روش های جدید زایمان، انواع و بهترین نوع زایمان کدام است؟

مادران از زمانی که باردار می شوند برای دیدن فرزندشان لحظه شماری می کنند و تمایل دارند انواع زایمان را بشناسند و اطلاعاتی در مورد آن کسب کنند تا بهترین نوع را انتخاب کنند به همین دلیل سوالات بسیاری در مورد زایمان از پزشک می پرسند.

روش های جدید زایمان

در زمان گذشته زایمان تنها به صورت طبیعی انجام می شد اما امروزه با توجه به پیشرفت علم، روش های جدید و گوناگونی برای زایمان وجود دارد که عوارض آن کمتر است و باعث می شود مادر درد کمتری را تحمل کند.

مادران باردار باید قبل و بعد از زایمان توسط پزشک به طور کامل مورد معاینه قرار گیرند تا مشکلات موقع زایمان به حداقل برسد و خطری مادر و فرزند را تهدید نکند.

هم چنین توجه داشته باشید هر روش زایمان معایب و مزایای خاص خودش را دارد، در این خصوص باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش را انتخاب نمایید. در این مقاله روش های مختلفی از زایمان را مورد بررسی قرار می دهیم و اطلاعات جامع و کاملی در مورد زایمان بیان می شود.

هم چنین می توانید از مشاور روانشناس و متخصص کمک بگیرید تا آگاهی شما را در مورد مراقبت های روانی بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد افزایش دهد و در این خصوص اطلاعات کاملی داشته باشید.

روش های جدید زایمان

کدام زایمان بهتر است؟

به طور کلی زایمان به دو روش صورت می گیرد، زایمان طبیعی و زایمان سزارین.

اگر چه در گذشته زایمان طبیعی برای بسیاری از زنان دردناک بود اما امروزه با استفاده از روش های نوین، زایمان طبیعی با سهولت بیشتری انجام می شود و آمار مرگ و میر و بروز خطر جدی در حین آن در بسیاری از کشورها بسیار کاهش یافته است و امر شایعی نمی باشد.

اما برخی از زنان از زایمان طبیعی می ترسند و تنها به عمل سزارین فکر می کنند.

استفاده از روش هایی مانند زایمان در آب و القای زایمان باعث آسان تر شدن زایمان طبیعی شده است.

در صورتی که می خواهید میان زایمان طبیعی و سزارین یکی را انتخاب کنید بهتر است آگاهی خود را در مورد انواع زایمان و روش های نوین آن افزایش دهید و بعد با توجه به وضعیت بدنی و تشخیص پزشک تصمیم درستی در این خصوص بگیرید.

کمک و مشاوره گرفتن از پزشک در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا برخی از زنان با مشکلاتی رو به رو هستند و توانایی زایمان طبیعی را ندارند در این شرایط بهتر است از عمل سزارین استفاده شود.

انجام مراقبت های بهداشتی کافی در طول بارداری به شما کمک می کند تا انتخاب درستی در زمینه زایمان داشته باشید و زایمان را با سهولت پشت سر بگذارید.

زایمان طبیعی

روش های جدید زایمان

امروزه روش های جدیدی برای آسان تر شدن فرایند زایمان و کاهش خطرات آن وجود دارد که باعث می شود بسیاری از زنان از زایمان طبیعی استقبال کنند.

همچنین در اکثر کشورها از زایمان طبیعی استقبال می شود و زایمان طبیعی را به سزارین ترجیح می دهند. در این مقاله برخی از روش های نوین را بیان می کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

زایمان در آب

در صورتی که مادر در هنگام زایمان در آب قرار گیرد باعث می شود تا احساس فشاری که جنین بر رحم وارد می کند کمتر شود، هم چنین قرار گرفتن در آب به باز شدن دهانه رحم کمک می کند و باعث سرعت بخشیدن به فرایند زایمان می شود.

زنانی که زایمان در آب را انتخاب می کنند فرایند آسان تری را طی می کنند و درد کمتری را می کشند اما برای انتخاب این روش باید در طول دوران بارداری ۸ جلسه آموزشی را پشت سر بگذارند تا برای این کار آماده شوند و اقدامات لازم برای زایمان در آب را یاد بگیرند.

در این نوع زایمان آن ها در مدت زمان کوتاهی موفق می شوند نوزادشان را به دنیا آورند.

القای زایمان

در برخی از مواقع مادر و جنین در خطر می باشند و پزشکان ادامه بارداری را به نفع مادر و جنین نمی دانند.

به عنوان مثال ممکن است فرد به علت فشار خون بالا در بارداری و یا دچار شدن به وضعیت پره اکلامپسی با خطراتی رو به رو شود که این امر منجر به آسیب رساندن مادر گردد در این شرایط باید اقداماتی صورت گیرد تا هر چه زودتر، زایمان انجام شود.

در این شرایط ممکن است فکر کنید که تنها راه، سزارین می باشد اما امروزه به کمک القای زایمان می توان به مادران کمک کرد تا زودتر از موعد زایمان کنند این امر توسط تزریق داروهایی که باعث شروع انقباض رحمی می شود، اتفاق می افتد.

هم چنین با شکاف در کیسه آب جنین می تواند فرایند زایمان طبیعی را زودتر از موعد آغاز نمود، در این حالت مادر به صورت طبیعی می تواند فرزند خود را به دنیا آورد و به بارداری اش خاتمه بخشد.

روش های جدید زایمان

آیا زایمان در آب بهتر است؟

زایمان در آب باعث می شود تا مادر درد کمتری را تحمل کند و به فرایند تولد نوزاد کمک بسیاری می کند. در صورتی که از زایمان طبیعی می ترسید و یا می خواهید فرایند زایمان تان با آرامش صورت گیرد.

بهتر است زایمان در آب را انتخاب کنید زیرا در این شرایط، این نوع زایمان گزینه ی مناسبی می باشد. اما به شرایط فیزیکی بدن توجه داشته باشید این نوع زایمان طبیعی در صورتی توصیه می شود که مادر مشکل خاصی در زمینه فیزیکی و زایمان طبیعی نداشته باشد.

سایر روش های زایمان شناخته شده

علاوه بر روش های نوین زایمان، روش های دیگری برای زایمان وجود دارد که از آن می توان به زایمان فیزیولوژیک و سزارین اشاره نمود:

زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک به معنای زایمان طبیعی می باشد و فرد بدون کمک گرفتن از مداخلات پزشکی و دارویی، زایمان می کند.

این روش ممکن است ۱۴ تا ۱۵ ساعت طول کشیده و روند زایمان به صورت عادی و طبیعی پیش برود. در زایمان فیزیولوژیک افراد باید سعی کنند آرامش خود را حفظ کنند و در کنارشان یک همراه با تجربه داشته باشند تا بتوانند زایمان آسان تری را تجربه کنند.

امروزه بسیاری از افراد در خصوص زایمان فیزیولوژیک آموزش های لازم را می بینند و بدون مداخلات پزشکی با کمک روش های تنفسی در حین زایمان و تمرین های ریلکسیشن به کمک یک ماما می توانند در محیط های درمانی یا خانگی زایمان طبیعی و موفقی داشته باشند.

زایمان سزارین

عمل سزارین به دو صورت بی حسی نخاعی و بیهوشی کامل صورت می گیرد و پزشک جراح با ایجاد شکاف در دیواره رحم نوزاد را از شکم مادر خارج می کند.

بسیاری از زنان در کشور ما عمل سزارین را انتخاب می کنند زیرا از زایمان طبیعی می ترسند و به خاطر دردهای ناشی از طبیعی، ترجیح می دهند فرزندشان را با عمل سزارین به دنیا آورند.

چرا پزشکان سزارین را توصیه نمی کنند؟

چرا پزشکان سزارین را توصیه نمی کنند؟

سزارین یک روش غیر طبیعی و عمل جراحی می باشد در این روش برشی بر روی شکم و رحم مادر ایجاد می شود و نوزاد را از شکم مادر بیرون می آورند. سزارین در صورتی انجام می شود که فرد توانایی زایمان طبیعی را نداشته باشد و یا خطری مادر و نوزاد را تهدید کند.

در صورتی که فرد قبلا سزارین شده باشد در بارداری های بعدی امکان زایمان طبیعی کاهش می یابد. عمل سزارین با عوارضی همراه می باشد و همین مسئله باعث می شود بسیاری از پزشکان این روش را توصیه نکنند.

هم چنین عمل سزارین بعد از زایمان نیاز به مراقبت های بسیاری دارد، برخی از عوارض عمل سزارین شامل موارد زیر می باشد:

  1. افزایش ابتلا به عفونت واژن و رحم
  2. افزایش میزان خون ریزی در حین تولد بچه
  3. خطرات بیهوشی
  4. ایجاد لخته های خون در لگن و پاها
  5. طولانی تر شدن مدت زمان بستری در بیمارستان
  6. به علت مصرف داروهای بیهوشی و بی حسی، مادر دچار خستگی و خواب آلودگی می شود.
  7. عوارض داروهای بیهوشی و بی حسی بر روی نوزاد
  8. احتمال ایجاد مشکلات ریوی و تنفسی در نوزاد
  9. احتمال عفونت محل بخیه ها