عوارض استرس و فشار عصبی بر گروه های سنی مختلف

بسیاری از افرادی که در موقعیت های استرس زا قرار می گیرند به فشار عصبی و عوارض آن توجهی ندارند.

اما به تدریج با مشکلاتی که ناشی از استرس است رو به رو می شوند به همین دلیل کنترل استرس از اهمیت بسیاری برخوردار است و افراد باید تا جایی که امکان دارد استرس را کنترل کنند. و با استفاده از روش های درمان فرد یاد می گیرد که چطور استرسش را مدیریت کند.

در صورتی که فرد نتواند بر استرس خود غلبه کند به مرور زمان با عوارض جسمانی و روانی مختلفی در کوتاه مدت و بلندمدت رو به رو می شود که سلامت او را با خطراتی مواجه می کند.

در این شرایط بهتر است فرد از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا با توجه به شرایط بهترین رویکرد درمانی را انتخاب نماید. در صورتی که شما در طول زندگی استرس های زیادی را تحمل می کنید بهتر است این مطلب را بخوانید تا به تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی تان پی ببرید.

استرس یا فشار عصبی چیست؟

استرس یا فشار عصبی چیست؟

زمانی که بدن با شرایط آسیب زا رو به رو می شود دچار استرس می شود این شرایط می تواند آسیب رسان باشد.

زمانی که شما احساس تهدید می کنید، بدن با ترشح هورمون هایی نظیر کورتیزول واکنش های شیمیایی از خود نشان می دهد  و بدن در این شرایط با تغییراتی رو به رو می شود که به این واکنش شیمیایی، واکنش جنگ و گریز می گویند. این تغییرات باعث می شود تا از آسیب های احتمالی در امان باشید.

در این حالت برخی از علائم نشان می دهند که شما آماده عمل کردن هستید تا مانع از آسیب هایی احتمالی شوید، برخی از این علائم در جریان این واکنش شامل افزایش ضربان قلب، افزایش سرعت تنفس، منقبض شدن عضلات و افزایش فشار خون می باشند.

هم چنین با دریافت مشاوره می توانید استرس را کنترل کنید و از شدید تر شدن این نشانه ها جلوگیری نمایید.

عوارض استرس و فشار عصبی در کوتاه مدت

استرس بر روی تمام ابعاد زندگی شما اثر می گذارد و همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، این شامل وضعیت هیجانی، رفتاری، توانایی تفکر و سلامت می شود. در صورتی که در شرایط استرس زا قرار بگیرید هیچ کدام از بخش های بدن شما در امان نمی باشد.

البته کنترل استرس در هر فردی متفاوت می باشد و علائم و نشانه های استرس در هر فردی به گونه ای مختلف نشان داده می شود.

با توجه عامل استرس زا و شدت استرس پیامدهای آن بسیار متفاوت می باشد و در هر شخصی به صورت خاصی است که در این مقاله چهار بعد عوارض استرس را مورد بررسی قرار می دهیم.

عوارض استرس بر هیجان

در صورتی که فرد در شرایط استرس زا قرار گیرد نسبت به محرک ها بسیار حساس تر شده است و دچار تغییرات خلقی و آشفتگی می شود در چنین شرایطی نمی تواند شرایطش را کنترل کند و اوضاع از دست او خارج شده و بدون فکر واکنش نشان می دهد

در این شرایط فشار عصبی باعث می شود تا فرد تفکر منطقی نداشته باشد  و هیجاناتش افزایش یافته و مشکلاتی را به وجود می آورد.

اختلال استرس پس از سانحه

عوارض استرس بر بدن

استرس زیاد بر روی بدن تاثیرات منفی دارد و با خطراتی همراه می باشد در صورتی که بدن تحت تاثیر استرس قرار گیرد آسیب ها شدیدتر شده و با علائمی مانند سردرد، کمبود انرژی، ناراحتی معده، بی خوابی، کاهش توانایی جنسی، لرزش و غیره همراه می باشد که عوارض جسمانی استرس می باشند.

عوارض استرس بر بدن

عوارض استرس بر تفکر

استرس و فشار عصبی اثرات منفی بر روی تفکر انسان می گذارد به علائمی که به طرز تفکر افراد بستگی دارد علائم شناختی می گویند،  از جمله علائم شناختی که در زمان استرس به وجود می آید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نگرانی دائمی در مورد مسائل مختلف
  • ناتوان بودن در نظم دادن به امور مختلف و فراموش کاری
  • وجود مشکلاتی در تمرکز
  • توانایی قضاوت ضعیف
  • بدبینی یا در واقع دیدن نیمه خالی لیوان

عوارض استرس و فشار عصبی بر رفتار

استرس بر روی واکنش افراد اثر می گذارد و زمانی که افراد با استرس رو به رو می شود واکنش های بسیار متفاوتی از خودشان نشان می دهند، زمانی که این رفتارها برای آن ها تبدیل به عادت شود، آسیب های جدی تری به همراه خواهد داشت و برخی از این آسیب ها عبارت اند از:

  • به وجود آمدن تغییراتی در اشتهایشان، در برخی از افراد به صورت اشتهای کم و در برخی از آن ها به صورت اشتهای زیاد دیده می شود.
  • به تعویق انداختن کارها و اجتناب از مسئولیت پذیری
  • افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر
  • رفتارهای عصبی مانند ناخن جویدن، بی قراری و قدم زدن های زیاد

عوارض استرس و فشار عصبی در درازمدت

وجود مقداری استرس در زندگی زیاد نگران کننده نمی باشد اما در صورتی که استرس شدید و مزمن باشد مشکلات جدی برای فرد به وجود می آورد که برخی از آن ها در ادامه مقاله بیان شده اند:

بروز دردهای شکمی و مشکلات گوارشی

سیستم گوارش انسان به هورمون های استرس پاسخ می دهد و دارای دستگاه عصبی می باشد.

در صورتی که این سیستم با استرس رو به رو شود بیشتر خون را به سمت عضلات انتهایی منتقل می کند تا بدن انرژی لازم برای مقابله با استرس و تهدید ها را داشته باشد اما این مسئله به تدریج  و در درازمدت باعث نارسایی بیش از حد خون به معده می شود و با درد های شکمی و معده درد عصبی همراه خواهد بود.

عوارض استرس و فشار عصبی

دچار شدن به دردهای مفصلی

استرس زیاد بر روی مفاصل و استخوان ها اثر می گذارد و منجر به بروز دردهایی در این نواحی می شود، نحوه تاثیرگذاری استرس بر مفاصل به طور معمول از طریق هورمون کورتیزول و ایجاد التهاب در نواحی مختلف می باشد، هم چنین تجربه استرس های روزمره که خود نشان می دهیم در این زمینه تاثیر بسیاری می گذارد.

به عنوان مثال زمانی که شما عادت دارید در حالت اضطراب و استرس پاهای خود را تکان دهید یا بدن تان را در حالت منقبض و پر تنش نگه دارید به مرور زمان آسیب های کوچک و بزرگی به همراه خواهد داشت و منجر به دردهای مفصلی می شود.

افزایش فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی

در صورتی که تحت فشار و استرس زیادی قرار گیرید در میان اعضای بدن جنگ و گریز بسیاری به وجود می آید و در این شرایط بدن تلاش می تا با  این استرس ها مقابله کند و تا حد امکان تهدید ها را کنار بزند. در این شرایط علائم زیر بروز پیدا می کند:

  • ضربان قلب تندتر می شود
  • فشار خون افزایش می یابد
  • ریتم تنفس افزایش پیدا می کند
  • مشکلات فشار خون
  • مشکلاتی در دستگاه قلب و عروق