بهترین فاصله سنی بین فرزندان با توجه به علم روانشناسی

بهترین فاصله سنی در میان فرزندان چقدر باشد خوب است؟ چه موقع بهتر است تا فرزند دوم به دنیا بیاید؟ طبیعی است سوالات این مدلی در ذهن پدر و مادرها بسیار وجود دارد بسیاری از والدین معتقدند که باید فاصله سنی در میان فرزندان کم باشد تا آن ها با هم بزرگ شوند و عده ای دیگر اعتقاد دارند تا فاصله سنی آن ها باید کمی بیشتر باشد تا در میان شان تنش و مشکلی به وجود نیاید، در این مورد اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد.

بسیاری از روانشناسان فاصله سنی ۳ تا ۵ سال را مناسب می دانند زیرا آن ها می گویند در این بازه باید بدن مادر زمان کافی برای کسب آمادگی جسمی و روحی را برای فرزند دوم داشته باشد و کودکان نیز به رشد شناختی نسبی رسیده باشند. اگر در مورد فاصله سنی مناسب آگاهی کاملی داشته باشید می توانید تصمیم های درستی در مورد این موضوع بگیرید، همچنین با کمک مشاوره کودک می توانید در این خصوص اطلاعات کسب کنید.

فاصله سنی بین فرزندان، مضرات فاصله سنی کم

اختلاف سنی فرزندان با یکدیگر از مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد اگر فاصله بین زایمان ها کم باشد برای مادر آسیب ها و عوارضی به همراه خواهد داشت در صورتی که مادر کمتر از سه سال از بارداری اول اقدام به بارداری دوم کند در این هنگام احتمال کم خونی در مادر و فرزند بسیار زیاد است.

علائم و نشانه های کم خونی تا قبل از بارداری پنهان می ماند و بیشتر در دوران بارداری خودش را نشان می دهد، همچنین احتمال دارد کودک زودتر از زمان طبیعی اش به دنیا بیاید.

نوزادانی که فاصله سنی آن ها کمتر از سه سال می باشد دچار مشکلاتی مانند کمبود وزن می شوند و هم چنین اختلالات رفتاری، حرکتی و یادگیری در آن ها افزایش می یابد. بنابراین در صورتی که قصد دارید به بچه دوم فکر کنید بهتر است در این خصوص با روانشناس متخصص کمک بگیرید و در مورد وضعیت خود با او مشورت کنید.

تصور اشتباه در مورد فاصله بارداری دو فرزند

برخی گمان می کنند کسانی باید فاصله سه سال را رعایت کنند که فرزند اول آن با سزارین به دنیا آمده باشد   در صورتی که آن ها باید این نکته را در نظر بگیرند که هیچ رابطه ای میان فاصله سنی دو فرزند و نوع زایمان وجود ندارد و مادر نیاز دارد تا میان زایمان هایش فاصله ای باشد تا ویتامین های مورد نیاز بدنش تامین شود و سلامت جنین به خطر نیفتد.

برای این که مادر یک بارداری سالمی را تجربه کند باید توده بدنی، انرژی و ذخایر بدن خود را جایگزین نماید و ثابت شده است بارداری های متوالی و با فاصله سنی کم سلامت مادر و جنین را با خطراتی رو به رو می کند و منجر به کاهش سلامت آن ها می شود.

ذهن آگاهی

فاصله سنی بین فرزندان، عوارض فاصله سنی بسیار زیاد بین فرزندان

زمانی که فاصله بین بارداری زیاد باشد ممکن است مادر دچار مسمومیت بارداری شود که در این صورت خطراتی مانند افزایش فشارخون، ورم دست و پا و دفع پروتئین از طریق ادرار در دوران بارداری مادر را تهدید می کند، هم چنین بالا رفتن سن مادر و تولد نوزاد نارس، سقط جنین، کم شدن توان مادر از نظر قدرت باروری و احتمال هماهنگی کودک با والدین سن بالا از عوارض است که به دلیل فاصله زیاد میان فرزندان به وجود می آید و باتوجه به عوارض احتمالی که وجود دارد باید اقدام برای بارداری بین ۳ تا ۵ سال با بارداری اول باشد.

فاصله سنی کمتر از یک سال بین فرزندان

فرزندانی که با یکدیگر یک سال تفاوت سنی دارند یعنی دوستان مشترکی خواهند داشت، جنگ و دعوا بر سر استفاده از وسائل در آن ها زیاد خواهد بود و هم چنین در بزرگسالی پیشتیبان و همکاری با هم خواهند کرد در واقع باید فواید و مضرات این فاصله را در نظر بگیرید، زیرا برخی از زوجین با این منطق جلو می روند که اگر فاصله سنی فرزندان کم باشد بهتر است چون با هم رشد می کنند و مشکلات و چالش های بزرگ کردن بچه را فقط یک بار برای دو فرزند تجربه می کنند اگرچه این نقطه نظر می تواند درست باشد اما تربیت و نگهداری دو فرزند که فاصله سنی آن ها کم است نیازهای متفاوتی دارند و از نگهداری دو قلو سخت تر می باشد.

فاصله سنی بین فرزندان

زیرا در بسیاری از مواقع نیاز های و خواسته های آن ها با یکدیگر همسانی ندارد و نیازها و برنامه زمانی یک کودک یک ساله با نوزاد متفاوت می باشد اگر چه حسادت فرزند اول در این حالت بسیار کمتر است اما احتمال رقابت در میان آن ها بسیار زیاد می شود.

فاصله سنی ۳ سال بین فرزندان

کودکان در سه سالگی خلق و خوهای متغیری دارند و معمولا پدر و مادر ها در این سن با چالش هایی رو به رو می شوند که به نیازهای غیر منطقی کودک چه پاسخی بدهند زیرا ۳ سالگی سن چالش بر انگیزی می باشد و با تولد فرزند دوم همه چیز تغییر می کند و چالش های جدید تری به وجود می آید.

اوضاع زمانی مشکل تر می شود که شما در حال آموزش دستشویی رفتن به کودک اول می باشید البته کودک بزرگ تر می تواند به شما کمک کند و کیف نوزاد را بیاورد و کارهای کوچکی را انجام دهد و هم چنین با فرزند کوچک بازی کند و او را سرگرم کند و خودش هم سرگرم شود در این حالت شما مدت زمانی را می توانید به استراحت بپردازید.