۲۱ نکته مهم پیش از ازدواج

ازدواج یکی از تصمیمات مهم زندگی هر فرد است که اگر با شناخت کافی و آگاهی همراه باشد می تواند سبب ایجاد دوران شیرینی از زندگی شود.

و بالعکس ساده انگاری و عدم تلاش در مورد فردی که تصمیم به ازدواج با او را داریم، می تواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد که زندگی را به کام زوجین تلخ کند و در نهایت منجر به جدایی شود.

در این بخش تصمیم گرفته ایم که شما را با نکاتی که نیاز است قبل از ازدواج به آنها توجه کنید آشنا کنیم تا در دوران تصمیم گیری برای ازدواج آنها را مد نظر قرار دهید و سعی کنید با توجه به آنها تصمیم گیری درستی داشته باشید.

مواردی که نیاز به توجه دارند به دو بخش تقسیم می شوند بخش اول نکاتی هستند که باید قبل از ازدواج به آنها توجه شود و به آن ها بایدهاو نکات مهم پیش از ازدواج می گویند و بخش دوم مواردی هستند که نباید آنها را انجام دهیم و به آن ها نباید های پیش از ازدواج می گویند.

بایدها و نکات مهم پیش از ازدواج

  • باید توجه کنیم که فرد به اختلالات روانی حاد دچار نباشد:

اختلالات روانی حاد سبب ایجاد اختلال در عملکرد فرد در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی و … می شود که همین امر می تواند بر کیفیت زندگی مشترک تاثیرات منفی زیادی بگذارد و آن را با مشکلات زیادی همراه کند.

بنابراین توجه به این نکته ضروری است که از سلامت روان فرد مطمئن شویم و اگر فرد در حال حاضر به اختلالی مواجه است نیاز است که اطلاعات کافی را از فرد بگیریم.

و همچنین با روانشناس در این مورد مشورت کنیم و این نکته را بررسی کنیم که شدت اختلال فرد چقدر است.

حتی اگر خفیف است نیاز است که با مراجعه به روانشناس در مورد نگرانی هایمان صحبت کنیم و از اثراتی که ممکن است که این اختلال بر زندگی مشترکمان بذارد آگاه شویم و شیوه ی درست برخورد را نیز آموزش ببینیم.

  • نیاز است که ظاهر فرد مورد قبولمان باشد:

گاهی پیش می آید که ازاطرافیانمان این جمله را می شنویم که «چهره در ازدواج اصلا مهم نیست»، «چهره ی فرد بعد از مدتی عادی می شود».

در صورتی که این جملات از باورهای غلطی نشات میگیرند و اگر بر اساس این جملات، فردی را به عنوان همسر قبول کنیم که ظاهر آن برایمان دلنشین نیست می تواند سبب شود هیچوقت نتوانیم با همسرمان رابطه ی عاطفی خوبی برقرار کنیم .

در نتیجه ی رابطه ی سردی داشته باشیم و این سردی رابطه ما را به شکست در زندگی برساند.

لزومی ندارد با فردی ازدواج کنید که ظاهر بسیار زیبایی داشته باشد ولی نیاز است که چهره ی فرد برای شما دلنشین باشد.

نقش خانواده در ازدواج
  • نیاز است که زوجین از نظر خانوادگی هم کفو باشند

هرچه بین وضعیت مالی و اقتصادی، فرهنگی و تحصیلی و خانواده های دو طرف هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد احتمال بروز مشکلات در آینده کمتر است.

هم سطح بودن خانواده ها از بروز بسیاری از مشکلات آتی بین زوجین جلوگیری می کند.

  • تناسب تحصیلی بین زوجین

تناسب تحصیلی به این معنا نیست که حتما هر دو در یک مقطع تحصیلی باشند مثلا هر دو دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس باشند بلکه تناسب تحصیلی به این معناست که زن و مرد از نظر تحصیلی اختلاف زیادی نداشته باشند.

مثلا یکی از آن ها سیکل و دیگری فوق لیسانس نباشد، اختلاف تحصیلی زیاد می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود.

  • میزان درآمد

البته این مورد یک امر شخصی است و بستگی به نظر هر دو طرف دارد و اگر طرفین بتوانند با یکدیگر به توافق برسند مشکلی پیش نخواهد آمد.

ولی با توجه به اینکه از نظر عرف جامعه مرد وظیفه ی تامین مالی زندگی مشترک را بر عهده دارد بهتر است که درآمد مرد از زن بیشتر باشد.

  • هماهنگی باورهای مذهبی

در واقع می توان گفت هماهنگی باورهای مذهبی از بروز بسیاری از مشکلات مثل اختلاف در شیوه ی تربیتی فرزندان و جر و بحث بین زوجین جلوگیری کند.

هرچند اگر زن و مرد هر دو توانایی تحمل بالا و احترام به باورهای متفاوت را داشته باشند این مشکلات پیش نخواهد آمد یاحداقل اینکه کمتر خواهد بود (تشخیص این نکته توسط روانشناس امکان پذیر است).

  • توافق بر سر محل زندگی

این مسئله یکی از نکات بسیار مهم است که نیاز است زوجین حتما پیش از ازدواج در مورد آن به توافق برسند به دلیل اینکه توافق نداشتن در این مورد می تواند منجر به اختلافات شدید زن و مرد شود که گاهی راهی جز جدایی باقی نمی گذارد.

  • اختلاف سنی مناسب

با توجه به اینکه هر مقطعی از زندگی نیازها و شرایط خاص خودش را دارد و اختلاف سنی زیاد می تواند سبب تفاوت بسیار زیاد زوجین در نوع نگاهشان به زندگی باشد نیاز است که به این مسئله نیز توجه شود.

  • مشخص کردن خط قرمزها

مشخص کردن خط قرمزها نیز از جمله مواردی هستند که باید پیش از ازدواج به آن پرداخته شود.

شاید از خود بپرسید خط قرمزهای هر فرد به چه معنی است، خط قرمز معیارها و مواردی هستند که به هیچ عنوان قابل گذشت نیستند.

مثلا برای یک فرد بسیار مهم است که همسرش حتما نماز بخواند و برای فردی دیگر بسیار مهم است که همسرش اصلا سیگار نکشد.

توجه به این نکته ضروری است که نیازی نیست که حتما تمامی این ملاک ها به صورت خیلی دقیق برآورده شود.

دقت کنید که نیاز است که انسان انعطاف پذیر باشد و بتواند بین این ملاک ها اولویت بندی کند و به ملاک هایی که از نظرش بسیار مهم هستند توجه بیشتری کند و ملاک های دیگر را با انعطاف بیشتری مورد بررسی قرار دهد.

نکات مهم پیش از ازدواج