تنفر از فرزند، علل، نشانه ها و دلایل تنفر از فرزند

آیا ممکن است والدین از فرزندشان متنفر شوند و تنفر از فرزند وجود دارد؟

تنفر از فرزند

والدین عشق و علاقه بسیاری به فرزندشان دارند اما بعضی از اوقات ممکن است به دلایل مختلف نسبت به فرزندشان احساس تنفر داشته باشند در این حالت احساس گناه به سراغ شان می آید و این مسئله، مشکل را دو چندان می کند.

رابطه والدین با فرزند دارای فراز و نشیب های بسیاری می باشد و این کاملا طبیعی است آن چه در این ارتباط اهمیت دارد این است که والدین هیجانات خود را به خوبی بشناسند تا بتوانند با چالش هایی که در مورد فرزندشان به وجود می آید، برخورد مناسبی داشته باشند و بهترین تصمیم را بگیرند.

در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بگیرید، مشاور به شما کمک می کند تا دلایلی که باعث تنفر شما از فرزندتان می شود را به خوبی بشناسید و هم چنین با شیوه تربیت مناسب آشنا شوید تا بتوانید راحت تر با مشکلات مقابله کنید.

دلایل تنفر از فرزند

تنفر والدین از فرزند به دلایل مختلفی به وجود می آید برخی اوقات والدین با مشکلات درونی و مسائل حل نشده مواجه هستند.

همین مسئله ارتباط آن ها را با فرزند خود و دیگران سخت می کند و مشکلاتی را در میان آن ها به وجود می آورد که به طور معمول باعث ایجاد تفاوت می شود. روانشناسان کودک برخی از مسائل و علل زیر بنایی تنفر را موراد زیر اعلام نموده اند.

خشم از پدر و مادر
  1. تعارض درونی والدین

گاهی اوقات تعارضات درونی حل نشده ای در فرد وجود دارد که والدین به آن ها توجهی نمی کنند و برای حل آن اقداماتی را انجام نمی دهند همین مسئله منجر به واکنش هایی مثل بیزاری از فرزند می شود.

مسائل حل نشده باعث می شود تا در فرد احساسات منفی به وجود آید و در مورد فردی که ارتباط نزدیکی با او دارد و به او وابسته است حس تنفر پیدا کند.

  1. تعارضات، کشمکش و ناکامی در ارتباط با کودک

ارتباط والدین با کودک با چالش های بسیاری همراه می باشد برخی از کودکان خلق حساسی دارند و ممکن است رفتارهای نامناسب از خودشان نشان دهند که برای والدین ناراحت کننده باشند، رفتار کودکان ممکن است به دلیل بیماری هایی مانند بیش فعالی و یا اوتیسم باشد.

تعارضات، کشمکش و ناکامی در ارتباط با کودک

در این شرایط والدین روش های تربیتی سخت گیرانه ای را برای آن ها در نظر می گیرند و به طور متقابل با لجبازی و مقاومت کودک رو به رو می شوند.

در کل این نوع رفتار میان والدین و فرزندان یک نوع مشکل ارتباطی می باشد که باعث افزایش حس منفی بین والدین و فرزند می شود و حس تنفر در میان آن ها ایجاد می شود.

در برخی اوقات مشکلات رفتاری فرزندان یا ناسازگاری های آن ها با والدین، ناراحتی ها و آشفتگی هایی را برای والدین به وجود می آورد و والدین صبر و تحمل خود را از دست می دهند و نمی توانند در برخورد با این رفتارهای نامناسب خودشان را کنترل کنند و از بهبود رفتار فرزندشان ناتوان هستند.

در نتیجه در هنگام کنترل فرزندشان خشم و هیجان شدیدی از خود نشان می دهند، که در بسیاری از مواقع با شکست رو به رو می شوند.

این احساس شکست و ناکامی در برابر رفتار فرزندان، خشم و عصبانیت والدین را بیشتر می کند و خشم پنهان شده ای در آن ها به وجود می آید، خشم پنهان شده با احساس ناکامی تبدیل به حس تنفر در میان والدین و فرزند می شود.

  1. پذیرفتن بیش از حد مسئولیت

برخی از والدین تمایل دارند تا کارهایی انجام دهند که کودک بی نقص به نظر برسند و در مورد تحول فرزندشان بسیار نگران هستند به همین دلیل بسیاری از مسئولیت های کودکشان را خودشان به دوش می کشند و آن ها را انجام می دهند.

در این شرایط فشار روانی بسیاری بر روی آن ها وجود دارد که ممکن است حس منفی نسبت به کودک شان در آن ها ایجاد شود  و به نوعی احساس بیزاری در آن ها به وجود آید.

در صورتی که والدین آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند می توانند از به وجود آمدن این چرخه معیوب جلوگیری کنند و کودکان مسئولیت پذیری را تحویل جامعه بدهند.

  1. تجربه آسیب های پیشین

در برخی از موارد والدین به دلیل آسیب هایی که قبلا تجربه کرده اند، احساس شان نسبت به فرزندشان تغییر می کند و ممکن است رفتار نامناسب و حس تنفر نسبت به او داشته باشند، برخی از این مشکلات عبارت اند از:

  • تجربیات بد رفتاری یا آزار پیش از ازدواج
  • سوء رفتار در طول زندگی
  • مشکلات خانوادگی یا مشکلات عاطفی در طول کودکی
  • استرس ها و ضربه های دوران بارداری
  • زایمان سخت و مشکل برای سلامتی مادر
  1. مشکلات و اختلالات روانی

گاهی اوقات والدین دچار اختلالات روانی می شوند که این اختلالات بر روی کودک تاثیر می گذارد.

به طور مثال والدین به دلیل افسردگی و یا افسردگی بعد از زایمان ممکن است دچار حس تنفر از فرزندشان شوند و این اختلال بر روی روابط والدین و فرزند اثر منفی می گذارد و مشکلاتی مانند اختلالات دو قطبی که با نوسانات شدید خلق و رفتار همراه است ایجاد می شود،

هم چنین برخی از والدین دچار اختلالات شخصیت مانند شخصیت های مرزی می شود  که بر روی روابط آن ها تاثیر می گذارد و منجر به شکل گیری ارتباط منفی با کودک می شود.

  1. کودکی سخت و مشکل دار

برخی از والدین در کودکی تجربیات تلخ و آسیب زایی داشته اند و در مواردی با سوء رفتار شدید، کودک آزاری یا محرومیت های عاطفی شدید رو به رو شده اند و همین مسئله بر روی احساسات آن تاثیر گذاشته و منجر به مشکلات و احساسات منفی در فرد می شود.

برخی از والدین در کودکی مورد خشونت و تنفر والدین قرار گرفته اند و احساس طرد شدگی به آن ها دست داده و همین مسئله به طور ناخودآگاه باعث می شود تا این احساس را به کودک شان منتقل کنند.

تنفر از فرزند

  1. کشمکش ها با همسر و تنفر از فرزند

گاهی روابط و مشکلاتی که با همسر به وجود می آید، منجر به حس تنفر از فرزند می شود.

برای مثال مواقعی که زن مورد بدرفتاری شوهرش قرار می گیرد و یا شوهر به او بی توجهی کرده و ابراز عشق و محبت نمی کند به طور ناخودآگاه حس سردی در میان آن ها به وجود آمده و خشم خود را به کودک شان منتقل می کنند.

هم چنین در صورتی که فرد آمادگی لازم برای بارداری نداشته باشد و به طور ناخواسته باردار شود یک حس منفی در او به وجود می آید و ممکن است نسبت به فرزندش متنفر شود.

به طور کلی فردی که در زندگی اش با مشکلات و تعارضات مختلفی رو به رو می شود قادر نخواهد بود به راحتی فرزندش را بپذیرد و با چالش های رو به رو خواهد شد.

  1. مشکلات محیطی و فقر

گاهی اوقات مشکلات زندگی و مشکلات اقتصادی به حدی زیاد می شود که باعث افزایش حس تنفر از فرزند می شود.

در این خانواده ها هر اشتباه کودک تبعات زیادی را به همراه دارد و این مشکلات فشار روانی و استرس بسیاری بر روی خانواده ها وارد می کند و منجر به جر و بحث و به وجود آمدن روابط منفی می شود.

به طور کلی این عوامل باعث ایجاد والدین سمی می شود و اختلاف هایی میان والدین و فرزندان شکل می گیرد.