گریه شدید زنان و مردان

همه انسان ها در دوران کودکی خود گریه کرده اند اما زمانی که به دوران بزرگسالی می رسند سعی می کنند که جلوی اشک و گریه خود را بگیرند چرا که گریه کردن را نشانه ضعف می‌دانند.

گریه برای بسیاری از انسان ها روشی برای تخلیه ناراحتی و غم است، بیرون ریختن این هیجانات به اندازه یک نسخه پزشکی می‌تواند موثر باشد تا جایی که برخی از روان شناسان معتقدند که افراد با گریه خود را تخلیه می‌کنند و اگر جلوی اشک ریختن را بگیرند به خودشان صدمه می زنند.

در فرهنگ های مختلف واکنش های متفاوتی برای گریه کردن وجود دارد، به طور مثال در ایران گریه مرد به نشانه ضعف او تلقی می شود.

برخی از افراد راحت گریه می کنند اما عده‌ای به یاد نمی آورند که آخرین بار چه زمانی گریه کرده اند.

مفهوم گریه شدید

گریه نوعی واکنش رفتاری، هیجانی و عاطفی نسبت به تحریکاتی مانند درد، غم و شادی می باشد. این هیجانات واکنش طبیعی بدن هستند و نباید جلوی آن ها را گرفت.

برخی از حیوانات مثل تمساح و فیل  اشک می ریزند، اما اشک آن ها تنها واکنشی طبیعی و بیولوژیکی نسبت به محیط بیرون است و از واکنش های درونی تاثیر نمی پذیرد. اشک ریختن به طور کلی وابسته به گریه نیست و ممکن است حتی وقتی گریه نمی کنید نیز از چشمان شما اشک جاری شود.

گریه شدید در زنان و مردان

قبل از دوران بلوغ گریه کردن در دختران و پسران به یک اندازه است اما پس از دوران بلوغ با ترشح هورمون پرولاکتین که در تولید اشک نیز تاثیرگذار است گریه در زنان بیش تر می شود.

زنان بالغ پنج برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند و گریه ی آن ها پر سر و صدا و فراوان است اما گریه مردان معمولاً آرام، بدون صدا و با کمی اشک همراه می باشد.

گریه کردن در زنان معمولاً پس از مشاجره و دعوا با دیگران و احساس بی کفایتی و یا بی توجهی صورت می گیرد اما مردان بیشتر از احساسات مثبت اشک می ریزند.

یکی دیگر از دلایل گریه کردن در زنان بزرگ بودن غده های تولید اشک است.

انواع گریه شدید

محققان در تلاشند که معنای گریه را کشف کنند، تقریباً ۷ نوع گریه وجود دارد که می‌تواند بیشتر از این نیز باشد اما این ۷ نوع راحت‌تر به ذهن می‌رسد و بین افراد مشترک است.

  • گریه تغییر و دگرگونی

این نوع گریه به ما کمک می‌کند تا احساسات شدید را تخلیه کنیم و آن ها را درک کنیم. این نوع گریه زمانی اتفاق می‌افتد که ما در معرض یک اتفاق بسیار غم انگیز مثل فوت یکی از عزیزان قرار بگیریم، علاوه بر این دارای عمق زیاد و شیب تند است که نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم اما به مرور زمان کمتر می‌شود.

ارسطو این نوع گریه را عمیق ترین نوع گریه می داند که در نهایت باعث تخلیه هیجان و ایجاد یک بینش جدید نسبت به موضوع احساسی می شود.

  • گریه شادی یا اشک شوق

این نوع گریه به دو دلیل اتفاق می‌افتد دلیل اول این است که پس از مدت ها احساس شادی و خوشحالی رخ می دهد، در واقع یک اتفاق خوشحال کننده زمانی که انتظار آن را نداشتید در زندگی شما رخ می‌دهد مثل بردن یک جایزه بزرگ.

دوم زمانی است که خوشبختی و آرامشی که قبلاً آن را در زندگی نداشته اید را تجربه می‌کنید، در واقع این خوشحالی ترکیبی از غم و شادی است.

  • گریه ناشی از خشم و عصبانیت

وقتی صدای گریه ی کودک بلند می‌شود، شما می‌دانید که باید به آن رسیدگی کنید وگرنه گریه او هر ثانیه بلندتر می‌شود.

هیچ کس مثل نوزاد نمی تواند با عصبانیت گریه کند. گریه نوزاد به خاطر برطرف نشدن نیازهایش است. بزرگسالان هم به همین شکل و با گریه نشان می دهند که جهانشان از هم پاشیده و نیاز دارند که به آن ها توجه شود.

  • گریه ناشی از درد

این نوع گریه واکنش کاملاً طبیعی بدن نسبت به زمانی است که فرد ضربه محکمی می‌خورد یا آسیب می بیند.

حتی قوی ترین افراد هم هنگام آسیب و ضربه گریه می کنند گاهی گریه ممکن است آرزوی همدردی باشد.

  • اشک تمساح

این نوع گریه برای برانگیختن احساسات طرف مقابل یا ایجاد حس همدردی و احساس گناه در دیگران است. گاهی این گریه برای متوقف کردن کسی از تنبیه و یا مبارزه با شماست. فرد ممکن است با گریه کنترل امور را در دست بگیرد و کاری کند که به خواسته اش عمل کنید.

  • گریه رهایی

این گریه بیشتر در زنان دیده می شود، وقتی آن ها در مورد یک اتفاق برای مدتی تحت فشار قرار می‌گیرند و خودشان از آن آگاهی ندارند، ممکن است ناگهان با یک اشاره کوچک منفجر شده و به شدت گریه کنند.

  • گریه به خاطر خشم از خود

این گریه  زمانی است که فرد احساس شکست می‌کند و برای خودش تاسف می شود، مثلاً زمانی که فردی از برد دوستش خوشحال است اما همزمان شروع به گریه می کند برای خودش احساس تأسف می کند. این نوع گریه هم حس رهایی برای کسی که گریه می کند، به همراه دارد و هم برای برانگیختن حس همدردی دیگران صورت می گیرد.

سوختگی کودکان

تاثیرات گریه شدید

هر واکنشی که در بدن ما اتفاق می‌افتد هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی به دنبال دارد:

 فواید گریه کردن

  • گریه کردن آرام بخش است و باعث تخلیه هیجانات می شود.
  • باعث آرامش و تسکین دردها می گردد، در واقع نوعی حمایت از دیگران محسوب می‌شود.
  • با ترشح هورمون‌های اندروفین و اکسی‌توسین باعث کاهش دردهای بدنی و روحی روانی می شود.
  • باعث افزایش خلق و خو و احساس بهتر فرد می شود.
  • استرس و فشار روحی روانی را کاهش می دهد.
  • گریه در نوزادان باعث بهبود خواب آن ها می شود اما این امر هنوز در مورد بزرگسالان تایید نشده است.
  • باعث افزایش رطوبت چشم شده و به حرکت بهتر چشم و قرنیه کمک می کند.
  • اشک های هسته‌ای باعث برطرف شدن خشکی چشم شده و تاری دید را می گیرد.
  • باعث شستشو و دفع باکتری های سطح چشم می شود.

گریه شدید

 مضرات گریه کردن شدید

سرکوب کردن گریه باعث عدم تخلیه هیجانات می شود و اثرات منفی روی فرد می گذارد. مثلا پرخاشگری می تواند به دلیل سرکوب احساسات باشد، بنابراین سعی کنید جلوی گریه خود را نگیرید. اما در عین حال باید توجه داشته باشید که برخی مواقع گریه باعث بدتر شدن حال شما می شود.

وقتی افراد واکنش خوبی نسبت به اشک های شما ندارند گریه کردن حال شما را بدتر می کند و باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود.

پس در محیط‌های کاری، دورهمی ها یا مکان هایی که احساس می کنید گریه به شما آسیب می زند بهتر است گریه نکنید.