کوبیدن سر به زمین در کودکان به چه علتی می تواند باشد؟ بسیاری از والدین با این چالش رو به رو می شوند که کودکشان به صورت مداوم سرش را به زمین می کوبد، کوبیدن سر به زمین در بیشتر کودکان و از سن شش ماهگی تقریبا شروع می شود و ممکن است در دو سالگی شدت یابد، کودکان معمولا به خاطر دلایل مختلفی از جمله جلب توجه و کاهش دردهای جسمانی این کار را انجام می دهند. البته در مورد این مسئله جای نگرانی وجود ندارد چون سرکوبیدن کودکان به زمین کنترل و درمان می شود.

در صورتی که کودکتان به شدت سرش را به زمین می کوبد و این کار را به صورت مداوم انجام می دهد می توانید با مراجعه به متخصص روانشناس در این خصوص به آن ها کمک کنید، بسیاری از کودکان بعد از سه سالگی این رفتارشان را کنار می گذارند اما والدین باید در این زمینه آگاهی داشته باشند و با فرزندشان به صورت صحیح رفتار کنند تا از به وجود آمدن مشکلات بعدی در آینده جلوگیری به عمل آید.

کوبیدن سر به زمین در کودکان، چرا کودک سرش را به زمین می کوبد؟

مرحله اول هدف درمان، پیدا کردن دلیل و منشا این ناهنجاری و عادت ناپسند می باشد. از مهم ترین دلایلی که باعث می شود کودک سرش را به زمین بکوبد این است می خواهد موضوعی را ابراز کند اما نمی تواند با کلمات و زبان خود بیان کند، سرکوبیدن کودکان و نوجوانان دلایل مختلفی دارد و کودک آستانه درد خود را می شناسد و به همین دلیل سرش را محکم نمی کوبد و در صورتی که مشاهده کردید کودک سرش را محکم می زند و به خود آسیب می رساند در این حالت به مشاوره مراجعه کنید تا به کمک مشاور این عادت را از بین ببرید.

در ادامه برخی از علت های اصلی این رفتار کودک را بیان می کنیم:

سرکوبیدن به زمین برای جلب توجه والدین

کم توجهی و عدم محبت کافی والدین به کودک باعث می شود تا کودک سرش را به زمین بکوبد و این امر را به دفعات زیاد انجام دهد، کودک چون احساس می کند زمانی که این رفتار را انجام می دهد والدین نگران او می شوند و به همین دلیل کار خود را ادامه می دهد، پس مهم ترین شیوه برای کنترل رفتار کودک این است که به او توجه و محبت بیشتری شود و در طول روز و مواقع عادی با محبت با او رفتار شود و تنها مهربانی مربوط به زمانی که سرش را به زمین می کوبد نباشد.

از بین بردن فشار روانی

برخی از کودکان زمانی که بسیار عصبانی می شوند سرشان را به زمین می کوبند آن ها می خواهند به والدینشان نشان دهند که از دست آن ها خشمگین هستند و از این طریق می خواهند هیجانات و استرس خود را تخلیه کنند زیرا او با سرکوبیدن به زمین آرام می شود.

معمولا این کودکان با ریتم خاصی سرشان را به زمین می کوبند تا خوابشان ببرد و بسیاری از کودکان به طور همزمان دست و پایشان را تکان می دهند.

کوبیدن سر به زمین در کودکان

کوبیدن سر به زمین در کودکان، کاهش دردهای جسمانی

اگر مشاهده کردید کودکتان سرش را به زمین می کوبد ممکن است به خاطر این باشد که در ناحیه ای بدنش درد دارد، این حس درد می تواند به خاطر دندان در آوردن، عفونت گوش در نوزادان باشد، در واقع برای این که درد جسمانی اش را کاهش دهد سرش را به زمین می کوبد و به طور ناخودآگاه می خواهد حواس خود را از درد منحرف کند.

سرکوبیدن به زمین، اختلال رشدی

در اندکی از موارد سرکوبیدن کودک به زمین می تواند به خاطر اختلالات عصبی – رشدی باشد و در صورتی که کودک به صورت کلیشه ای و تکراری سرش را به زمین می کوبد ممکن است به اختلال اوتیسم مبتلا باشد زیرا یکی از نشانه های اوتیسم در او مشاهده می شود، اما این به معنی وجود اختلال اوتیسم در کودکان نیست تنها می توان آن را به عنوان نشانه ای هشداردهنده در نظر گرفت.

واکنش والدین چگونه باید باشد؟

بعد از این که علت و منشا این واکنش در کودک مشخص شد همواره سعی کنید این رفتارش را نادیده بگیرید و هیچ گاه به خاطر کوبیدن سر به زمین با او دعوا نکنید، والدین باید توجه و نظارت کافی به کودکشان داشته باشند تا فرزندشان به اوج ناراحتی نرسد و زیاد خشمگین نشود، در این حالت باید از سیستم نادیده گرفتن استفاده کنید و زمانی که کودک سرش را به زمین می کوبد نباید از طرف شما امتیاز و توجهی صورت گیرد  و به خاطر این کار به خواسته اش تن ندهید و در این لحظه شما باید طوری رفتار کنید که انگار رفتار او را نمی بینید و اتاق را ترک کنید، هم چنین باید با روش های پاداش و تشویق صحیح آشنا باشید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.