های کوچک آن هم باعث انسداد دستگاه گوارش کودک می شود.

پس استفاده از هر نوع آدامسی برای کودک ممنوع می باشد. بهتر است به جای آدامس سبزیجاتی مثل هویج و خیار به کودک بدهید.