چه قرص خواب آوری به خواب طبیعی کمک می کند؟

همه آنچه که باید در مورد داروهای خواب با نسخه و بدون نسخه و درمان های موثر بی خوابی بدانید در این مقاله ذکر شده است.

آیا قرص های خواب آور یا داروهای خواب آور برای شما مناسب هستند؟

ممکن است شب های زیادی بیدار مانده و به سقف خیره شده باشید، در این زمان استفاده از قرص های خواب آور به نظر اولین گزینه می باشد.

اما اگر مرتباً مشکل خواب دارید، باید فکری برای آن بکنید. بی خوابی می تواند به دلیل مصرف قهوه، فیلم، بازی یا نشانه ای از یک مشکل زمینه ای پزشکی یا روانی باشد، اما هر چه باشد با قرص های خواب آور درمان نمی شود. در بهترین حالت، قرص‌های خواب‌آور یک کمک موقت و در بدترین حالت، یک ماده اعتیاد آور می باشند که می توانند بی خوابی را در دراز مدت بدتر کنند.

البته این بدان معنا نیست که هرگز نباید از دارو خواب آور استفاده کنید، اما مهم است که فواید آن را در مقابل خطرات آن بسنجید. به طور کلی، قرص‌های خواب‌آور هنگامی مؤثرتر هستند که برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت، مانند سفر یا بهبودی پس از یک عمل پزشکی، به‌طور کم استفاده شوند.

اگر تصمیم به مصرف طولانی مدت قرص های خواب آور دارید، بهتر است آن ها را فقط به ندرت و تنها «در صورت نیاز« استفاده کنید تا از وابستگی به آن ها جلوگیری کنید.

خطرات و عوارض قرص های خواب آور

همه قرص های خواب آور دارای عوارض جانبی هستند که این عوارض بسته به نوع داروی خاص، دوز و مدت زمان ماندگاری دارو بستگی دارد. عوارض جانبی شایع عبارتند از خواب آلودگی طولانی روز بعد، سردرد، دردهای عضلانی، یبوست، خشکی دهان، مشکل در تمرکز، سرگیجه، بی ثباتی و بی خوابی در طول روز.

سایر خطرات قرص های خواب آور

وابستگی به مواد مخدر

ممکن است برای خوابیدن به قرص های خواب آور تکیه کرده، بدون آن ها نتوانید بخوابید یا حتی خواب بدتری را تجربه کنید. قرص‌های تجویزی خواب آور می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و قطع مصرف آن‌ها را دشوار سازد.

علائم ترک

اگر دارو خواب آور را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند حالت تهوع، تعریق و لرزش را تجربه کنید.

تداخلات دارویی قرص های خواب آور با سایر داروها

تداخلات دارویی می تواند عوارض جانبی را بدتر کند و حتی گاهی اوقات خطرناک باشد، به ویژه هنگام تداخل با داروهای مسکن و سایر داروهای آرام بخش.

خروپف چیست؟ و چگونه خروپف را متوقف کنیم

بی خوابی بیش تر

با قطع مصرف دارو بی خوابی می تواند حتی بدتر از قبل شود. یا حتی در طول روز نیز حالت خواب آلودگی را حفظ کنید.

برخی از خطرات جدی قرص های خواب

داروهای آرام بخش- خواب آور (بنزودیازپین ها و غیر بنزودیازپین ها) می توانند باعث واکنش آلرژیک شدید، تورم صورت، ضعف حافظه، توهم، اقدامات خودکشی، و رفتارهای پیچیده مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب، رانندگی در خواب (رانندگی در حالی که کاملاً بیدار نیستند) شوند.

حتی می تواند باعث غذا خوردن در نیمه شب شود که به مرور منجر به افزایش وزن می شود. اگر رفتار غیرعادی مرتبط با خواب را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای خواب آور و قرص های خواب آور بدون نسخه (OTC).

قرص‌های خواب بدون نسخه به آنتی‌هیستامین‌ها به‌عنوان ماده اصلی متکی هستند.

داروهای خواب رایج بدون نسخه عبارتند از:

  • دیفن هیدرامین (در نام های تجاری مانند Nytol، Sominex، Sleepinal، Compoz یافت می شود)
  • داکسیلامین (نام های تجاری مانند Unisom، Nighttime Sleep Aid)
  • برخی دیگر از داروهای خواب OTC آنتی هیستامین ها با مسکن (که در نام های تجاری Tylenol PM یافت می شود) ترکیب می کنند.
  • مشکل آنتی هیستامین ها این است که خاصیت آرام بخشی آن ها اغلب تا روز بعد باقی می ماند و منجر به اثر خماری در روز بعد می شود. در صورت استفاده طولانی مدت، می توانند باعث فراموشی و سردرد نیز شوند. به دلیل این مسائل، کارشناسان خواب توصیه می کنند از استفاده مداوم آن ها خودداری کنید.
کم خوابی

عوارض جانبی رایج قرص های خواب آور آنتی هیستامین

  • خواب آلودگی متوسط ​​تا شدید روز بعد
  • سرگیجه و فراموشی
  • دست و پا چلفتی، احساس عدم تعادل
  • یبوست و احتباس ادرار
  • تاری دید
  • خشکی دهان و گلو
  • حالت تهوع

داروهای خواب با نسخه

انواع مختلفی از قرص های خواب نسخه ای وجود دارد که به عنوان خواب آور آرام بخش طبقه بندی می شوند. به طور کلی، این داروها با کار بر روی گیرنده های مغز برای کند کردن سیستم عصبی عمل می کنند. برخی از داروها بیشتر برای القای خواب استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر برای خواب ماندن استفاده می شوند.

قرص های خواب آور آرام بخش بنزودیازپین

بنزودیازپین ها قدیمی ترین دسته از داروهای خواب هستند که هنوز به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند. اما تصور می شود که بنزودیازپین ها به عنوان یک گروه نسبت به سایر خواب آورهای آرام بخش خطر وابستگی بیشتری دارند.

بنزودیازپین‌هایی که برای درمان بی‌خوابی تأیید شده‌اند، عمدتاً برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شوند و شامل استازولام (ProSom)، فلورازپام (Dalmane)، کوازپام (Doral)، تمازپام (Restoril) و تریازولام (Halcion) می باشند.

قرص های خواب آور و کمک های خواب طبیعی

معایب قرص های خواب بنزودیازپین

شما می توانید از نظر جسمی و روانی به بنزودیازپین ها وابسته شوید. وقتی برای مدتی قرص خواب آور را مصرف می‌کنید، ممکن است باور داشته باشید که بدون آن‌ها نمی‌توانید بخوابید و زمانی که مصرف آن‌ها را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک فیزیکی مانند اضطراب و بی‌خوابی را تجربه کنید.

قرص های خواب آور اگر به صورت شبانه استفاده شوند می توانند اثربخشی خود را از دست بدهند، زیرا گیرنده های مغز نسبت به اثرات آن ها حساسیت کمتری نشان می دهند.

ممکن است روز بعد مشکل شناختی و خواب‌آلودگی را تجربه کنید که ممکن است حتی بدتر از سستی باشد که از کمبود خواب واقعی احساس می‌کنید.

متاسفانه بی خوابی پس از قطع مصرف عود می کند، حتی اگر دارو در حین مصرف موثر باشد. مانند استفاده از دیگر قرص های خواب آور، به جای مقابله با بی خوابی، فقط مشکل را به تعویق می اندازید.

علل پزشکی مشکلات خواب را بدانید

قرص های خواب آور غیر بنزودیازپین

برخی از داروهای جدید ساختار شیمیایی مشابهی با بنزودیازپین ندارند، اما در همان ناحیه در مغز عمل می کنند. تصور می شود که آن ها عوارض جانبی کمتری و خطر وابستگی کمتری دارند. آن ها شامل zalepon (Sonata)، زولپیدم (Ambien) و eszopiclone (Lunesta) هستند که برای استفاده طولانی‌مدت تا شش ماه آزمایش شده‌اند.

معایب قرص های خواب آور غیر بنزودیازپین

به طور کلی، غیر بنزودیازپین ها دارای اشکالات کمتری نسبت به بنزودیازپین ها هستند، اما این باعث نمی شود که آن ها برای همه مناسب باشند. برخی ممکن است این نوع داروی خواب را در کمک به خواب بی اثر بدانند، در حالی که اثرات طولانی مدت آن ناشناخته می باشد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اخیراً به تولید کنندگان قرص های خواب و مشابه آن دستور داده است که دوز استاندارد را به دلیل خطر جدی گیجی صبحگاهی هنگام رانندگی کاهش دهند. سایر عوارض جانبی عبارتند از:

  • تحمل دارو
  • بی خوابی روز بعد
  • سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، مشکل در تنفس.
  • در برخی موارد، رفتارهای خطرناک مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب، رانندگی و غذا خوردن.
  • افسردگی آن ها بدتر شده؛
  • فکر به خودکشی

قرص خواب آور گیرنده ملاتونین

Ramelteon (Rozerem) جدیدترین نوع داروی خواب است و با تقلید از هورمون تنظیم خواب ملاتونین عمل می کند. خطر کمی برای وابستگی فیزیکی دارد اما همچنان عوارض جانبی را به همراه دارد. این دارو برای مشکل به خواب رفتن استفاده می شود و برای مشکلات مربوط به خواب ماندن موثر نیست.

شایع ترین عارضه جانبی دارو راملتئون سرگیجه است. همچنین ممکن است علائم افسردگی را بدتر کند و افرادی که آسیب شدید کبدی دارند نباید از آن استفاده کنند.

داروهای ضد افسردگی که به عنوان قرص خواب استفاده می شود

FDA داروهای ضد افسردگی را برای درمان بی خوابی تایید نکرده است البته استفاده از آن ها در درمان بی خوابی موثر نیست. با این حال، برخی از داروهای ضد افسردگی به دلیل اثرات آرامبخشی که دارند، بدون نسخه تجویز می شوند. مانند تمام داروهای ضد افسردگی، خطر کوچک اما قابل توجهی برای افکار خودکشی یا بدتر شدن افسردگی، به ویژه در کودکان و نوجوانان وجود دارد.

مکمل های خواب گیاهی و رژیمی در درمان بی خوابی

در داروخانه ها همیشه چندین مدل خواب آور موجود می باشد. در این موارد هیچ مرجع قانونی برای نظارت وجود ندارد، بنابراین این شما هستید که باید دقت لازم را انجام دهید. اگرچه شواهد متفاوت است، مکمل های زیر به عنوان درمان بی خوابی معرفی شده و تاثیر آن ها ثابت شده است:

سنبل الطیب

سنبل الطیب یک گیاه آرام بخش است که از قرن دوم میلادی برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شود. اگرچه استفاده از سنبل الطیب برای بی خوابی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما تحقیقات انجام شده استفاده از آن را بی خطر و غیرعادی می دانند. این گیاه زمانی که روزانه به مدت دو هفته یا بیشتر مصرف شود بهترین نتیجه را به همراه دارد.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در طول شب افزایش می یابد. سطح این هورمون با تاریکی تحریک می شود و سطح آن در طول شب بالا می ماند تا زمانی که نور صبح دیده شود. اگرچه به نظر نمی رسد ملاتونین برای درمان اختلالات خواب موثر باشد، اما می تواند به مشکلات خواب ناشی از مسافرت و شیفت کاری کمک کند.

با این حال، قرار گرفتن در معرض نور در زمان مناسب، ممکن است به همان اندازه موثر باشد. اگر ملاتونین مصرف می کنید، توجه داشته باشید که ممکن است با برخی از داروهای فشار خون و دیابت تداخل داشته باشد. به طور کلی، برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و خواب‌آلودگی روز بعد، بهتر است از دوزهای کم (یک تا سه میلی‌گرم برای اکثر افراد) استفاده کنید.

بابونه

 بسیاری از مردم چای بابونه را به دلیل خواص آرام بخش ملایمش می نوشند، البته این گیاه ممکن است در افرادی که آلرژی به گیاه یا گرده دارند، واکنش های آلرژیک ایجاد کند. برای به دست آوردن خوابی کامل و آسوده، آب را بجوشانید، سپس دو تا سه کیسه چای اضافه کنید، درب آن را بپوشانید و ده دقیقه دم کنید.

قرص های خواب آور و کمک های خواب طبیعی

تریپتوفان

تریپتوفان  یک آمینو اسید پایه است که در تشکیل پیام رسان شیمیایی سروتونین، ماده ای در مغز که به خوابیدن بدن کمک می کند، نقش دارد. ال-تریپتوفان محصول جانبی تریپتوفان است که بدن می تواند آن را به سروتونین تبدیل کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که ال تریپتوفان می تواند به افراد کمک کند سریعتر به خواب بروند. تحقیقات در مورد تاثیر این ماده نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

کاوا

کاوا خواب را در افراد مبتلا به بی خوابی ناشی از استرس بهبود می بخشد. با این حال، کاوا می تواند باعث آسیب کبدی نیز گردد، بنابراین مصرف آن تنها تحت نظارت دقیق پزشکی مصرف شود.

سایر گیاهانی که اثر آرام بخشی دارند عبارتند از بادرنجبویه، گل ساعتی و اسطوخودوس. بسیاری از مکمل های خواب طبیعی از ترکیبی از این مواد برای بهبود خواب استفاده می کنند.

طبیعی به معنای ایمن نیست

در حالی که برخی از درمان‌ها، مانند بادرنجبویه یا چای بابونه عموماً بی‌خطر هستند، برخی دیگر می‌توانند عوارض جانبی جدی‌تری داشته باشند و اثربخشی داروهای تجویز شده را مختل کنند یا اثربخشی آن‌ها را کاهش دهند.

برای مثال سنبل الطیب می تواند با آنتی هیستامین ها و استاتین ها تداخل داشته باشد. قبل از امتحان یک داروی گیاهی جدید تحقیقات خود را انجام دهید و در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای با پزشک صحبت کنید.