سپردن کودک به دیگران، به چه کسی غیر از والدین کودک را بسپاریم؟

والدین هنگامی که می خواهند فرزندشان را به یکی بسپارند بسیار نگران هستند اما امروزه به دلیل مشغله های زیاد و شاغل بودن مادران این امر در بسیاری از موارد ضروری می باشد و باید کودک را به یکی سپرد تا از او مراقبت کنند.

به خاطر مشغله داشتن باید با این امر کنار بیایید و نگرانی و دلهره نداشته باشید و به جای آن اصول مراقبتی و نکاتی که برای مراقبت از کودک لازم می بینید در اختیار مراقب او بگذارید و به طور غیر مستقیم مراقب کودک باشید و اطلاعات کافی در مورد مراقبت از کودک داشته باشید .

در این مقاله به نکاتی که باید در هنگام سپردن کودک به دیگران در نظر بگیرید و توجه داشته باشید مورد بررسی قرار می دهیم.

سپردن کودک به دیگران، ویژگی های یک مراقب خوب

برای اینکه بتوانید کودک را در اختیار یک فرد مناسب بگذارید باید نیازهای کودک را به خوبی بشناسید و ویژگی های مراقبتی متناسب با نیازهای فرزندتان را در نظر بگیرید و ببینید تا چه اندازه فرد می تواند به این نیازها پاسخ دهد و آن ها را برای کودک برطرف کند.

اگر مراقب بتواند به خوبی از پس نیازهای کودک شما برآید گزینه خوبی به شمار می آید و می توانید روی آن حساب کنید در غیر اینصورت گزینه دیگری را انتخاب کنید.

برخی از والدین چون مراقب مناسبی را برای کودک خود نمی توانند انتخاب کنند ترجیح می دهند که فرزندشان تنها در خانه بماند این والدین باید با آسیب های تنها ماندن در خانه آشنایی داشته باشند و در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

در ادامه به پنج ویژگی که برای مراقب خوب لازم است را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. کودک می تواند به او اعتماد کند

فرزندان کوچک تر به خصوص نوزادان به مادر خود بسیار دلبسته هستند و تنها منبع دلبستگی را مادر خود می شناسند.

نوزادان به خاطر دلبستگی به مادر وقتی از آغوش او جدا می شوند و به آغوش کسی دیگر می روند احساس غریبگی می کنند و در آغوش او آرام نمی گیرند و گریه و زاری می کنند و بی قراری های زیادی از خود نشان می دهند.

مراقب خوب کسی است که بتواند رفتار مناسبی با کودک داشته باشد و به مرور احساس امنیت و آرامش را به کودک بدهد و با رفتار صحیح خود دلبستگی سالمی میان خود و کودک برقرار کند.

در این هنگام باید رفتار مادر نیز مناسب باشد و به طور مخفی و ناگهانی کودک را ترک نکند و بدون ایجاد آمادگی، کودک را با مراقب تنها نگذارد چون باعث می شود اضطراب و دلهره بسیاری برای کودک به وجود بیاید و کودک نتواند به نبود مادر عادت کند و بی قراری های زیادی داشته باشد.

مادر باید ابتدا غیب های کوتاهی داشته باشد تا کودک به نبود مارد عادت کند و به مرور زمان فرزند را برای این موضوع آماده کند و او را با مراقب بگذارد.

  1. سپردن کودک به دیگران، از وقت گذراندن با کودک لذت می برد

فرزندتان باید با کسی باشد که با کودک لذت ببرد و اوقات خوشی با کودک بگذرانند و مراقب باید حس خوبی به کودک بدهد و احساس اجبار و فشار به خاطر مراقبت از کودک نداشته باشد.

کودکان در هر سنی حتی اگر خیلی کوچک باشد حس بی علاقگی و عدم رغبت را از جانب طرف مقابل احساس می کند و نمی تواند رابطه خوبی را با مراقب داشته باشد و حس دوست داشتن در آن ها به وجود نمی آید و این مسئله باعث می شود تا از نظر سلامت روان مشکلاتی برای آن ها به وجود آید.

  1. منابع مطمئنی او را معرفی کرده اند

مادرانی که برای مدت کوتاهی از کودک خود دور هستند ترجیح می دهند که کودک را به والدین و یا سایر اعضای خانواده نزدیک بسپارند.

اما اگر مادر شاغل باشد و هر روز بخواهد به سرکار برود و کودک به یک مراقب روتین نیاز دارد در این هنگام والدین برای کودک خود به دنبال یک پرستار هستند که همراه کودکشان باشد.

در این هنگام باید والدین به نکاتی بسیاری توجه داشته باشند مثلا پرستار از طرف چه افرادی تایید شده و چه منبعی پرستار را به آن ها معرفی کرده است.

بسیار مهم است که پرستاری که انتخاب می شود در مراکز معتبر فعالیت داشته باشد و سوابق کاری معتبر و مشخصی داشته باشد و شخصیت مهربان و با کودک رفتار خوبی داشته باشد.

سپردن کودک به دیگران

  1. سپردن کودک به دیگران، اتفاقات ناگوار برای او امری نادر هستند

مراقب و پرستار خوب کسی است که به کودک توجه بسیاری داشته باشد و ایمنی کودک را در اولویت کار خود قرار دهد.

او هر کاری هرچند کوچک اگر بخواهد انجام دهد باید محافظت از کودک را مدنظر قرار دهد تا بتواند به خوبی از کودک مراقبت کند.

اگر چه بسیاری اتفاقات و حوادث به طور اتفاقی پیش می آید و وجود حادثه در زندگی اجتناب ناپذیر است اما مراقب باید تا حد امکان از بروز حادثه پیش گیری کند.

برای نمونه یک مراقب باید در همه حال مواظب کودک باشد و حتی هنگامی که کودک در زمین بازی در حال بازی کردن است به او توجه داشته باشد و از مشاهده او دست نکشد.

هنگامی که با کودک به بیرون می رود در برابر ماشین ها و خظرات دیگر به خوبی از کودک محافظت کند.

  1. به سبک تربیتی شما احترام می گذارد

یک مراقب خود تنها به عقاید خود توجه نمی کند و فرزند را بر اساس عقاید شخصی خود تربیت نمی کند بلکه او انتظارات و خواسته های والدین را در نظر می گیرد و بر اساس آن ها تلاش می کند تا مسائل تربیتی را به کودک یاد بدهد.

والدین باید به این نکته بسیار توجه کنند که مراقبی که انتخاب می کنند سبک تربیتی مانند والدین داشته باشد چون در غیر اینصورت کودک از نظر رفتاری با والدین فاصله می گیرد و والدین نمی توانند کودکشان را به خوبی مدیریت کنند و تربیت کودک از  دست آن ها خارج می شود.