عوارض اعتیاد به هروئین، عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مصرف هروئین

آیا نسبت به عوارض اعتیاد به هروئین اطلاعاتی دارید؟ هروئین یکی از مواد مخدر افیونی می باشد که از تریاک مشتق شده است و از پر مصرف ترین مواد مخدر در سطح جهانی می باشد، این ماده تاثیرات بسیاری بر روی جسم مصرف کننده می گذارد و هم چنین عوارض روحی آن نیز زیاد است. زمانی که هروئین به صورت تزریقی استفاده شود عوارض آن چند برابر می شود و خطر ابتلا به انواع عفونت را افزایش می دهد.

برای این که از اعتیاد به هروئین پیشگیری کنید باید علائم و نشانه ها و عوارض آن را به خوبی بشناسید و آگاهی های لازم را در اختیار فرزندتان قرار دهید هم چنین توجه داشته باشید که ترک هروئین بسیار سخت می باشد و بدون دریافت کمک از مشاوره ترک اعتیاد احتمال بازگشت به مصرف زیاد است. در ادامه این مقاله در مورد عوارض این ماده صحبت کرده و مطالبی را بیان می کنیم.

لزوم آگاهی از عوارض اعتیاد به هروئین

هروئین از مورفین به دست می آید و از گیاهی به نام خشخاش استخراج می شود، ماده هروئین به شکل پودر سفید و یا قهوه ای رنگ می باشد و در بازار به فروش می رسد نوعی دیگر هروئین خیس است که آرامش و لذت این نوع بیشتر از انواع دیگر هروئین می باشد، ماده هروئین یک مسکن بسیار قوی می باشد و اثرات خود را به تدریج نشان می دهد.

افراد به سمت مواد مخدر گرایش بسیاری دارد و دلیل آن نا آگاهی آن ها از عوارض و آسیب هایی است که بر بدن و مغز می گذارد در صورتی که فرد در مورد عوارض هروئین اطلاع داشته باشد در پیشگیری از مصرف و ترک این ماده مخدر موثر خواهد بود.

ماده مخدر هروئین عوارض بسیاری بر روی سلامت عمومی بدن از نظر جسمانی و روانی دارد و این عوارض در کوتاه مدت و بلند مدت خودش را نمایان خواهد کرد و در بسیاری از موارد جبران ناپذیرند، عوارض هروئین در مغز و سیستم عصبی چشم گیر هستند بنابراین به دلیل اهمیت و نقش مغز در عملکرد بدن باید آگاهی تان را در مورد عوارض هروئین افزایش دهید تا گرفتار آن نشوید.

اعتیاد به هروئین، عوارض کوتاه مدت

اعتیاد به هروئین باعث به وجود آمدن اختلالاتی در سیستم عصبی مرکزی می شود و هم چنین  عوارض روحی و روانی سنگینی به صورت کوتاه مدت برای فرد مصرف کننده به دنبال خواهد داشت که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آبریزش بینی و خروج آب از چشم
  • احساس سنگینی در اندام ها
  • بزرگ شدن مردمک چشم ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اضطراب غیر طبیعی
  • خارش شدید بدن
  • تنفس آهسته
  • خواب آلودگی
  • فراموشی
افسردگی بعد از ترک اعتیاد

اعتیاد به هروئین، عوارض بلند مدت

در صورتی که هروئین در طولانی مدت و در تعداد دفعات زیاد مورد استفاده قرار گیرد عوارض و مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت که این عوارض به دلیل شیوه نادرست و غیر بهداشتی تزریق ماده مخدر بیشتر می شود. به طور معمول معتادان از سرنگ های مشترک و آلوده برای مصرف هروئین استفاده ی کنند و برای استریل کردن سرنگ ها وقت نمی گذارند، همچنین برخی از آن ها از روش استنشاق هروئین استفاده می کنند و در طولانی مدت به بیماری های ریوی و تنفسی مبتلا می شوند.

از عوارض مصرف هروئین در طولانی مدت می توان به مواردی مانند عفونت های پوستی، آبسه، یبوست و ذات الریه اشاره کرد. اگر چه هروئین با عوارض کوتاه مدت و بلند مدت همراه است اما در صورتی که درمان آن سریع انجام شود فرد با مشکلات کمتری رو به رو خواهد شد و می تواند ترک راحت تری داشته باشد.

عوارض مصرف هروئین بر اندام ها و سیستم های مختلف بدن

هروئین مانند بقیه مواد مخدر و روان گردان ها اثرات مخربی بر روی اندام های مختلف بدن در دراز مدت و کوتاه مدت ایجاد می کند که مهم ترین اثر آن، آسیب به مغز می باشد زمانی که این ماده با گیرنده های عصبی و نورون ها اتصال می یابد اثرات مخربی بر روی نواحی مختلف سیستم مغزی وارد می کند.

عضو دیگری که به دلیل مصرف هروئین دچار آسیب می شود نخاع است، نخاع با ورود مواد مخدر، در پیام رسانی به مغز دچار مشکل می شود و بعد از مدتی تنها با حضور هروئین می تواند به درستی به وظیفه خودش عمل کند و به آن وابسته می شود و در صورتی که مواد مخدر به مغز و نخاع نرسد سریعا در فرد معتاد علائم خماری و ترک بروز پیدا می کند.

عوارض اعتیاد به هروئین

سیستم لنفاوی مسئول کنترل لذت، کنترل خشم، عصبانیت و شادی در مغز می باشد، زمانی که فرد ماده مخدر هروئین را مصرف می کند پاسخ دهی به محیط و واکنش های آن تنها در صورت وجود هروئین صورت می گیرد و هم چنین سیستم های غیر ارادی مانند سرفه و تنفس را کنترل می کند و تحت تاثیر ماده هروئین قرار می گیرند، سیستم غیر ارادی افرادی که ماده هروئین استفاده می کنند سرکوب می شود و مشکلات تنفسی در فرد مصرف کننده به وجود می آید.

کاهش میل جنسی

مصرف هروئین به مرور زمان میل جنسی را کاهش می دهد و توان جنسی فرد با افت زیادی مواجه می شود و هم چنین هروئین بر روی تخمدان های زنان اثر می گذارد و باعث ابتلای آن ها به بیماری می گردد و عادت ماهانه زنان را با بی نظمی رو به رو می کند، علاوه بر این بر روی بیضه های مردان تاثیرات نامطلوبی می گذارد و در عملکرد بیضه ها اختلال ایجاد کرده و توان جنسی آن ها را مختل می کند.