کودکان دیر آموز، برخورد و آموزش کودک دیر آموز

کودکان دیر آموز توانایی یادگیری مهارت های تحصیلی ضروری را دارند، اما میزان و عمق یادگیری آن ها نسبت به هم سن سالانشان کمتر است به طوری که نمرات هوش کودکان دیر آموز بالاتر از نمرات کودکان عقب مانده ذهنی و پایین تر از کودکان طبیعی می باشد به همین دلیل به آن ها کودکان مرزی می گویند.

رفتار با کودکان دیر آموز

این کودکان از نظر ظاهری تفاوتی با کودکان دیگر ندارند به همین دلیل تشخیص آن ها تا موقع مدرسه رفتن به تاخیر می افتد در این سن، والدین دچار نگرانی می شوند، توقعات والدین در مورد نمرات و مهارت های فرزندشان این کودکان را دچار استرس و اضطراب می کند و آن ها را در شرایط سختی قرار می دهد.

لازم است تا والدین از طریق استعدادیابی از توانایی فرزندشان آگاه باشند و بر اساس توانایی او انتظارات شان را تطبیق دهند در این راستا مرکز مشاوره به شما کمک می کند تا با استفاده از روش های موثر به کودکتان کمک کنید تا شرایط او بهبود یابد.

ویژگی های کودکان دیر آموز چیست؟

کودکان دیر آموز در ظاهر مانند دیگر کودکان جامعه هستند، اما بهره هوشی آن ها کمتر از کودکان معمولی می باشد و بین ۷۰ تا ۸۴ است. این کودکان علاقه به کارهای فکری و یادگیری ندارند و قادر به انجام برنامه ریزی و کارهایی به صورت پیشرفته نیستند.

بسیاری از این کودکان در تحصیل دچار مشکل می شوند به طوری که ضعف های تحصیلی آن ها در تمام دروس مشخص  است اما این کودکان ممکن است در برخی از مهارت ها بسیار عالی باشند. از نشانه های دیگر کودکان دیرآموز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. در پردازش اطلاعات بسیار ضعیف عمل می کنند یکی از علل قابل شناسایی بدکاری در سیستم عصبی مرکزی می باشد.
  2. از نظر مهارت های حرکتی مانند راه رفتن تفاوتی با همسالان خود ندارند. اما از نظر مهارت های ظریف مانند نخ کردن دشواری هایی دارند.
  3. یک نوع کندی حسی حرکتی در انجام کارهای شخصی خود دارند.
  4. درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری سیستم اعصاب مغزی در آن ها دیده می شود.
  5. در حافظه دیداری و شنیداری مشکلات جدی دارند در نتیجه دیکته و نوشتن برای آن ها سخت و دشوار می باشد.
  6. بیشتر این کودکان به خاطر بازخوردهایی که از طرف دیگران دریافت می کنند اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد و هم چنین خودپنداره پایینی دارند.

کودکان دیر آموز، ریشه مشکل کجاست؟

علل بروز اختلالات یادگیری و دیرآموزی کودکان هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، با این حال در پژوهش های مختلف بسیاری از عواملی که باعث دیرآموزی کودکان هستند شناسایی شده است که هر کدام از آن ها به طور اختصار بیان شده اند:

کودکان دیر آموز، ریشه مشکل کجاست؟

عوامل ژنتیکی:

بر اساس تحقیقات انجام شده در خانواده هایی که عضوی دچار اختلال یادگیری است احتمال بروز چنین اختلالی بسیار بیشتر می باشد.

عوامل فیزیولوژیکی و بیوشیمی:

در صورت ابتلا به بیماری و یا صدمه ممکن است به مغز آسیب وارد شود و این مسئله باعث اختلال در یادگیری یا دیرآموزی کودک شود. این آسیب ها ممکن است در دوران جنینی یا بعد از زایمان به وجود آید.

عوامل آموزشی:

عوامل دیگر محیطی مانند نداشتن فعالیت های محرک، تخصص ناکافی معلم در شیوه های آموزشی پایه، توقعات بسیار بالا یا پایین  معلمان از دانش آموزان، تدریس ناکافی به دانش آموزان در عقب ماندگی کودکان نقش دارند.

اوتیسم و دنیای یک کودک درخودمانده

برخورد با کودکان دیر آموز چگونه باید باشد؟

اطرافیان کودکان دیرآموز باید در نظر داشته باشند که برای کمک به این کودکان باید از تکنیک های و روش های خاصی استفاده کنند. در این خصوص بهتر است از روانشناس کودک کمک بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد. اگر کودک دیرآموزی در اطراف خود دارید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

برخورد با کودکان دیر آموز چگونه باید باشد؟

  1. از برچسب هایی مانند مرزی، کودک، تنبل و غیره دوری کنید.
  2. از تنبیه های شدید بدنی و تهدید استفاده نکنید.
  3. سعی کنید مهارت های شخصی و اساسی را به او آموزش دهید.
  4. استعدادها و توانایی های کودکتان را کشف کنید و او را با همسالانش مقایسه نکنید و به طور کلی از مقایسه کردن پرهیز کنید.
  5. به کودکتان مسئولیت های خارج از خانه مانند خرید کردن بدهید این امر باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود.
  6. موانع یادگیری مانند لوزه سوم، دندان های نامرتب، لکنت زبان، اختلال توجه و تمرکز را درمان کنید و رفع نمایید تا کودک بتواند به خوبی آموزش ببیند و یادگیری های لازم را دریافت کند.
  7. این کودکان دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند به همین دلیل باید مفاهیم یاد گرفته شده در زمان مناسب تمرین و تکرار شود.
  8. از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید و پیشنهاداتی که در این خصوص می دهد عمل نمایید.

توجه داشته باشید که نوع نگرش و رفتار والدین بر روی روند درمان و پیشرفت کودک نقش بسیاری می گذارد و در این شرایط والدین باید با صبر و حوصله آموزش های لازم را به کودکشان بدهند و هم چنین از مشاور و روانشناس کودک کمک بگیرند تا به نتیجه دلخواه برسند و کودکشان اطلاعات لازم را با آموزش دریافت کند.

کودکان دیر آموز

از معلمان کودکان دیر آموز بخواهید

نیازی نیست که کودکان دیرآموز به مدارس استثنایی فرستاده شوند بلکه باید معلمان و مسئولین مدرسه را در جریان بگذارید تا برخی از اقداماتی که لازم است را انجام دهند و به این کودکان توجه داشته باشند. برای ورود به این مدرسه لازم است کودکان در طبقه کودکان استثنایی قرار گیرند. معلمان باید به موارد زیر توجه داشته باشند.

  1. بهتر است کودک را در جلوی کلاس بنشیند تا تمرکز و توجه او بیشتر شده و معلم به خوبی بر کارهایش نظارت داشته باشد.
  2. بهتر است این کودکان در کلاس هایی قرار گیرند که جمعیت آن ها کمتر است در این صورت مفاهیم را بهتر و راحت تر درک می کنند.
  3. تدریس با تکرار بیشتری صورت گیرد، خود دانش آموز نیز باید در تدریس دخالت داشته باشد.
  4. فعالیت های عینی و معنی دار برای آن ها فراهم کرده و آن ها را در فعالیت های گروهی مشارکت دهند.
  5. در هنگام آموزش از تکنیک های مختلف استفاده کنند مانند بازی های آموزشی تا یادگیری را جذاب سازند.
  6. دانش آموزان دیرآموز را از دیگر دانش آموزان جدا نکنید و آن ها را با یکدیگر مقایسه نکنید.
  7. به جای اهمیت دادن به نمرات کلاسی و امتحانی دانش آموزان دیرآموز سعی کنید به تلاش آن ها توجه کنید و آن ها را به خاطر تلاششان تشویق نمایید.