افسردگی در سنین مختلف، احتمال همیشگی ( ۴ دوره اصلی)

افسردگی در سنین مختلف از کودکی تا پیری می تواند افراد را درگیر کند زیرا افسردگی در کنار اضطراب یکی از رایج ترین واکنش های سطح روان به انواع فشارها و استرس های محیطی می باشد، یکی از دلایل افسردگی عوامل ژنتیکی می باشد این به این معنا است که افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند بیش از افراد دیگر در برهه های مختلفی از زندگی شان به افسردگی مبتلا می شوند.

این افراد حتی بدون حضور رویداد های محیطی و آسیب زا باز هم درگیر افسردگی می شوند در این مقاله در مورد افسردگی در سنین مختلف توضیحاتی را ارائه می دهیم البته باید به این نکته توجه داشته باشید که داروهای ضد افسردگی تنها راه حل ممکن نمی باشند و بعضی اوقات باید از مشاور متخصص کمک بگیرید تا راهکارهای موثر برای درمان را انجام دهد و تاثیر آن از هر دارویی موثرتر خواهد بود.

افسردگی درسنین مختلف: ۴ دوره اصلی

علائم و نشانه های افسردگی در هر دوره ای از زندگی و در همچنین هر سن و سالی وجود دارد، علائم و نشانه های افسردگی شامل موارد زیر می شود:

  • خلق غمگین
  • ناتوانی در لذت بردن از زندگی
  • نا امیدی
  • عدم تمرکز
  • تغییراتی در خواب و اشتها
  • افکار مرگ و خودکشی

البته کودکان و نوجوانان ممکن است به شیوه های دیگری افسردگی شان را نشان دهند و به پرخاشگری بپردازند، در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد بروز افسردگی در هر یک از دوره های زندگی می پردازیم.

افسردگی کودکی

افسردگی در کودکان علت مشخصی ندارد و بسیاری از عوامل دست به دست یکدیگر می دهند تا از افسرده شدن کودک جلوگیری شود، از جملع عواملی که باعث افسرده شدن آن ها می شود می توان به مواردی مانند زمینه ارثی، اختلافات والدین، مرگ والدین یا یکی از اعضای خانواده و غیره اشاره کرد.

افسردگی در کودکی معمولا نادیده گرفته می شود زیرا کودکان علائم آن ها با بزرگسالان متفاوت می باشد، به همین دلیل پدر و مادر باید به تغییرات رفتاری و خلقی فرزندشان توجه داشته باشند.

در بسیاری از مواقع کودکان افسردگی شان را معمولا با غمگینی، بی قراری، بهانه گیری های بیش از حد، بی انرژی بودن و انزوا طلبی نشان می دهند، علاوه بر این ها پسران به هنگام افسردگی به میزان زیادی پرخاشگر می شوند و معمولا دختران مشکلات خودشان را درون ریزی می کنند و بالعکس پسران مشکلات شان را با برون ریزی نشان می دهند.

در صورتی که تغییرات رفتاری و خلقی در کودک مشاهده کردی باید حتما برای دریافت تشخیص و خدمات درمانی به موقع از روانشناس کودک کمک بگیرید تا در حل این مسائل به شما کمک کنند.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

افسردگی نوجوانی

تشخیص افسردگی در نوجوانی کار دشواری می باشد و متخصصان برای تشخیص آن در این دوره بیش از هر دوره ی دیگری احتیاط می کنند به خصوص زمانی که درمان دارویی صورت گیرد باید در این مسئله حساسیت بیشتری داشت زیرا دوره نوجوانی دوره گذر فرد از کودکی به بزرگسالی می باشد.

در این دوره فرد ممکن است به طور طبیعی با چالش هایی همراه باشند که با علائم و نشانه های افسردگی اشتباه گرفته شود در حالی که احتمال دارد این علائم نشان دهنده فرایند رشد طبیعی فرد باشند.

اما با توجه به این مسائل، افسردگی در دوران نوجوانی مانند سنین مختلف رخ می دهد، زمانی که فرد در نوجوانی دچار افسردگی می شود نشانه هایی مانند هیجانات منفی شدید، تغییرات رفتاری نظیر گوشه گیری، بی علاقگی به حضور در جمع دوستان، پرخاشگری و رفتارهای پر خطر دیده می شود.

افسردگی در سنین مختلف

در این دوره از زندگی بهداشت و سلامت روان اهمیت بسیاری دارد و دوره حساسی می باشد و لازم است نوجوان در این شرایط تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرد تا بتواند آن علائم را کنترل کند و در بزرگسالی سالم و بی دغدغه ای داشته باشد.

افسردگی در سنین مختلف: افسردگی در جوانان

در دوره جوانی مانند سایر دوره های دیگر زندگی افسردگی به وجود می آید در این دوره فرد خواهان استقلال بیشتری می باشد و در تلاش است تا در زمینه های مختلف مانند ادامه تحصیل، رفتن به سربازی، ازدواج و یا پیدا کردن شغل مناسب تصمیمات درست و مناسبی را بگیرند، علاوه بر این ها دوران جوانی، پیش از ورود به بزرگسالی قرار دارد و مرور کردن بحران های بزرگسالی به یکی از دغدغه های بزرگ زندگی برای او تبدیل می شود.

در این سن، گرفتن تصمیمات در سرنوشت فرد تاثیر بسیاری دارد و ممکن است به خاطر تصمیمات اشتباه و یا فشار بیش از حد روانی، افسردگی به سراغ شخص بیاید.

هم چنین عوامل دیگری مانند مشکلات اقتصادی، ضربه های روحی و عاطفی، مشکلات خانوادگی و حتی مسائلی مانند ژنتیک در به وجود آمدن افسردگی جوانان نقش بسیاری دارد و به همین دلیل به والدین توصیه می شود تا در این دوره بیشتر به فرزندشان توجه داشته باشند تا با مشکلات این چنینی رو به رو نشوند.