علت و درمان لجبازی کودکان، راهنمایی به تفکیک سن

علت و درمان لجبازی کودک چیست؟ چگونه می توان برخورد مناسبی با لجبازی کودکان داشت؟ کودکان در سنین مختلف رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان می دهند و یکی از این رفتار ها لجبازی کردن می باشد که در مراحل رشد بسیاری از کودکان دیده می شود.

نحوه برخورد با کودکان لجباز نیاز به کسب مهارت و آگاهی خاصی در این زمینه دارد برای این که بتواند برخورد صحیحی با کودک داشته باشید باید علت رفتار های او را بیابید و به صورت صحیح و اصولی با کودکان رفتار نمایید و زمانی که با لجبازی کودک رو به رو شدید واکنش های صحیحی از خودتان نشان دهید.

در ادامه این مقاله به علت لجبازی کودکان و شیوه های بر خورد با آن ها را بیان می کنیم. یکی از راه ها برای کاهش لجبازی کودکان شرکت در جلسات مشاوره کودک می باشد که از متخصصان و روانشناسان می توانید مشورت گرفته و راهنمایی و راهکارهای درست را دریافت نمایند و در برخی از جلسات می توانید کودک را به همراه خود به جلسات مشاوره ببرید.

علت  و درمان لجبازی کودکان، کودکان لجباز چه رفتارهایی دارند؟

در ابتدا با کمک روانشناس باید تشخیص داده شود که آیا با اختلال نافرمانی مقابله ای کودک رو به رو هستیم یا خیر. کودکانی که لجبازی و نافرمانی می کنند سعی می کنند تا از دستوراتی که به آن ها داده می شود سرپیچی کنند و نظرات آن ها را نادیده بگیرند.

کودکانی که لجبازی  می کنند معمولا رفتار هایی مانند گازگرفتن، ناسزا گفتن، گریه کردن و این گونه رفتار هایی را از خود نشان می دهند و افرادی که لجباز و نافرمانی را در پیش می گیرند معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند و دارای خلق افسرده هستند.

نشانه هایی که در بالا بیان شده است نشان می دهد که کودک لجبازی و نافرمانی را در پیش می گیرد و توصیه می شود تا برای کاهش و درمان لجبازی کودکان از راهکارهایی که در ادامه بیان شده است استفاده شود و در صورتی که لجبازی فرزندان ادامه داشت می توانید از روانشناس کمک بگیرید تا راهنمایی های صحیحی در اختیار شما قرار دهد و نافرمانی های کودکان کاهش یابد.

علت لجبازی کودکان چیست؟

کودکان در سنین مختلف لجبازی هایی دارند ولی نوع این لجبازی ها متفاوت می باشد مثلا کودکانی که فرزند اول خانواده هستند خصوصیات فرزند اول را دارد و در بهترین شرایط تربیت شده اند و همه امکانات رفاهی برای آن ها فراهم بوده است و به همین دلیل بیشتر از سایر فرزندان ممکن است لجبازی کنند و برای خواسته های خودش پافشاری نمایند، اما فرزندان دیگر نسبت به فرزند اول لجبازی کمتری دارند و این مسئله در بسیاری از اوقات مشکل ساز می شود و والدین از لجبازی کردن فرزند خود درمانده شده و نمی دانند که با فرزندشان چه برخوردی باید انجام دهند.

لجبازی در کودکان به عوامل زیستی و محیطی و روانی نیز بستگی دارد و این عوامل بر روی لجبازی کودک تاثیر می گذارد و همچنین عوامل دیگری مانند عوامل ژنتیکی، مصرف دارو، مبتلا بودن به بیماری خاص، خستگی، گرسنگی، تشنگی، کم خوابی و مبتلا بودن به اختلالات روانی مثل ADHD می باشد.

علاوه بر این ها عوامل محیطی  و روانی هم در لجبازی کودکان نقش داشتند و باعث می شود که در کودک لجبازی و نافرمانی او شدت بگیرد و برای رسیدن به خواسته های خود پافشاری کند که شامل موارد زیر می شود.

  • آگاه نبودن کودک از درست یا نادرست بودن رفتار خود
  • داشتن والدین حساس و کمال گرا
  • کمبود محبت کودک
  • وابستگی شدید کودک به دیگران
  • ضعیف بودن والدین

علت و درمان لجبازی در کودک ۲ تا ۳ ساله

کودکان در سنین ۲ تا ۳ سالگی تقریبا شخصیت کنجکاو و غیر قابل پیش بینی دارند و آن ها دوست دارند تا از طریق مشاهده و تجربه، اطلاعاتی در مورد اتفاقات که به وجود آمده است کسب کنند و احتمال دارد در مسیر با مقاومت والدین و اطرافیان رو به رو شوند و دست به لجبازی و نافرمانی کنند.

یکی دیگر از عواملی که باعث بروز لجبازی در کودکان می شود به خاطر توقعات غیر منطقی والدین می باشد که باعث می شود انتظاراتی فراتر از توانایی فرزندشان داشته باشند و فرزندشان را تحت فشار قرار دهند تا چیزی که والدین دوست دارند انجام داده شود. در واقع همه چیز بستگی به این دارد که والدین کدام یک از سبک های فرزند پروری را انتخاب کرده اند و تربیت کودک به چه گونه ای بوده است.

علت لجبازی در کودکان ۴ تا ۵ ساله

کودکان ۴ تا ۵ ساله برای این که بتوانند خودشان را برای دیگران ثابت کنند و تا حدودی به استقلال برسند احتمال دارد لجبازی هایی را انجام دهند البته این رفتار ها در این سن جزئی از مراحل رشدی کودکان می باشد و بسیار طبیعی است.

گاهی اوقات فرزند برای این که توجه دیگران را جلب کند شروع به لجبازی کردن می نماید و بعضی اوقات نوع تربیت والدین باعث می شود تا کودک دست به لجبازی بزند و نافرمانی نماید، زیرا بسیاری از والدین تمایل دارند تا بر روی فرزندشان تسلط داشته باشند و در همه امور او دخالت کنند در این صورت فرصت کافی به فرزندشان نمی دهند تا به درستی کارهایش را انجام دهد در این صورت کودک لجبازی و نافرمانی را در پیش می گیرد.

یکی دیگر از دلایل لجبازی در کودکان خستگی و گرسنگی می باشد و کودکان زمانی که خسته می شوند بی حوصله هستند و ممکن است به خاطر موضوعات مختلفی لجبازی نمایند همچنین داشتن بیماری خاص مانند ADHD در بروز لجبازی کودکان موثر می باشد.

دلایل بسیاری برای لجبازی کودک ۴ تا ۵ ساله وجود دارد که از آن می توان به کمبود توجه، تقلید از دیگران، تولد نوزاد جدید به گونه ای که کودک حسادت خود را به صورت لجبازی نشان دهد، اشاره کرد.

علت لجبازی در کودکان ۶ تا ۷ ساله

کودکانی که در سنین ۶ تا ۷ سالگی قرار دارند به طور معمول برای این که محبت را از سوی دیگران دریافت کنند، از دیگران کمک و یاری بخواهند، احساس قدرت و تسلط بر دیگران داشته باشند و حتی جلب توجه دیگران احتمال دارد پرخاشگر شوند و لجبازی کنند در این صورت والدین و اطرافیان کودک زمانی که علت پرخاشگری را یافتند باید واکنش مناسبی در برابر پرخاشگری و لجبازی کودک داشته باشند.

چگونه لجبازی کودکم را کاهش دهم؟

لجبازی کودک از سن ۲ سالگی آغاز می شود و در سن ۳ تا ۴ سالگی به اوج می رسد و در سن ۷ سالگی کاهش می یابد، چگونگی برخورد با کودک لجباز اهمیت بسیاری دارد و والدین برای این که بتواند با فرزند لجبازشان برخورد صحیحی داشته باشند باید در مورد علت لجبازی او آگاهی داشته باشند و زمانی که دلیل لجبازی کودک را متوجه شدند راهکارهای مناسب برای لجبازی کودک را در نظر بگیرند که در زیر نمونه هایی از آن بیان شده است، رفتار والدین در این موقعیت اهمیت بسیاری دارد.

سوختگی کودکان

درمان کودک ۲ تا ۳ ساله

برای این که والدین میزان لجبازی کودکان ۲ تا ۳ ساله را کاهش دهند ابتدا باید با وظایف کودک ۳ ساله آشنایی داشته باشند و پدر و مادر نباید انتظاراتی فراتر از توانایی کودک داشته باشند زیرا با این کار استرس و لجبازی در کودک افزایش می یابد و والدین باید انتظارات خود را بر اساس توانایی فرزندشان در نظر بگیرند.

یکی دیگر از روش هایی که باعث کاهش لجبازی کودک می شود این است که زمانی که کودک شروع به لجبازی می کنند والدین به جای بحث و جدل با کودک بهتر است حواس او را پرت کنند و به موضوعات دیگر معطوف سازند به طوری که موضوع اصلی را فراموش کند.

علت و درمان لجبازی کودکان

درمان کودک ۴ تا ۵ ساله

برای این که لجبازی کودکان ۴ تا ۵ ساله را درمان کنید توصیه می شود به خواسته های او گوش دهید و با آن ها مقابله نکنید بلکه بهتر است با کودکتان ارتباط برقرار کنید و با او به گفتگو بپردازید در این صورت ممکن است علت لجبازی او را متوجه شوید و به طور منطقی با یکدیگر کنار بیایید و نیازی به بحث و جدل نباشد.

در این هنگام سعی کنید به فرزندتان احترام بگذارید و در بعضی موارد به او حق انتخاب بدهید تا از بروز لجبازی پیشگیری شود و زمانی که کودکتان پرخاشگری کرد خونسردی خودتان را حفظ کنید و سعی کنید با او حرف بزنید و مسئله را با گفتگو کردن حل نمایید.