از خواب پریدن نوزاد، اصلی ترین دلایل از خواب پریدن در نوزادان

در ماه های اولیه زندگی نوزاد، از خواب پریدن او بسیار اتفاق می افتد و والدین را دچار زحمت و بی خوابی می کند، در بعضی مواقع بیدار شدن کودک از خواب می تواند طبیعی باشد و گاهی اوقات از وجود مشکل و بیماری جدی در کودک خبر می دهد.

معمولا مادرانی که تجربه اول بارداری را دارند زمانی که کودک از خواب می پرد دچار استرس زیادی می شوند و آن استرس را به کودک منتقل می کنند.

در این هنگام رفتار والدین با کودک بسیار تاثیر دارد و باعث بهتر و یا بدتر شدن وضعیت فرزندشان می شود، دلایلی که باعث از خواب پریدن می شود زیاد است و شامل عوامل جسمی و روانی می شود با این حال چند راهکار ساده برای این موضوع ارائه می دهیم تا از بروز این اتفاق جلوگیری نماییم، در ادامه این مقاله بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر این اگر در آرام کردن کودک خود دچار مشکل شده اید می توانید از مشاوره کودک و روانشناس کمک بگیرید.

علل از خواب پریدن نوزاد

از خواب پریدن نوزاد می تواند بسیار طبیعی باشد یا به خاطر عوامل دیگر به وجود آید که در ادامه این مقاله علت های از خواب پریدن نوزاد را به همراه راهکار های مناسب بیان می کنیم.

احساس ترس در نوزاد

نوزاد معمولا به صورت غریزی احساس ترس و نا امنی می کند و زمانی که اطراف او کسی نباشد احساس ترس و ناامنی بیشتر می شود و باعث می شود تا کودک با ترس و گریه از خواب بپرد و والدین نمی توانند کودک را آرام کنند در این جا اولین اقدام بغل کردن کودک می باشد تا نوزاد حس امنیت داشته باشد و این حس به او انتقال داده شود.

روش دیگر که در زمان قدیم مورد استفاده قرار می گرفت قنداق کردن کودک می باشد که توسط قدیمی ها توجیهات مخصوص به خود را دارد، این کار باعث می شود تا ترس از کودک دور شود و نوزاد حس امنیت داشته باشد هم چنین می توانید کودک را در محل بسته ای قرار دهید و اطراف او متکا، لحاف و غیره بگذارید تا بخوابد.

از خواب پریدن نوزاد، قطع تنفس

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که زمانی که نوزادتان خواب است متوجه شوید که در خواب خیلی آرام نفس می کشد و سپس ۱۵ ثانیه نفس نمی کشد و شما تصور می کنید که کودک تان در حال خفه شدن می باشد، اگر کودکتان زیر ۶ ماه است نگران نباشید در این سن طبیعی می باشد و ۵ درصد از خواب نوزادان را به خود اختصاص می دهد اما اگر نوزاد بعد از ۶ ماهگی دچار قطع تنفس می شود باید حتما به متخصص مراجعه نمایید.

قرص های خواب آور و کمک های خواب طبیعی

خر خر کردن و خرناس کشیدن کودک در خواب

خرخر کردن نوزاد در خواب یکی از عوامل آلرژی می باشد و در این شرایط لازم است تا کودک را تحت نظر متخصص داشته باشید هم چنین زمانی که خرخر کردن کودک با مکث صورت می گیرد احتمال دارد راه های تنفسی کودک بسته شده باشد که در این صورت باید به نتخصص اطفال مراجه کنید، متخصص مورد نظر با بررسی گوش، حلق و بینی راهکار های مورد نظر را بیان می کند، اما هنگامی که کودک به صورت منظم خرناس می  کشد جای هیچ نگرانی نمی باشد و احتمال دارد علت آن به خاطر سرماخوردگی باشد.

از خواب پریدن نوزاد، تشنج در خواب

بعضی از نوزادان در طول شبانه روز از خواب می پرند و پرش دست دارند، پرش دست به صورتی است که کودک در خواب دستانش را باز می کند و احساس ترس می کند، در بعضی از نوزادان پرش ترس نشانه تشنج می باشد مخصوصا اگر سابقه خانوادگی وجود داشته باشد در این زمان باید کودک را تحت نظر متخصص قرار داد و از دارو برای درمان او استفاده کرد.

در صورتی که دست کودک لرزش نداشته باشد و یا لرزش دستش سریع قطع شود در این هنگام تشنخ تشخیص داده نمی شود و باید کودک را در آغوش بگیرید و او را آرام کنید.

از خواب پریدن نوزاد

عرق زیاد در نوزاد

بعضی از نوزادان هنگامی که در خواب عمیق قرار می گیرند بیش از حد عرق می کنند، اگر چه عرق کردن مسئله پیچیده و نگران کننده نمی باشد اما اگر نوزاد در خواب بیش از اندازه عرق کند به گونه ای که از خواب بپرد در این هنگام احتمال دارد عرق کردن به خاطر نشانه بیماری قلبی مادرزادی در نوزاد باشد.

در این هنگام کودک در نفس کشیدن مشکل دارد و باید والدین دمای اتاقی که کودک می خواهد بخوابد را تنظیم کنند زیرا اگر دمای اتاق بسیار بالا باشد احتمال دارد باعث پریدن نوزاد از خواب و اذیت شدن او شود، دمای مناسب برای اتاق کودک بین ۱۵ تا ۲۰ درجه می باشد.