زوج درمانی و مشاوره زوجین، اهمیت و تعریف انواع زوج درمانی

یکی از روش های موثر برای حل مشکلات در میان زوجین، زوج درمانی می باشد، این شیوه درمانی تعامل دو طرفه با زوجین برقرار می کند تا ریشه مشکلات را شناسایی کند و با استفاده از روش هایی به حل مشکلات و اختلافات بپردازد.

در برخی از موارد زوجین به خاطر دلایل مختلف نمی توانند اختلافات زناشویی را مدیریت کنند که برخی از این دلایل عبارت اند از:

  • ناتوانی در گفت و گو همدلانه
  • عدم ابراز صحیح هیجانات
  • نداشتن مهارت های حل مسئله
  • قدرت طلبی
  • اشتباه در معیارهای انتخاب همسر

در صورتی که زوجین نتوانستند اختلافاتشان را حل کنند باید از مشاوره روانشناسی تخصصی و خدمات زوج درمانی استفاده نمایند در صورتی که تنش ها و تعارض ها عمیق تر باشد بازسازی رابطه سخت تر خواهد بود و باید افراد صمیمت و احترام یکدیگر را نگه دارند تا بتوانن روابط خوبی داشته باشند.

به همین دلیل باید از مشاور خانواده کمک بگیرند تا مشکلات آن ها را به حداقل برساند و راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات در اختیار آن ها قرار دهند.

زوج درمانی و کاربرد آن

زوج درمانی و مشاوره زوجین

از زوج درمانی برای حل تعارض ها و مشکلات زوجین استفاده می کند و افرادی که قادر نیستند به روش مسالمت آمیز به حل مشکل شان بپرازند باید از زوج درمانی کمک بگیرند و هم چنین این روش برای افرادی که می خواهند کیفیت رابطه زناشویی خود را افزایش دهند کاربرد بسیاری دارد.

در این حالت مشارکت زوج ها اهمیت بسیاری دارد تا منشا اختلافات به خوبی شناخته شود و موضوع شفاف سازی گردد، در این شرایط زوجین باید نگاه واقع بینانه برای درک مشکل شان داشته باشند و هدف آن ها پیروز شدن بر طرف مقابل نباشد، زیرا با این دیدگاه به موفقیت نمی رسند.

این روش از روان درمانی به زوج هایی پیشنهاد می شود که قبل از ازدواج نسبت به شناخت یکدیگر کوتاهی کرده اند و به همین دلیل دچار سردی و عدم اعتماد در رابطه شده اند. برای حل مشکلات بسیاری می توان از روان درمانی استفاده کرد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم:

  1. نارضایتی جنسی دو طرف
  2. ناتوانی در مدیریت خشم و روابط با همسر و فرزندان
  3. بازسازی رابطه ای که دچار آسیب خیانت شده است و جلب اعتماد همسر بعد از خیانت
  4. عدم تفاهم و درک متقابل از همسر
  5. اختلافات خانوادگی و تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر
  6. راهبردهای ارتقای سطح کیفی زندگی مشترک
  7. برطرف کردن مشکلاتی مثل دروغگویی، عصبانیت و عدم درک متقابل
مهارت های زوجین

اهمیت مشاوره ازدواج در کیفیت رابطه زوجین

به طور کلی ساز و کار مشاوره قبل از ازدواج با مشاوره زوج درمانی یکی می باشد ولی در مشاوره قبل از ازدواج محور جلسه بر روی شناخت زوجین استوار است اما در زوج درمانی به شناخت مشکل، بر پایه شناخت زوجین می پردازند زیرا بسیاری از مشکلاتی که برای زوجین به وجود می آید.

بخشی از افتخارات ما (مرکز مشاوره برتر سال)

تندیس مرکز مشاوره خانواده

به خاطر عدم شناخت کافی آن ها از یکدیگر است به طور کلی اختلافات در میان زوجین به دلیل اختلافات سلیقه ای، اختلافات فرهنگی، شخصیتی، تضاد در باورها به وجود می آید که در زندگی زناشویی نشان داده می شوند و رابطه زوجین را دچار اختلال می کنند.

برای درگیر نشدن با این مسائل باید در جلسات مشاوره ازدواج شرکت کنید و با استفاده از تست های روانشناختی از جمله تست تفاهم قبل از ازدواج و مصاحبه های بالینی، می  توانید میزان موفقیت خود را در امر ازدواج برآورد کنید و این تست ها و جلسات مشاوره به شما کمک می کند تا در امر ازدواج انتخاب صحیحی داشته باشید.

چرا روان درمانی رابطه زوجین برای مشکلات زوج ها پیشنهاد می شود؟

در روابط میان زوجین تضادهای دوگانه ای وجود دارد زیرا از یک سو زوجین به یکدیگر علاقه دارند و همین مسئله ممکن است منجر به نادیده گرفتن اختلافات و مشکلات آن ها شود و از سوی دیگر برخی از زوجین به دفاع از موضع خود می پردازند و نسبت به این مسئله سرسختی بسیاری نشان می دهند که ایجاد تفاهم پایدار را دچار مشکل می کند.

زوج درمانی

در صورتی که مشکلات میان خود و همسرتان را نادیده می گیرید و به آن توجهی نمی کنید دچار خشمی انفجاری در دراز مدت خواهد شد که همین مسئله مشکلات بسیاری را به وجود می آورد و عاملی برای جدایی و طلاق است.

بهترین زمان برای مراجعه به زوج درمانی، در همان آغاز اختلاف با همسر می باشد زیرا با پیشرفت اختلافات امکان برگشت به حادی عادی سخت می شود و نمی توان مشکلات میان زوجین را حل کرد.

روان درمانی

در روان درمانی رابطه زوجین، مهارت های لازم برای ازدواج آموزش داده می شود که منجر به صمیمت بیش تر در میان زوجین، بهبود روابط و افطایش همدلی یا درک متقابل میان زوجین می شود.

توجه داشته باشید بسیاری از اختلافات به خاطر سوء تفاهم هایی بین زوجین می باشد و زمانی که زوجین در این جلسات شرکت می کنند به راحتی می توانند مشکل شان را حل کنند.

زیرا در هر جلسه زوج درمانی می توانند به کمک مشاور، بهتر یکدیگر را بشناسند و در صورتی که مشکلی برای آن ها به وجود آمد به خاطر شناختی که از یکدیگر به دست آورده اند حل مشکلات برای آن ها ساده تر می شود و زوجین به مهارت همدلی می رسند و با افزایش مهارت همدلی زوجین به سطح بالاتری از درک متقابل خواهند رسید و به خوبی یکدیگر را درک خواهند کرد.

تعداد جلسات روان درمانی متفاوت می باشد و به عمق اختلافات بین زوجین و نیاز آن ها مربوط می شود.

در جلسات مشاوره روانشناسی و زوج درمانی، مشاور و درمانگر مهارت گفتگو موثر را به زوجین آموزش می دهد و از این طریق به آن ها کمک می کند تا بتوانند با یکدیگر به مذاکره بپردازند و ریشه مشکل شان را شناسایی و آن را حل نمایند و راهکارهای درستی برای حل آن استفاده کنند.

برای مشاوره خانواده حضوری و یا تلفنی اقدام کنید.