رابطه با خواهر شوهر از نظر مشاوره اسلامی

از آن جایی که در مورد بسیاری از مشکلاتی که در زندگی افراد به وجود می آید اطلاعی نداریم بر حسب وظیفه مطالب زیر را بیان می کنیم تا بتوانیم گره ای از مشکلات باز کنیم.

در صورت تمایل در قسمت گفت وگو در مورد رابطه با خواهر شوهر و علت به وجود آمدن اختلافات بیشتر توضیح دهید تا بتوانیم راهکار های مناسب و بهتری را برای شما ارائه دهیم.

همیشه نکته کلیدی را در نظر داشته باشید که « لزوما با انتخاب صحیح در ازدواج قادر نخواهیم بود تا ابد در زندگی احساس خوشبختی داشته باشیم زیرا در مسیر زندگی پیچ و خم هایی به وجود می آید که باید برای حل آن ها صبر و تحمل داشته باشیم و با مهارت های مختلف زندگی آشنا شویم تا بتوانیم به درستی راهکارهای مناسب برای حل مسائل و مشکلات پیدا کنیم.»

از طرف دیگر شما باید به این نکته توجه کنید که زندگی کردن یک هنر می باشد و شما باید این هنر را به تدریج بیاموزید و مهارت های لازم را از افراد با تجربه یاد بگیرید در غیر این صورت با افرادی که در حاشیه زندگی مشترک شما قرار دارند و بعضی اوقات ممکن است وارد متن زندگی شما شوند دچار مشکل خواهید شد بنابراین برای این که از این مشکلات رهایی یابید و پیشگیری های لازم را انجام دهید باید هنر زندگی کردن را بیاموزید و هم چنین نحوه برخورد با همسر و خانواده همسر را درمواقع مختلف یاد بگیرید.

توجه به نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا رابطه خوبی با همسرتان و خواهرش داشته باشید:

نکاتی در مورد رابطه با خواهر شوهر و همسر

خواهر گرامی؛ بر اساس تجربه  نشان داده شده است که زوج های جوان در اوایل زندگی با روحیات و اخلاقیات همدیگر آشنا نیستند و به همین دلیل اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در مورد مسائل جزئی زندگی برای آن ها به وجود می آید که باعث تنش و درگیری می شود.

در مورد این مسائل افراد باید صبر و تحمل و سعه صدر داشته باشند در غیر این صورت شیرینی زندگی آن ها به تلخی تبدیل می شود و مشکلاتی در زندگی برای آن ها به وجود خواهد آمد لذا شایسته است به خاطر رفتار های ناخوشایند خانواده های دو طرفین بار مضاعفی بر روابط خود با شوهرتان ایجاد نکنید، زیرا هیچ کس آن طور نمی باشد که شما دوست دارید و هر کدام از افراد اخلاق و ویژگی های خاص خودشان را دارند، گاهی اوقات ممکن است برخی افراد ما را با اعمالشان نابود کنند.

برای این که رابطه سالمی داشته باشیم باید دیگران را همانطور که هستند بپذیریم، شاید حق با شما باشد و یک  انتقاد محترمانه از خواهر شوهرتان ممکن است باعث ناراحتی شوهرتان شود اگر می خواهید در دید همسرتان و خانواده اش بهترین باشید نباید از آن ها ایراد بگیرید در این گونه مواقع باید انتظارات خود را به طور صریح، شفاف و بسیار محترمانه بیان کنید و با خود ایشان در میان بگذارید. اگر برای شما اهمیتی ندارد از مطرح کردن آن با همسرتان پرهیز کنید، البته در بعضی اوقات نیاز به درد دل کردن با همسرتان دارید تا مسائلی که باعث ناراحتی شما شده است را با او درمیان بگذارید اما در صورتی که این بحث ها باعث دلخوری همسرتان می شود از آن اجتناب کنید و تمام نکات و راهکار ها را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

عروس و خواهر شوهر

شاه کلید حل این مشکل این است که شما باید رابطه تان را با همسرتان و خواهرش بهبود بخشید و سعی کنید محبت و علاقه بیشتری در میان شما و شوهرتان به وجود آید تا خواهر شوهرتان در زندگی زناشویی شما دخالت نکند.

اگر شما در مورد روابط خود با خانواده همسرتان دچار احساسات نشوید و در مورد این قضایا منطقی برخورد کنید هیچ مشکلی در زندگی زناشویی شما به وجود نمی آید و هیچ تهدیدی نمی تواند روابط شما با همسرتان و بستگان همسرتان را مورد مخاطره قرار دهد بنابراین باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱٫ رفتار منطقی با گفتار نامناسب خانواده همسر:

زمانی که خانواده همسرتان رفتار و گفتار نامناسبی دارند همسرتان را مقصر این رفتار و گفتار ندانید و او را به خاطر این مسائل مورد مواخذه قرار ندهید و مانند زوج های جوان و بی تجربه که شریک زندگی خود را مسئول رفتار های خویشاوندانش قلمداد می کنند، عمل نکنید بلکه منطقی رفتار کنید و بیندیشید که همسر شما تا چه حد توانایی دارد رفتار خویشاوندانش را که باعث ناراحتی و رنجش شما می شود را تغییر دهد؟ از سوی دیگر آیا عاقلانه است که به خاطر رفتار نامناسب خویشاوندان همسر، رابطه عاطفی شما را با همسرتان سست شود و از یکدیگر گله و شکایت داشته باشید؟

۲٫ رعایت نکردن تعاملات اجتماعی اقوام همسر:

اقوام و خویشاوندان همسر از جمله مادرشوهر، خواهر شوهر و غیره اگر تعاملات اجتماعی را به خوبی رعایت نمی کنند، همانگونه که هستند آن ها را بپذیرید و به خاطر عشق و علاقه به همسرتان به آن ها نیز احترام بگذارید و در حد وسع خود و با رعایت نکات اخلاقی و دینی احترام آن ها را نگه دارید و از خطاها و آزار آن ها چشم پوشی کنید.

آیا عشق و علاقه به همسر ارزش ندارد که کمی صبور باشیم و رفتار نامناسب خویشاوندان همسر را تحمل کنید؟! آیا استحکام زندگی زناشویی مهم تر از عکس العمل در مقابل رفتار نامناس خویشاوندان همسر، نمی باشد؟!

۳٫ پاسخ ندادن مستقیم به رفتار های نادرست خویشاوند همسر:

هیچ گاه به صورت مستقیم به رفتار های نادرست خویشاوند همسر پاسخ ندهید و زمانی که احساس می کنید وی با رفتار خود باعث کشمکش و درگیری میان شما و همسرتان شده است سعی کنید با درایت و مدیریت صحیح روابط خود با همسرتان از این کار جلوگیری کنید.

زمانی که می خواهید در برابر صحبت ها و رفتار های طرف مقابل نزد شوهرتان از خودتان دفاع کنید با همسرتان به گونه ای رفتار کنید که شما را انسان منصفی بداند و احساس کند که موضع گیری شما ربطی به دعوای عروس و خواهر شوهر ندارد و رفتار های اشتباه آن ها باعث این دلخوری ها شده است.

رابطه با خواهر شوهر

۴٫ هماهنگی با همسر:

سعی کنید با همسرتان هماهنگ باشید و در مقابل مسائلی که بستگان دور و نزدیک شما و همسرتان از طریق حرف یا رفتار برای زندگی شما ایجاد می کنند جبهه مشترکی داشته باشید، هنگامی که شما از یکدیگر پشتیبانی می کنید توانایی روحی خود و همسرتان را برای تحمل مشکلات و ناسازگاری ها بالا رفته و این کار باعث دلگرمی بیشتر شما در زندگی می شود.

۵٫ گفتگو با همسر:

با همسرتان به بحث و گفت و گو بپردازید و مسائل زندگی خود را مورد بررسی قرار دهید که در کجای زندگی شما روزنه ای باز بوده و در کجای رابطه زناشویی شما مشکلی وجود دارد که اجازه می دهید افرادی نظیر خواهر شوهر وارد زندگی خصوصی شما شوند و در زندگی شما دخالت کنند.

به عبارت دیگر زن و شوهر باید رابطه صمیمی و خوبی با یکدیگر داشته و آن قدر به یکدیگر اعتماد داشته باشند که سفره دلشان را پیش هیچ کس باز نکنند زیرا بیشتر دخالت های اطرافیان به خاطر این است که زوجین حرف های خودشان را نسنجیده پیش دیگران ( والدین، خواهرشوهر و غیره) بیان می کنند و در واقع خودشان به آن ها چراغ سبز نشان می دهند و به دیگران اجازه می دهند تا وارد زندگی آن ها شوند و دخالت کند.

۶٫ استفاده از تجربیات بزرگان فامیل:

سعی کنید از تجربیات بزرگان فامیل استفاده کنید و روابط سازگار و مناسبی با یکدیگر داشته باشید.

۷٫ تحمل مشکلات زندگی:

این نکته را در نظر بگیرید که تشکیل زندگی بدون دردسر و گرفتاری نمی باشد و تحمل خود را باید برای رفتار های ناشایست بالا ببرید.

۸٫ صبور بودن زوجین در مقابل نصیحت دیگران:

روحیه برخی افراد به گونه ای است که زن و شوهر جوان را بدون تجربه می دانند و آن ها را نصیحت می کنند بدون آن که در نظر بگیرند آن ها نیاز به نصحیت دارند یا خیر، زوجین باید در برابر این افراد صبور باشند و به آن ها اجازه دهند تا به وظیفه ای که احساس می کنند به خوبی عمل کنند.

مطمئن باشید این مسائل مقطعی می باشد و دیر یا زود با شناخت شما می فهمند که نیاز به نصیحت ندارید و پخته تر از آن هستید که گمان می کنند و دست از سر شما بر می دارند.

۹٫ محبت کردن:

محبت کلید بسیاری از مشکلات است با ایشان مانند خواهر خود رفتار کنید. می توانید با محبت آن ها را با خود همراه سازید و کافی است در برخی از مناسبت ها و به بهانه هایی برای آن ها هدیه هایی بخرید و به آن ها تقدیم کنید.

۱۰٫ روابط سازنده با اقوام شوهر:

اقوام و خویشاوندان انسان مانند دست و بازوی انسان هستند و در سختی ها و شرایط سخت به کمک فرد می آیند، به همین دلیل انسان تحت هیچ شرایطی نباید آن ها را از دست بدهد، پس سعی کنید با داشتن روابط سازنده و صحیح با اقوام شوهرتان از آن ها به عنوان بازو استفاده کنید.

پیشنهاد مشاور: وقتی از دست خواهر شوهر کلافه می شویم، چه کنیم؟