نکات خواب برای افراد مسن که آن ها را آزار می دهد آیا با بالا رفتن سن بدخوابی را تجربه می کنید؟ نکات زیر می تواند به شما در مقابله با بی خوابی، غلبه بر مشکلات خواب مرتبط با سن و داشتن خواب شبانه خوب کمک کند.

خواب و پیری

با افزایش سن، اغلب تغییرات طبیعی در الگوی خواب خود را تجربه می کنیم، مانند خواب آلودگی، زودتر بیدار شدن یا تجربه خواب عمیق کمتر. با این حال، اختلال در خواب، بیدار شدن با خستگی هر روز و سایر علائم بی خوابی جزء طبیعی پیری نیستند. خواب به اندازه دوران جوانی برای سلامت جسمی و روحی شما مهم است.

خواب خوب شبانه به بهبود تمرکز و شکل گیری حافظه کمک می کند، به بدن شما اجازه می دهد هر گونه آسیب سلولی را که در طول روز رخ داده است ترمیم کند و سیستم ایمنی بدن شما را تازه می کند، که به نوبه خود به جلوگیری از بیماری کمک می کند.

افراد مسن‌تری که خوب نمی‌خوابند، بیشتر از افسردگی، مشکلات توجه و حافظه، خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز رنج می برند. خواب ناکافی همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، مشکلات وزن و سرطان سینه در زنان شود.

برای بهبود کیفیت خواب، مهم است که دلایل اصلی مشکلات خواب خود را درک کنید. نکات زیر می تواند به شما در شناسایی و غلبه بر مشکلات خواب مرتبط با سن، استراحت شبانه خوب و بهبود کیفیت بیداری کمک کند.

نکات خواب برای افراد مسن

سالمندان چقدر به خواب نیاز دارند؟

در حالی که نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اکثر بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند. با این حال، احساس شما در صبح مهمتر از تعداد ساعات مشخص خواب است. بیدار شدن مکرر با احساس خستگی در طول روز بهترین نشانه این است که شما به اندازه کافی نمی خوابید.

بی خوابی و پیری

نکته ۱: بدانید که چگونه خواب با افزایش سن تغییر می کند

با افزایش سن، بدن شما سطوح پایین‌تری از هورمون رشد تولید می‌کند. وقتی این اتفاق می افتد، ملاتونین کمتری تولید می کنید، به این معنی که اغلب خواب پراکنده تری را تجربه کرده و در طول شب بیشتر از خواب بیدار می شوید. به همین دلیل است که بسیاری از ما با بالا رفتن سن خواب خود را سبک تر تصور می کنیم. به طور مثال ممکن است:

می خواهید عصرها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب بیدار شوید.

برای اینکه ساعات خواب مورد نیاز خود را داشته باشید، باید شب ها مدت بیشتری را در رختخواب بگذرانید یا با چرت زدن در روز کمبود را جبران کنید.

در بیشتر موارد، چنین تغییراتی در خواب طبیعی است و نشان دهنده مشکل خواب نیست.

مشکلات خواب که به سن مربوط نمی شود

در هر سنی، تجربه گاه به گاه مشکلات خواب معمول است. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را به طور منظم تجربه می کنید، ممکن است با اختلال خواب مواجه باشید :

  • با وجود اینکه احساس خستگی می کنید در به خواب رفتن مشکل دارید.
  • وقتی بیدار می شوید در به خواب رفتن مشکل دارید.
  • بعد از یک خواب شبانه احساس شادابی نکنید.
  • در طول روز احساس تحریک پذیری یا خواب آلودگی می کنید.
  • در بیدار ماندن در هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا رانندگی مشکل دارید.
  • در طول روز در تمرکز مشکل دارند.
  • برای به خواب رفتن به قرص های خواب یا الکل اعتماد کنید.
  • در کنترل احساسات خود مشکل دارید.

نکته ۲: علل زمینه ای بی خوابی خود را شناسایی کنید

بسیاری از موارد بی خوابی یا مشکلات خواب ناشی از علل زمینه ای اما قابل درمان است. با شناسایی همه علل احتمالی، می توانید درمان را متناسب با آن انجام دهید.

  • آیا تحت استرس زیادی هستید؟
  • آیا افسرده هستید؟ آیا از نظر عاطفی احساس خستگی یا ناامیدی می کنید؟
  • آیا با اضطراب یا نگرانی مزمن مبارزه می کنید؟
  • آیا اخیراً یک تجربه آسیب زا را پشت سر گذاشته اید؟
  • آیا از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد؟
  • آیا مشکلات سلامتی دارید که خواب را مختل کند؟

علل شایع بی خوابی و مشکلات خواب در افراد مسن

عادات خواب بد و محیط خواب

عادات خواب بد شامل ساعات خواب نامنظم، مصرف الکل قبل از خواب و به خواب رفتن با تلویزیون روشن است. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما راحت، تاریک و ساکت است و مراحل قبل از خواب شما برای خواب مفید است.

درد یا شرایط پزشکی

شرایط بهداشتی مانند نیاز مکرر به ادرار، درد، آرتریت، آسم، دیابت، پوکی استخوان، سوزش سر دل شبانه و بیماری آلزایمر می‌توانند خواب را مختل کنند. برای رفع هر گونه مشکلی با پزشک خود صحبت کنید.

یائسگی

در طول یائسگی، بسیاری از زنان متوجه می شوند که گرگرفتگی و تعریق شبانه می تواند خواب را مختل کند. حتی پس از یائسگی، مشکلات خواب ممکن است ادامه یابد. بهبود عادات روزانه، به ویژه رژیم غذایی و ورزش، می تواند کمک کننده باشد.

داروها

افراد مسن بیشتر از افراد جوان بیشتر از داروها استفاده می کنند و ترکیب داروها و همچنین عوارض جانبی آن ها می تواند خواب را مختل کند. پزشک شما ممکن است بتواند برای بهبود خواب تغییراتی در داروهای شما ایجاد کند.

عدم ورزش

اگر بیش از حد بی تحرک هستید، ممکن است هنگام خواب احساس خواب آلودگی نکنید. ورزش هوازی منظم در طول روز می تواند خواب خوب را تقویت کند.

فشار

تغییرات مهم زندگی مانند بازنشستگی، مرگ یکی از عزیزان یا جابجایی خانه می تواند باعث استرس شود. هیچ چیز بهتر از پیدا کردن کسی که بتوانید رو در رو با او صحبت کنید، خلق و خوی شما را بهتر نمی کند.

عدم مشارکت اجتماعی فعالیت های اجتماعی

خانواده و کار می تواند سطح فعالیت شما را بالا نگه دارد و بدن شما را برای یک خواب خوب آماده کند. اگر بازنشسته هستید،  می توانید در کلاس هایی که برای بزرگسالان برگذار می شود شرکت کرده یا کارهای داوطلبانه را انتخاب کنید.

اختلالات خواب

 سندرم پاهای بیقرار (RLS) و اختلال تنفس ( مانند خروپف و آپنه خواب ) بیشتر در افراد مسن رخ می دهد.

کمبود نور خورشید

نور شدید خورشید به تنظیم ملاتونین و چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند. سعی کنید حداقل دو ساعت در روز نور خورشید را دریافت کنید. پنجره ها را در طول روز باز نگه دارید یا برای قدم زدن بیرون بروید

کم خوابی

نکته ۳: عادات خواب را بهبود ببخشید

در بسیاری از موارد، می توانید با پرداختن به مسائل عاطفی، بهبود محیط خواب و انتخاب عادات سالم تر در طول روز، خواب خود را بهبود ببخشید . با این حال، از آنجایی که افراد متفاوت هستند، ممکن است برای یافتن تغییراتی که خواب شما را بهبود می بخشد، کمی آزمایش لازم باشد.

تشویق به خواب بهتر در شب

به طور طبیعی سطح ملاتونین خود را افزایش دهید. نورهای مصنوعی در شب می توانند تولید ملاتونین را در بدن سرکوب کنند، بنابراین از لامپ های کم مصرف در جاهایی که ایمن هستند استفاده کنید و تلویزیون و کامپیوتر را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما ساکت، تاریک و خنک بوده و تخت شما راحت است. ما اغلب با افزایش سن به سر و صدا حساس می شویم و نور و گرما نیز می توانند باعث مشکلات خواب شوند. استفاده از دستگاه صدا، گوش گیر یا چشم بند می تواند کمک کننده باشد.

از اتاق خواب خود فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید. با کار نکردن، تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه در رختخواب، مغز شما اتاق خواب را فقط با خواب و رابطه جنسی مرتبط می کند.

ساعت های اتاق خواب را از دید خارج کنید. نور می‌تواند خواب شما را مختل کند و تماشای گذشت دقیقه‌ها باعث اضطراب شما برای بی خوابی می شود.

نکات خواب برای افراد مسن

برای خواب بهتر، برنامه منظمی داشته باشید

برنامه خواب ثابتی داشته باشید. به رختخواب بروید و هر روز در ساعات مشخصی از خواب بیدار شوید، حتی آخر هفته ها.

جلوی خروپف را بگیرید اگر خروپف شما را بیدار نگه می دارد، گوش گیرامتحان کرده یا اتاق خواب های جداگانه را امتحان کنید.

زودتر به رختخواب رفتن. زمان خواب خود را طوری تنظیم کنید که با زمانی که می خواهید به رختخواب بروید، مطابقت داشته باشد.

راه های آرامش بخش قبل از خواب را امتحان کنید. حمام کردن، نواختن موسیقی، یا تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی مانند آرام‌سازی پیشرونده عضلانی ، مدیتیشن ذهن‌آگاهی یا تنفس عمیق می‌تواند به شما کمک کند قبل از خواب آرام شوید.

مصرف داروهای خواب آور و قرص های خواب آور را محدود کنید. بسیاری از داروهای خواب دارای عوارض جانبی هستند و برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند. قرص های خواب آور علل بی خوابی را برطرف نمی کنند و حتی می توانند در درازمدت آن را بدتر کنند.

رابطه جنسی و خواب را با هم ترکیب کنید. رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن، می تواند منجر به خوابی آرام شود.

چگونه چرت بزنیم

اگر در طول روز کاملاً هوشیار نیستید، یک چرت کوتاه ممکن است انرژی لازم برای انجام کامل کار در بقیه روز را فراهم کند.

چند نکته برای چرت زدن:

کوتاه باشد. چرت زدن به مدت پنج دقیقه می تواند هوشیاری و برخی فرآیندهای حافظه را بهبود می بخشد. ممکن است بعد از یک چرت طولانی‌تر احساس بی‌حالی کنید و نتوانید تمرکز کنید.

زود چرت بزنید. چرت زدن خیلی دیر در روز ممکن است خواب شبانه شما را مختل کند.

راحت باش.  سعی کنید در محیطی راحت و ترجیحاً با نور و سر و صدای محدود چرت بزنید.

نکته ۴: از رژیم غذایی و ورزش برای بهبود خواب استفاده کنید

دو عادات روزانه که بیشتر بر خواب تأثیر می گذارد رژیم غذایی و ورزش است. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای خواب در طول روز، بسیار مهم است که مراقب آنچه در بدن خود در ساعات قبل از خواب وارد می کنید باشید.

نکات رژیم غذایی برای بهبود خواب

کافئین را در اواخر روز محدود کنید. از مصرف قهوه، چای، نوشابه و شکلات در اواخر روز خودداری کنید.

قبل از خواب از مصرف الکل خودداری کنید. ممکن است به نظر برسد که الکل باعث خواب آلودگی شما می شود، اما در واقع خواب شما را مختل می کند.

قبل از خواب گرسنگی خود را برطرف کنید. یک میان وعده سبک مانند غلات کم قند، ماست یا شیر گرم بخورید.

مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید. یک رژیم غذایی سرشار از  قند و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی سرخ کرده می تواند باعث بیداری در شب شود و شما را از مراحل عمیق و ترمیم کننده خواب خارج کند.

از خوردن وعده‌های غذایی پرچرب یا غذاهای تند درست قبل از خواب خودداری کنید. وعده های غذایی سنگین یا تند ممکن است منجر به سوء هاضمه یا ناراحتی شود. سعی کنید حداقل ۳ ساعت قبل از خواب شامی با حجم متوسط ​​میل کنید.

مصرف مایعات را قبل از خواب به حداقل برسانید. مقدار آبی را که یک ساعت و نیم قبل از خواب می نوشید محدود کنید تا تعداد دفعات بیدار شدن از خواب برای استفاده از دستشویی در شب را محدود کنید.

ورزش برای غلبه بر مشکلات خواب در افراد مسن

ورزش( به ویژه فعالیت هوازی) مواد شیمیایی را در بدن شما آزاد کرده و به شما کمک می کند که خواب آرام تری را تقویت می کند. حتی اگر  مشکلات حرکتی دارید ، فعالیت‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا خود را برای یک خواب خوب آماده کنید. اما همیشه قبل از شروع هر برنامه جدید با پزشک خود مشورت کنید.

فعالیت های جسمانی

تمرین شنا. شنا روشی ملایم برای افزایش تناسب اندام است و برای مفاصل دردناک یا عضلات ضعیف عالی است. بسیاری از استخرها دارای برنامه های شنا فقط برای بزرگسالان مسن تر و همچنین کلاس های ورزشی مبتنی بر آب هستند.

نکات خواب برای افراد مسن

رقصیدن

اگر طرفدار موسیقی هستید، در یک کلاس رقص شرکت کنید. کلاس های رقص راهی عالی برای گسترش شبکه اجتماعی شماست.

دوچرخه سواری یا دویدن

اگر مشکل جسمانی ندارید، می توانید تا اواخر عمر بدوید و دوچرخه سواری کنید. هر دو را می توان در فضای باز یا با دوچرخه ثابت یا تردمیل انجام داد.

ورزش هوازی به خواب بهتر سالمندان کمک می کند

مطالعه‌ای در دانشگاه نورث وسترن نشان داد که ورزش هوازی منجر به بهبود چشمگیر کیفیت خواب، از جمله مدت زمان خواب، برای افراد میانسال و مسن‌تر با تشخیص بی‌خوابی می شود.