انواع مشکلات خواب و اختلالات بی خوابی شناسایی شد.

آیا با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی دارید؟ این علائم می تواند نشان دهنده اختلال خواب باشد، در این مقاله تشخیص این اختلال  و درمان مناسب آن ذکر شده است بنابراین این مقاله را از دست ندهید.

اختلال خواب یا مشکل خواب

اختلال خواب یا مشکل خواب چیست؟

اختلال خواب وضعیتی است که بر توانایی شما برای تجربه خواب با کیفیت تأثیر می گذارد. بسیاری از ما گاهی اوقات با مشکلاتی در خواب مواجه می شویم که به دلیل استرس، مسافرت، بیماری یا سایر وقفه های موقتی در روال عادی زندگی می باشد.

با این حال، اگر به طور منظم در خوابیدن مشکل دارید، با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است از اختلال خواب رنج ببرید.

اختلالات خواب باعث ایجاد چیزی بیش از خواب آلودگی در طول روز می شود. این اختلال می تواند آسیب جدی به سلامت روان، جسم، خلق و خو، انرژی و توانایی شما برای کنترل استرس بگذارد.

نادیده گرفتن مشکلات و اختلالات خواب می تواند منجر به افزایش وزن، تصادفات رانندگی، اختلال در عملکرد شغلی و مشکلات حافظه شود.

اگر می‌خواهید احساس خوبی داشته باشید، سالم بمانید و عملکرد خوبی داشته باشید، به خواب کافی نیاز دارید.

مشکلات خواب مکرر می تواند خسته کننده باشد و تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. شب‌ها بد می‌خوابید، که باعث می‌شود صبح‌ها احساس خستگی شدید کنید، انرژی شما به سرعت در طول روز تخلیه می‌شود.

اما با این که در شب احساس خستگی می کنید، باز هم مشکل خواب دارید، بنابراین چرخه دوباره شروع می شود.

اما مجبور نیستید با مشکل خواب زندگی کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای شناسایی علل زمینه ای اختلال خواب، بهبود خواب و در نهایت سلامت و کیفیت زندگی خود انجام دهید.

چه چیزی باعث خروپف می شود؟

علائم و نشانه های اختلال خواب

همه افراد در برخی اوغات مشکلات خواب را تجربه می کنند، بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که مشکل شما جزئی است یا نشانه ای از یک اختلال خواب جدی یا بیماری زمینه ای می باشد؟

با بررسی دقیق علائم خود شروع کنید، به دنبال نشانه های آشکار کمبود خواب در طول روز باشید.

  • در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید؟
  • آیا در بیدار ماندن هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا خواندن مشکل دارید؟
  • هنگام رانندگی به خواب می روید یا احساس خستگی شدید می کنید؟
  • در تمرکز مشکل دارید؟
  • اغلب دیگران به شما می گویند که خسته به نظر می رسید؟
  • دیر واکنش نشان دهید؟
  • آیا در کنترل احساسات خود مشکل دارید؟
  • احساس می کنید تقریباً هر روز باید چرت بزنید؟
  • آیا به نوشیدنی های کافئین دار نیاز دارید تا بیدار بمانید؟

اگر هر یک از علائم بالا را به طور منظم تجربه می کنید، ممکن است با اختلال خواب سروکار داشته باشید. هرچه بیشتر پاسخ «بله» را بدهید، احتمال ابتلا به اختلال خواب بیشتر است.

چرا بی خوابی در کودکان رخ می دهد؟

درمان قطعی بی خوابی

انواع مشکلات خواب رایج

بیخوابی

بی خوابی، ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب راحت در شب، می تواند ناشی از استرس، مسافرت، مشکلات سلامتی، داروهایی که مصرف می کنید یا حتی مقدار قهوه ای که می نوشید باشد.

انواع مشکلات خواب

بی خوابی همچنین می تواند ناشی از سایر اختلالات خواب یا اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی باشد.

علت بی خوابی شما هرچه که باشد، بهبود بهداشت، تجدید نظر در عادات روزانه و افزایش آرامش به درمان بی خوابی بدون تکیه به متخصصان یا مراجعه به داروهای خواب آور کمک می کند.

آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال خواب رایج (و قابل درمان) است که در آن تنفس شما به طور موقت در طول خواب متوقف می شود و این رویداد مرتباً شما را بیدار می کند. ممکن است این بیداری ها را به خاطر نداشته باشید، اما احتمالاً در طول روز احساس خستگی و افسردگی می کنید.

آپنه خواب یک اختلال خواب جدی و بالقوه می باشد، بنابراین فوراً به پزشک مراجعه کنید تا عملکرد و زندگی خود را بهبود ببخشید.

سندرم پای بیقرار (RLS)

سندرم پای بیقرار (RLS) یک اختلال خواب است که باعث می‌شود یک میل شدید برای حرکت دادن پاها (یا بازوها) در شب ایجاد شود. میل به حرکت زمانی رخ می دهد که در حال استراحت یا دراز کشیدن می باشید.

این اختلال معمولاً به دلیل احساس ناراحتی، گزگز، درد یا خزش است. راه‌های زیادی برای کمک به مدیریت و تسکین علائم این اختلال وجود دارد.

نارکولپسی

نارکولپسی یک اختلال خواب است که شامل خواب آلودگی بیش از حد و غیرقابل کنترل در طول روز می باشد. این مشکل به دلیل اختلال در مکانیسم مغزی که خواب و بیداری را کنترل می کند، ایجاد می شود.

اگر به نارکولپسی مبتلا هستید، ممکن است در میان صحبت کردن، کار کردن یا حتی رانندگی درگیر «حملات خواب» شوید.

مشکل خواب

اگرچه هنوز درمانی برای این اختلال وجود ندارد، اما ترکیبی از درمان ها می تواند به کنترل علائم کمک کند و شما را قادر سازد که از بسیاری از فعالیت های عادی لذت ببرید.

اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

همه ما یک ساعت بیولوژیکی در درون بدن خود داریم که چرخه خواب و بیداری ۲۴ ساعته ما را تنظیم می کند و ریتم شبانه روزی نامیده می شود.

نور اولیین نشانه است که بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد.

در شب، زمانی که نور کمتری وجود دارد، مغز ترشح ملاتونین را تحریک می کند، هورمونی که باعث خواب آلودگی شما می شود. هنگامی که خورشید در صبح طلوع می کند، مغز به بدن می گوید که زمان بیدار شدن است.

هنگامی که ریتم شبانه روزی شما مختل می شود یا از بین برود، ممکن است در زمان های نامناسب احساس گیجی، بی قراری و خواب آلودگی کنید. ریتم شبانه روزی با انواع مشکلات خواب، اختلالات خواب و همچنین افسردگی و اختلال دوقطبی مختل می شود.