ترک اعتیاد به روش ماتریکس، روش ماتریکس برای ترک اعتیاد

یکی از روش هایی که برای ترک اعتیاد مواد محرک مانند کوکائین و شیشه به کار می رود روش ماتریکس نام دارد.

روش ماتریکس از رویکرد های مختلف بهره می برد و تلفقی از رویکردهای مختلف می باشد که هر کدام از این رویکرد ها به تنهایی موفقیت و اثرگذاری بسیاری بالایی داشته است.

ماتریکس یک روش ترکیبی است و از روش های تاثیرگذاری به وجود آمده است و به همین دلیل یکی از روش های تاثیرگذار برای ترک اعتیاد می باشد.

روش ماتریکس مزیت های بسیاری دارد و افرادی که برنامه خاص و مشخصی دارند و نیازی ندارند که بستری شوند از این روش استفاده می کنند و فرد می تواند زندگی عادی خود را داشته باشند.

در این مقاله به طور کامل در مورد روش ماتریکس صحبت خواهیم کرد و به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

روش ماتریکس برای ترک اعتیاد

مدل ماتریکس یک روش ترکیبی است و برای درمان های مختلف در کنار یکدیگر استفاده می شوند در روش ماتریکس بیمار باید چند روز در هفته و چند ساعت در مراکز درمانی باشد و نیازی نیست تا به طور دائم در مراکز درمانی بستری شود و می تواند زندگی عادی خود را به خوبی ادامه دهد.

روش ماتریکس با برنامه و دقیق می باشد و در سطح بالایی از ساختارمندی قرار دارد و در هر جلسه از درمان باید مبحث ها و اقدامات لازم را به درستی انجام گیرد.

روش ماتریکس برای ۱۶ هفته برنامه ریزی می شود و ممکن است به خاطر شرایط بیمار تا یکسال هم به طول انجامد از این روش بیشتر برای ترک ریتالین، ترک اعتیاد به شیشه و ترک اعتیاد به کوکائین مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیر روش ماتریکس

افرادی که به کوائین و شیشه اعتیاد دارند روش ماتریکس بهترین روش برای ترک اعتیاد می باشد و موفقیت های بسیاری داشته است.

بر اساس مطالعات انجام شده روش ماتریکس سطح بالایی از اثرگذاری را دارند و اعتیادی که به این روش ترک می شود ماندگاری بسیاری دارد.

کمپ های ترک اعتیاد، مراکز ترک اعتیاد و سازمان ها در سراسر دنیا، روش ماتریکس را بهترین و موثرترین روش برای ترک اعتیاد به مواد محرک می دانند و به بسیاری از افراد این روش را معرفی می کنند تا ترک راحت تری داشته باشند.

افرادی که به مواد اعتیاد داشته اند و از روش های دیگر برای ترک استفاده کرده اند و شکست خورده اند با استفاده از روش ماتریکس توانسته اند به راحتی مواد را ترک کنند و به موفقیت برسند.

البته عواملی بسیاری از جمله خانواده در اثرگذاری ترک اعتیاد موثر هستند و تاثیر می گذارند و خانواده نقش مهمی در ترک اعتیاد دارد.

کمپ ترک اعتیاد

پایه های درمانی روش ماتریکس

روش های درمانی برای اینکه اثرگذاری قوی داشته باشد باید پایه های علمی محکم و دقیقی داشته باشد روش ماتریکس یک روش ترکیبی است و از رویکردهای مختلفی بهره برده است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

روش هایی که در روش ماتریکس مورد استفاده قرار گرفته است اثرگذاری بالایی داشته و به تنهایی به موفقیت رسیده اند و روش ماتریکس از ترکیب این روش ها به وجود آمده و تاثیرگذاری بسیاری دارد.

روش درمان ماتریکس پایه های درمان بسیاری دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • درمان فرد محور و حمایتی
  • مشاور خانواده و زوج درمانی
  • گروه درمانی
  • گروه های NA
  • رفتار درمانی
  • مصاحبه انگیزشی
  • ارتقا مهارت های اجتماعی

ساختار ترک اعتیاد به روش ماتریکس

روش ماتریکس معمولا در طول هفته های متوالی برگزار می شود و روز های هفته برنامه ای برای انجام دارد این جلسات درمانی معمولا سه روز در هفته برگزار می شود و در روزهای دیگر هفته معمولا از روش های دیگر درمانی برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش ماتریکس جلسات درمان فردی به صورت منظم برگزار می شود و درمانگر به فرد کمک می کند تا با استفاده از تکنیک های شناختی رفتاری و مصاحبه انگیزشی به فرد کمک می کند تا با تعارضات خود مقابله کند  و دوره درمانش به خوبی انجام شود.

در روش ماتریکس جلسات آموزشی برگزار می شود و در این روش ۸ جلسه گروهی برگزار می شود که در آن مهارت های لازم را به بیمار و خانواده آموزش می دهند این جلسات توسط درمانگر انجام می شود و معمولا یک ماه بعد از شروع درمان به اتمام می رسد.

درمانگر در جلسات خانواده درمانی با خانوده و افراد مهمی که در زندگی فرد هستند جلسه برگزار می کنند و در طول این جلسات درباره نقش خانواده در بهبودی فرد، مشکل بیمار، اعتیاد و سیر درمان و روش درمان آموزش و اطلاعاتی به خانواده می دهد.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس

جلب حمایت و آموزش خانواده

در روش ماتریکس جلسات گروهی برای آموزش خانواده در ترک اعتیاد برگزار می شود و افرادی که بر روی فرد اثرگذار هستند به ویژه خانواده بیمار در این جلسات مشارکت می کنند تا روند درمان او را تسریع کنند.

این جلسات معمولا به صورت هفتگی برگزار می شود و بیمار و خانواده بیمار در آن مشارکت دارند و به صورت همزمان برگزار می شود.

در این جلسات مطالب به طور گسترده تری بیان می شود و درمورد روند درمان، علائم ترک و علائم بازگشت به بیمار و خانواده بیمار آموزش هایی داده می شود.

پیشگیری از بازگشت

برای اینکه فرد دوباره به مصرف مواد برنگردد گروهی به نام گروه پیشگیری از بازگشت ایجاد می شود که جلساتی در طول درمان ماتریکس در ابتدا و انتهای هر هفته برگزار می کند.

این گروه جلساتش به مدت ۹۰ دقیقه می باشد  و در آن جلسات آموزش های لازم را به بیمار می دهد و نشانه هایی که بیمار احتمال دارد به اعتیاد برگردد شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام می دهد.

بسیاری از افراد که به شیشه اعتیاد دارند نمی توانند در زمان مصرف ارتباط موثری با دیگران داشته باشند و با مشکلاتی رو به رو می شوند و ارتباط موثر خود را با دیگران از دست می دهند.

جلسات گروهی حمایت اجتماعی بسیار مفید است و به فرد کمک می کند تا مهارت هایی که برای ارتباط با دیگران لازم است را به خوبی بیاموزد در این گروه ها افراد به سمت زندگی سالم کشیده می شود و از مواد و مصرف آن دوری می کنند.

هنگامی که درمان افراد معتاد شروع می شود درمانگر این جلسات را شروع می کند و این جلسات در سه ماه ابتدای درمان آغاز می شود و ۳۶ هفته طول می کشد تا دوره آن به پایان برسد.

در روش ماتریکس آزمایش ادرار و تست تنفسی به صورت هفتگی انجام می شود با این کار درمانگر متوجه می شود که چقدر ماده اعتیاد آور مصرف شده است.

اگر جواب تست مثبت باشد و فرد مواد مصرف کرده باشد خللی در دوره درمان به وجود نمی آید و فرآیند درمان قطع نمی شود بلکه این نکته در دیگر جلسات درمانی لحاظ می شود.