عوارض اعتیاد به هروئین، عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مصرف هروئین

آیا می دانید عوارض اعتیاد به هیروئین چیست و نسبت به آن آگاهی دارید؟ هروئین یکی از پرمصرف ترین مواد مخدر در سطح جهان می باشد و یک نوع از مواد مخدر افیونی است که از تریاک مشتق شده و در مجموعه آن قرار می گیرد.

هیروئین آسیب های زیادی به جسم فرد مصرف کننده می گذارد و بسیار عوارض شدیدی در روح و روان فرد دارد.

افرادی که به صورت تزریقی از این ماده استفاده می کنند عوارض آن چند برابر بیشتر می شود  و ممکن است فرد به عفونت دچار شود.

برای پیشگیری از اعتیاد به هروئین باید عوارض و علائم آن را بشناسید و به خوبی با آن آشنا شوید و اطلاعات و آگاهی های لازم را در اختیار فرزندتان قرار دهید چون اگر به هروئین اعتیاد پیدا کنید ترک آن بسیار سخت خواهد بود.

برای ترک آن حتما باید از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرد در غیر اینصورت نخواهید توانست آن را ترک کنید و ممکن از دوباره به مصرف آن روی آورید.

در این مقاله در مورد عوارض و آسیب هایی که به فرد وارد می کند بحث خواهیم کرد.

لزوم آگاهی از عوارض اعتیاد به هروئین

بسیاری از افراد نسبت به عوارض و آسیب های هروئین بر بدن ناآگاه هستند و به دلیل گرایش زیادی که به مواد مخدر دارند آسیب هایی به بدن و مغز آن ها وارد می شود.

افراد اگر در مورد عوارض مواد مخدر اطلاع داشته باشند راحت تر می توانند پیشگیری کنند تا به هروئین اعتیاد پیدا نکنند و یا زودتر روش های درمانی خود را آغاز کنند و مصرف هروئین را ترک کنند.

هروئین بسیار برای بدن ضرر دارد و آسیب های زیادی بر سلامت عمومی بدن از نظر جسمانی و روانی ایجاد می کند این عوارض خیلی شدید است و در کوتاه مدت و بلندمدت می تواند آسیب های جدی بر بدن وارد کند و عواقب آن جبران ناپذیر می باشد.

هروئین بیشتر مغز و سیستم های عصبی را درگیر می کند و چون مغز بر بدن اهمیت بسیاری دارد افراد باید در مورد عوارض آن آگاهی های لازم را داشته باشند تا مشکلاتی برای آن ها به وجود نیاید.

در این مقاله در مورد عوارض هروئین در بدن و مغز بیشتر صحبت خواهد شد.

عوارض اعتیاد به هروئین، عوارض کوتاه مدت

اعتیاد به هروئین بر روی مغز اثر می گذارد و سیستم عصبی را مختل و در کوتاه مدت عوارض روحی و روانی سنگینی بر فرد مصرف کننده وارد می کند که بسیاری از عوارض آن در زیر ذکر شده است.

  • آبریزش بینی و خروج آب از چشم
  • احساس سنگینی در اندام ها
  • بزرگ شدن مردمک چشم ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اضطراب غیر طبیعی
  • خارش شدید بدن
  • تنفس آهسته
  • خواب آلودگی
  • فراموشی
اعتیاد به الکل

عوارض اعتیاد به هروئین، عوارض بلند مدت

مصرف هروئین عوارض بسیاری دارد و اگر در بلندمدت به تعداد دفعات زیاد استفاده شود بیشمار آسیب و عوارض می رساند، اگر فرد به طور نادرست و غیر بهداشتی مصرف کند می تواند مشکلات و عوارض بسیار بیشتری برای او ایجاد کند.

معمولا معتادان بهداشت را رعایت نمی کنند و از سرنگ های آلوده و مشترک استفاده کرده و آن ها را ضدعفونی و استریل نمی کنند.

به دلیل رعایت نکردن بهداشت آن ها علاوه بر اعتیاد به بیماری های دیگری مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی و ایدز مبتلا می شوند.

همچنین افراد معتاد به دلیل استنشاق هروئین در مدت طولانی ممکن است به بیماری های تنفسی و ریوی دچار شوند و از دیگر عوارض مصرف زیاد هروئین مبتلا به عفونت های پوستی، آبسه، یبوست و ذات الریه می باشد.

فرد برای اینکه به کمتر به عوارض هروئین دچار شود باید درمان آن را هر چه زودتر شروع کند تا به مشکلات کمتری دچار شود.

عوارض مصرف هروئین بر اندام ها و سیستم های مختلف بدن

هروئین مانند دیگر مواد مخدر و روانگردان ها اثرات مخرب و آسیب هایی بر روی اندام های مختلف بدن در دوره کوتاه مدت و یا بلند مدت می گذارد و مهمترین آسیب و اثرات آن آسیب به مغز می باشد.

هنگامی که این ماده مخدر با گیرنده های عصبی و نورون ها ترکیب می شود آسیب زیادی به سیستم مغزی فرد می گذارد و سیستم عصبی او را درگیر می کند.

عضو دیگری که با مصرف مواد مخدر هروئین درگیر می شود نخاع می باشد هنگامی که مواد مخدر وارد نخاع می شود در پیام رسانی به مغز اختلالاتی به وجود می آورد.

بعد از مدتی فقط مغز با حضور هروئین به وظیفه خود به خوبی عمل می کند و به آن وابسته می شود در صورتی که به نخاع و مغز مواد هروئین نرسد مغز و نخاع نمی توانند به وظایف خود به درستی عمل کنند و علائم ترک بروز پیدا می کند.

سیستم لنفاوی وظیفه دارد تا لذت، خشم عصبانیت و شادی را در مغز کنترل کند هنگامی که فردی ماده هروئین استفاده می کند دیگر مغز نمی توانند پاسخ و واکنش صحیحی نسبت به محیط داشته باشد و فقط باید هروئین مصرف کند تا بتواند به خوبی نسبت به مسائل پاسخ بدهد.

عوارض اعتیاد به هروئین

سیستم های غیر ارادی

سیستم های دیگری ماند سیستم های غیر ارادی که اعمالی مانند سرفه و تنفس را کنترل می کنند تحت تاثیر هروئین قرار میگیرند و با مصرف کردن هروئین می توانند دقیق عکس العمل نشان دهند.

افراد با مصرف هروئین باعث می شوند تا سیستم بدنی آن ها سرکوب شود و به مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی مبتلا شوند.

مصرف هروئین باعث می شود تا فرد رغبتی به جنس مخالف خود نداشته باشد و میل جنسی او کاهش یابد و توان جنسی او افت می کند و آسیب هایی برای او به وجود می آورد.

هروئین بر روی سیستم بدنی زنان و مردان تاثیرات بسیاری دارد مثلا بر روی تخمدان های زنان اثر می گذارد و باعث می شود تا بیماری دچار شوند و عادت ماهیانه آن ها با بی نظمی رو به رو شود.

در مردان بر روی بیضه های آن ها تاثیر می گذارد و باعث کاهش توان جنسی آن ها می شود.

عوارض اعتیاد به هروئین در نوجوانان

مواد مخدر مانند هیروئین چون در شبکه های مجازی و رسانه ها تبلیغات بسیاری برای آن ها می شود طرفداران بسیاری برای خود جذب می کنند و جوانان و نوجوانان را به سمت خود می کشانند.

گرایش نوجوانان به مواد مخدر به عوامل بسیاری بستگی دارد که مهمترین آن گروه همسالان، عدم آگاهی و اطلاعات و آموزش های صحیح آن ها بستگی دارد.

مصرف هروئین عوارض بسیاری برای نوجوانان ایجاد می کند که در زیر نمونه های از آن را ذکر می کنیم.

  • کاهش حافظه
  • اختلالات جنسی
  • فراموشی
  • بداخلاقی و پرخاشگری
  • بیماری قلبی و عروقی
  • افسردگی حاد
  • خودکشی

والدین باید نسبت به فرزند خود مراقب باشند چون سن نوجوان حساس است و ممکن است به سمت مصرف مواد برود پس بهتر است آگاهی های لازم در مورد هروئین و عوارض آن در اختیار فرزند خود قرار دهید تا نسبت به علائم آن در هنگام بلوغ و نوجوانی هشیار باشد.