خوشبختی چیست؟ راه رسیدن به خوشبختی چیست؟

خوشبختی واژه ای زیباست که غایت و هدف بسیاری اعمال مان بر محور آن می چرخد. خوشبختی برای هر کس معنا و مفهوم خاصی دارد.

عده ای ممکن است خوشبختی را معادل پول و رفاه اقتصادی بدانند و عده ای دیگر رسیدن به معشوق را بزرگ ترین خوشبختی خود عنوان کنند.

البته تعریف ما از خوشبختی تا حد زیادی به شرایط و نیازهای ویژه همان زمان بستگی دارد و می تواند به مرور زمان نیز تغییر کند.

به عنوان مثال وقتی در بستر بیماری هستیم خوشبختی را عافیت و تندرسی تعریف می کنیم و یا وقتی در ناامنی و ترس به سر می بریم خوشبختی برایمان معادل احساس آرامش و خاطرجمعی است.

خوشبختی چیست؟

علاوه بر این، سن و مرحله رشدی که در آن به سر می بریم نیز در نگاه مان به خوشبختی دخیل است.

برای یک نوجوان که به دنبال هویت و استقلال است، در مقایسه با یک فرد سالخورده که با تنهایی دست و پنجه نرم می کند، خوشبختی معنا و تعابیر متفاوتی خواهد داشت.

به طور کلی روانشناسان خوشبختی را یک حالت روحی روانی خاص می دانند که با احساس رضایت از زندگی، شادمانی و لذت بردن از لحظات همراه است.

و خوشبخت نیز کسی است از وضعیت موجود و آنچه که دارد، رضایت کامل دارد. بنابراین طبق این تعریف ملاک، رضایتمندی انسان است و نه موقعیت یا شرایط محیطی خاص.

اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند

سرنوشت و تقدیر یا انتخاب و تدبیر؟

راه خوشبختی چیست؟

از نظر شما خوشبختی یا بدبختی افراد از قبل و بر اساس تقدیر و سرنوشت شان رقم می خورد؟

یا در گروه افرادی هستید که خوشبختی را نتیجه انتخاب ها و تصمیم خود می دانند؟

مسلما اینکه شما چه دیدگاهی در خصوص خوشبختی داشته باشید در میزان تلاش و احساس کنترلی که بر زندگی دارید تاثیرگذار است.

اما اعتقاد به سرنوشت برای مان چه نفعی دارد؟

شاید برای تان جالب باشد که بدانید انتخاب، آزادی و قدرت تصمیم گیری اگرچه یک مزیت در زندگی بشر بوده اما همواره یکی از ترس های وجودی انسان نیز ترس از تصمیم گیری و انتخاب است.

بنابراین با نگاهی به ریشه ی باورمان مبنی بر سرنوشت و تقدیر، شاید بتوان گفت اعتقاد به سرنوشت تا حدودی از انسان سلب مسئولیت می کند.

البته لازم است بین خوشبختی و موفقیت تمایز قائل شویم.

اگرچه موفقیت در اهدافی که با آگاهی و علاقه اتخاذ نموده ایم باعث رضایت، شادمانی وخوشبختی می شود اما موفقیت به معنای دست یابی به اهداف و مقاصد گوناگون است و لزوما به خوشبختی منتهی نمی شود.

خوشبختی چیست؟ راه رسیدن به خوشبختی