بازتاب گردن نوزاد، رفلاکس گردن نوزاد

بازتاب گردن نوزاد از جمله بازتاب هایی است که در هفته های ابتدایی تولد نوزاد آغاز می شود و در ماه های ۴ و ۶ به اوج می رسد و پس از آن ناپدید می شود.

در این بازتاب اگر سر نوزاد را به طور ناگهانی در یک سو بچرخانیم، دست و پای موافق جهت حرکت، کشیده و اندام های طرف مقابل جمع می شود و در برخی از اوقات این اتفاق برعکس می افتد. توجه داشته باشید که بازتاب ها فعالیت های خودکار و غیرارادی هستند که بدون اختیار و آگاهی انسان انجام می شوند.

بازتاب گردن نوزاد

فعالیت بازتاب ها از طریق مدارهای عصبی نسبتا ساده به وجود می آیند، تشدید و تضعیف آن ها می تواند نشانه هایی از ابتلا به بیماری های عصبی باشد.

به همین دلیل برای تشخیص اختلالات عصبی و تعیین میزان هوشیاری افراد، وضعیت بازتاب کودکان را مورد بررسی قرار می دهند در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کند و از سلامت نوزاد خود مطمئن شوید.

بازتاب گردن نوزاد چیست؟

بازتاب گردن واکنش چرخاندن سر نوزاد به یک سمت می باشد، وقتی سر نوزاد به یک سمت می چرخد بازو و پایی که در طرف مخالف قرار دارد خم می شود، در حالی که بازو و پایی که هم جهت با سر قرار دارند در همان جهت باز می شوند به این نوع واکنش بازتاب نرده می گویند.

چون در این حالت بازوها و پای نوزاد شبیه به فردی می باشد که در حال بالا رفتن از نرده است.

بازه زمانی بروز بازتاب گردن در نوزاد

بازتاب گردن به طور طبیعی در ۱۲ هفته ابتدایی تولد وجود دارد و به طور خودکار تا ۶ ماهگی ناپدید می شود، در صورتی که این بازتاب بیش از ۶ ماه طول بکشد از وجود ناهنجاری در مغز حکایت می کند.

در این شرایط باید نشانه های سلامت نوزاد را بشناسید تا در صورت مواجه با ناهنجاری ها بتوانید به متخصص مراجعه کنید و برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید.

اهمیت وجود بازتاب گردن در نوزاد

وجود بازتاب گردن نشانه مهمی از رشد عصبی و عملکرد نوزاد می باشد، در صورتی که نوزاد این بازتاب را از خود نشان نمی دهد این مسئله را با پزشک در میان بگذارید زیرا فقدان بازتاب نشان دهنده از اختلالات عصبی – رشدی نوزاد و فلج مغزی می باشد.

اهمیت وجود بازتاب گردن در نوزاد

این بازتاب را در سنین بالای ۶ ماه از خودشان نشان می دهند و در صورتی این واکنش در کودک بماند به رشد و هماهنگی کودک آسیب وارد می کند.

در این شرایط شما باید مراحل رشد کودک را بشناسید و از مراحل رشدی کودک تا یک سالگی اطلاع داشته باشید در این خصوص باید اطلاعات خود را در خصوص روند رشد در سال اول زندگی کودک افزایش دهید.

میزان خواب کودکان

تاخیر در محو شدن بازتاب گردن نوزاد

بر اساس مطالبی که بیان شد این بازتاب باید تا ۶ ماهگی محو شود و در صورتی که بیشتر ادامه یابد بر روی کارکردهای زیر تاثیرگذار خواهد بود و برای کودک مشکلاتی را به وجود می آورد.

تاخیر در محو شدن بازتاب گردن نوزاد

  1. هماهنگی چشم و دستان

کودکانی که در سنین بالاتر این بازتاب را تجربه می کنند به طور معمول دچار دشواری هایی در هماهنگی چشم و دست می شوند و این مشکل بر روی توانایی دست و بازوهای آن ها در زمان نوشتن اثر می گذارد و کودک ممکن است دچار اختلال نوشتن شود.

  1. اختلاف بین عملکرد شفاهی و نوشتاری

زمانی که بازتاب گردن در کودک باقی می ماند در هماهنگی حرکتی دست اختلالاتی به وجود می آید در این صورت بین عملکرد شفاهی و نوشتاری آن ها اختلاف به وجود می آید و در این صورت عملکرد شفاهی بهتر عمل خواهد کرد.

  1. رشد حرکات جانبی چشم

اگر در رشد حرکات جانبی چشم نوزاد اشکالاتی به وجود آید بر روی توانایی چشم کودک آسیب وارد می کند و کودک نمی تواند به خوبی به دنبال کردن تصاویر بپردازد، توانایی چشم کودک در دنبال کردن تصاویر، برای کسب مهارت های خواندن و نوشتن ضروری می باشد و به کودک کمک زیادی می کند.

بازتاب گردن نوزاد

  1. راه رفتن

در صورتی که این بازتاب در کودک بماند باعث تخریب مناطقی از مغز کودک می شود و در راه رفتن کودک اختلالاتی را به وجود می آورد، البته توجه داشته باشید که علت دیر راه افتادن کودک می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

  1. کنترل توازن خودکار بدن

مشکلات ایجاد شده در راه رفتن و ناتوانی در برقراری هماهنگی حرکتی ممکن است مشکلاتی در حفظ تعادل و توازن شود، در این حالت بازتاب دیگری به عنوان بازتاب راه رفتن در نوزاد مطرح است که نشان دهنده سلامت سیستم عصبی و هماهنگی اندام ها می باشد و این بازتاب در یادگیری مهارت های حرکتی بسیار موثر است و نقش بسیار مهمی دارد.