تربیت کودک زیر یک سال  آنچه لازم است بدانید

بسیاری از والدین به تربیت کودک زیر یک سال توجه نمی کنند و از نظر آن ها در این سن کودک نیاز به تربیت ندارد.

چون حس می کنند که قدرت درک و فهم کودک برای آموزش کم و ضعیف است و ترجیح می دهند از سنین خاصی تربیت را شروع کنند.

والدین هنگامی که کودک شروع به صحبت کردن کند و توانایی فهم کلام را داشته باشد از مسائل تربیتی استفاده می کنند.

روانشناسان معتقدند که فرزند از همان زمان جنینی قدرت و توانایی درک وضعیت و محیط های اطرافش را دارد و به خوبی همه چیز را حس می کند.

والدین باید از همان زمان بارداری و به خصوص پس از تولد کودک در زمینه های مختلف بر روی تربیت کودک حساس باشند و آموزش هایی صحیحی به کودک بدهند.

در این مقاله در مورد تربیت کودکان زیر یک سال و چیزهایی که لازم است به کودک آموزش دهید بحث می کنیم.

تربیت کودک زیر یک سال

یک سال اول زندگی کودک بسیار مهم است و تجربیاتی که به دست می آورد آینده او را تحت تاثیر قرار می دهد.

والدین باید به کودک محبت بیشتری داشته باشند و حس امنیت را در او به وجود آوند تا کودک به این باور برسد جهان و اطرافیانش او ار دوست دارند و قابل اعتماد می باشند.

اگر در کودک حس امنیت و محبت به وجود نیاورید کودک در آینده با مشکلاتی رو به رو خواهد شد و نمی تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند و در زمینه روابط اجتماعی با مشکلاتی همراه خواهد بود.

در سنین پایین تر کودک از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است و والدین می توانند در زمینه ای مختلف به کودک خود آموزش دهند و او را با مسائل مختلفی آشنا کنند .

چون هر چه سن بالاتر می رود کودکان به دنبال سلیقه و علایق خود می روند و به یک ثبات خاصی می رسند.

والدین باید از همان ابتدا تربیت فرزندشان را جدی بگیرند و علاوه بر رشد جسمی ، به مهارت های اجتماعی و توانایی ذهنی کودک توجه کنند و آموزش های لازم را به کودکان زیر یک سال بدهند.

دروغگویی

تربیت توانایی های ذهنی

روانشناسان معتقدند که کودکان زیر یک سال بیشتر جذب اشیا و تصاویری می شوند که تنوع و پیچیدگی زیادی دارد.

برای تقویت مهارت کودکان زیر یکسال باید از اشیا و پدیده های متنوع و جذاب استفاده کنید تا کودک جذب رنگ ها و تنوع آن ها شود .

برای مثال اگر در حال صحبت کردن و یا نواختن موسیقی هستید باید از ریتم های متنوع استفاده کنید و اسباب بازی کودک باید دارای رنگ های متنوع و جذاب باشد و اسباب بازی دارای تنوع و پیچیدگی باشد.

برای اینکه قدرت توجه کودک را افزایش دهید باید محیط اطرافش را از محرک های مختلف پر کنید تا بتواند با موضوعات و اشیا مختلفی آشنا شود.

البته محرک ها را براساس توانایی و نیازرشدی کودک انتخاب کنید تا برای کودک مفید باشد و بر روی او تاثیرات مثبتی بگذارد.

تربیت مهارت های اجتماعی در کودک زیر یک سال

تربیت مهارت های اجتماعی یکی از مهم ترین جنبه های تربیتی می باشد که  برای کودک زیر یکسال بسیار مهم است و باور کودک در زمینه مسائل اجتماعی در این سن شکل می گیرد.

فرزندان که کمتر از یکسال دارند نیاز به یک نقطه امن و ایمن دارند و در این سن والدین باید یک سبک دلبستگی ایمن برای کودک ایجاد کنند.

کودک وقتی پا به این دنیا می گذارد سوال های بسیاری در ذهنش به وجود می آید و یکی از سوال هایی که کودکان زیر یک سال به دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا جهان اجتماعی و اطرافیان قابل اعتماد هستند و می توانند به آن ها دلگرم و امیدوار بود؟

رفتار والدین

رفتارهای والدین در طول این یکسال می تواند به سوال این کودک پاسخ دهد  چون کودک با توجه والدین به خود پاسخ سوال را به دست می آورد.

پدر و مادر اگر به کودک محبت و توجه کنند و به خوبی به نیارهای او پاسخ دهند به کودک می فهمانند که جهان و اطرافیان قابل اعتماد هستند.

اما در صورتی که مادر به کودک توجه نکند و به نیازهای او پاسخ ندهد کودک به این نتیجه می رسد که این جهان جای امنی نیست و نمی تواند به دیگران اعتماد کند و به آن ها امیدوار باشد تا نیازهای او را پاسخ دهند.

تربیت کودک زیر یک سال

بر اساس گفته ها پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد در دسترس کودک باشید و به او محبت کنید و با او در ارتباط باشید.

والدین باید با آغوش گرفتن و لبخند زدن و صحبت کردن حس خوبشان را به کودک نشان دهند و به خوبی پاسخگویی نیازهای او باشند.

اما باید توجه داشته باشید که رفتار شما نسبت به کودک افراطی نباشد چون به همان اندازه که می تواند بی توجهی به کودک آسیب برساند توجه زیاد باعث می شود کودک یک اعتماد افراطی به دیگران به دست آورد که برای آینده او ضررهایی خواهد داشت.

برای اینکه با دنیای متفاوت کودک آشنا شوید بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید تا به شما کمک کند و رفتارهایی مناسبی که باعث سبک دلبستگی ایمن  می شود به شما آموزش دهد.