مکانیسم همانند سازی، چگونه با مکانیسم همانند سازی الگوبرداری می کنیم؟

تعریف مکانیسم همانند سازی چه می باشد و بر روی روان انسان چه کاربردی خواهد داشت؟ همانند سازی یا Identification یک نوع ساز و کار دفاعی می باشد که به صورت ناخودآگاه در برابر تنش ها درونی و بیرونی که به وجود می آید از ساختار روانی انسان محافظت می کند و مراقبت های لازم را انجام می دهد.

در این مکانیسم فرد تلاش می کند تا از الگوهای مهم زندگی تقلید کند تا بتواند ضعف های خود را کنار بگذارد و بر آن ها غلبه کند، در ادامه این مقاله توضیحاتی بیشتری در مورد مکانیسم همانند سازی بیان می کنیم و برای این که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

مکانیسم همانند سازی، آشنایی با مکانیسم های دفاعی

باید با مفاهیم مکانیسم دفاعی به خوبی آشنا شوید و از آن ها شناخت داشته باشید تا بتوانید آشناییت کاملی از مکانیسم دفاعی به دست آورید.

زیرا مکانیسم دفاعی که برای اولین بار در نظریه روان کاوی فروید مطرح شده است ساز و کارهای متفاوتی می باشند که به طور ناخودآگاه به وجود می آیند و از روان انسان در برابر میال، عواطف و افکار آزار دهنده محافظت می کنند.

برای این که با این موضوع بیشتر آشنا شوید اطلاعات خود را در مورد زیگموند فروید  افزایش دهید.

برای مدیریت کردن تنش ها درونی و بیرونی از مکانیسم دفاعی راهبردی استفاده می کنند که در پردازش خودآگاه انسان محدودیت هایی را ایجاد می کند و مانع از فروپاشی در روان انسان می شود.

در این زمینه فروید و روان کاوان پسافرویدی اقداماتی را انجام داده اند و مکانیسم دفاعی مختلفی را شناسایی و مورد تعریف قرار داده اند که ار جمله می توان به همانند سازی یا Identification اشاره کرد.

مکانیسم همانند سازی چیست؟

 مکانیسم همانند سازی

مکانیسم های همانند سازی از جمله ساز و کار های دفاعی می باشند که از سال های اولیه کودکی در انسان شکل گرفته اند این مکانیسم ها به افراد یاد می دهند تا نقاط ضعفی که در خود احساس می کنند را رفع کنند و بر آن ها غلبه کنند و باید برخی الگو ها را در زندگی شان تقلید نمایند.

آن ها با ایجاد کردن ویژگی های مثبت دیگران در خود احساس ارزشمندی و رضایت در خودشان ایجاد می کنند و به این صورت  از جنبه های آزار دهنده وجود خویش فرار می کنند.

مکانیسم همانند سازی و مقایسه آن با درون فکنی

همانند سازی و درون فکنی دو مکانیسم دفاعی می باشند که شباهت بسیاری با یکدیگر دارند زیرا هر دو آن ها تلاش می کنند تا ویژگی های مثبت الگوی زندگی را در خودشان ایجاد کنند و تفاوت آن ها فقط در این مسئله است که درون فکنی شکل تشدید شده همانند سازی می باشد.

در واقع در درون فکنی فرد بسیار به همانند سازی می پردازند به طوری که ویژگی های مثبت دیگران را به خود نسبت می دهد و آن ها را جزئی از وجود خویش می داند و در این حالت آن چه را که فرد در دیگران می پسندد را به درون خود جذب می کند و میان خود و الگوی مورد نظر تفاوتی نمی بیند.

مکانیسم همانند سازی فرافکنانه

مثال هایی از به کار بردن مکانیسم همانند سازی

اگر در رفتار های خود و اطرافیان نگاه کنید می توانید نمونه هایی از به کار بردن مکانیسم همانند سازی را در خودتان ببیند برای مثال افرادی که مورد خشونت قرار می گیرند اغلب سعی می کنند که الگوی خشن را در خود ایجاد کنند و با وجود آوردن این الگو سعی دارند تا از احساس ضعف و درماندگی اجتناب کنند و به نوعی به ضعف خود غلبه نمایند.

هم چنین بسیاری از کسانی که با دیگران در رقابت هستند و احساس ضعف و شکست می کنند به طور ناخودآگاه از آن ها تقلید می کنند تا رفتاری مانند آن ها داشته باشند.

اما باید این نکته را در نظر بگیرید که مکانیزم همانند سازی ساز و کاری دفاعی و ناخود آگاه دارد و به همین دلیل رفتاری که فرد آن را انجام می دهد نسبت به آن آگاهی ندارد و در صورتی که شما به او بگویید که در حال تقلید کردن می باشد به احتمال زیاد با شما واکنش نشان دهد.

همانند سازی افراطی و بیمارگون

مکانیسم های دفاعی در جریان رشد روانشناختی به وجود می آیند تا بتوانند انسان را در برابر تهدید های درونی و بیرونی محافظت کنند.

مکانیسم همانند سازی

در صورتی که به صورت مکرر و افراطی از آن ها استفاده شود نه تنها برای سلامت روان مفید نخواهد بود بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات روان رنجوری می شود، در این میان مکانیسم همانند سازی از این قاعده مستثنا نمی باشد.

افرادی که بسیار زیاد درگیر همانند سازی و درون فکنی می شوند قادر نخواهند بود به صورت صحیح و سالم با نقاط ضعفشان کنار بیایند و با آن ها رو به رو شوند و به همین دلیل دائما سعی می کنند تا راه حل مشکلاتشان را در دیگران جست و جو نمایند و به همین دلیل نخواهند توانست به راه حلی سالم و بلند مدت دست یابند.