مشاوره آنلاین یعنی چه؟

مشاوره آنلاین، فرایند مشاوره ای است که مراجع و مشاور به جای ارتباط حضوری و رو در رو با یکدیگر، از راه های جایگزین برای برقرای ارتباط استفاده می کنند و فرایند مشاوره و درمان به صورت غیر حضوری انجام می شود.

درمان الکترونیک، درمان از راه دور، وب تراپی و درمان اینترنتی از جمله نام های دیگر مشاور آنلاین و غیر حضوری است.

تاریخچه

شاید تصور عموم این باشد که مشاوره غیر حضوری و ارتباط از راه دور روشی نوین و مختص عصر حاضر است ولی تاریخچه مشاوره غیر حضوری به زمان فروید باز می گردد. در آن زمان نیز فروید برای برقراری ارتباط از راه دور با مراجعانش با آنها نامه نگاری می کرد.

طبیعی است که با گذشت زمان مشاوره غیر حضوری پیشرفت های زیادی کرد، مثلا از سال ۱۹۸۲، در اینترنت گروه های درمانی مشاوره رواج پیدا کرد و به مرور به شکل های دیگری نمایان شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر به لطف امکانات پیشرفته ی الکترونیکی و فضای مجازی مشاوره آنلاین به اشکال مختلف و با سهولت بیشتری انجام می گیرد.

اشکال مشاوره آنلاین

  • مشاوره از طریق ایمیل و به صورت نوشتاری

در سایت مشاورانه چنین امکانی برای شما عزیزان فراهم شده است تا بتوانید از طریق وارد کردن ایمیل و نام مستعار مسئله خودتون رو مطرح کنید و منتظر بمانید تا مشاوران ما به صورت رایگان پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

لازم به ذکر است که اطلاعات شما (ایمیل) محرمانه باقی می ماند و امکان وارد کردن نام مستعار باعث می شود که عزیزانی که حساسیت بیشتری روی اطلاعات شخصی دارند، احساس اطمینان و آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.

این نوع از مشاوره می تواند برای به دست آوردن اطلاعات اولیه در مورد مسئله یا مشکل بسیار مفید باشد.

  • گفتگوی متنی همزمان (آنی)

در این نوع روش مشاوره، شما می توانید از طریق ربات تلگرامی درخواست مشاوره دهید.

با پرداخت هزینه ی بسیار کم می توانید به صورت خصوصی با مشاوران مرکز مشاورانه، چت آنلاین و همزمان داشته باشید.

از آنجا که در این روش شما به صورت خصوصی با مشاور صحبت می کنید و ارتباط آنلاین با یکدیگر دارید امکان پرداختن به جزییات، آسان تر خواهد بود و شما می توانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

  • مشاوره از طریق تماس اینترنتی صوتی و یا از طریق تلفن

این روش از دو روش قبلی کارآمدتر خواهد بود و فرد می تواند بعد از دریافت وقت مشاوره با مشاور خود به صورت صوتی ارتباط برقرار کند (یا از طریق تلفن یا تماس اینترنتی).

مرکز مشاورانه نیز چنین امکانی را برای عزیزانی که امکان مشاوره حضوری ندارند فراهم کرده است و افراد می توانند با تماس با مرکز مشاورانه، در خواست مشاوره روانشناسی صوتی داشته باشند و بنا به شرایط و درخواست خودشان یکی از راه های تلفن و یا تماس صوتی از طریق واتساپ را انتخاب کنند و بتوانند جلسات مشاوره خود را به صورت پی در پی از طریق تماس صوتی ادامه دهند.

تماس صوتی از طریق واتساپ برای عزیزان خارج از کشور کارآمدتر است.

بدیهی است که این روش مشاوره به دلیل ایجاد تعامل بالاتر مشاور و مراجع موثرتر و رضایت بخش تر خواهد بود.

  • مشاوره از طریق ویدئو کال (مشاوره آنلاین ویدئویی)

نزدیکترین روش به مشاوره حضوری، روش مشاوره آنلاین ویدئویی است.

هرچند که مشاور و مراجع به صورت حضوری مقابل هم نیستند ولی به این دلیل که مشاور می تواند همزمان صدای مراجع را بشنود و تصویرش را ببیند، می تواند تا حدودی متوجه زبان بدن فرد شود، این روش مشاوره، روش جایگزین بسیار مطلوبی برای مشاوره حضوری است.

در این روش امکان اجرایی کردن و آموزش بسیاری از روش های درمانی وجود دارد، به همین دلیل مورد استقبال زیادی قرار گرفته و می توان از آن در بسیاری از مواقع استفاده کرد.

امکان برقراری تماس تصویری و دریافت مشاوره ویدئویی آنلاین نیز در مرکز مشاورانه وجود دارد و عزیزان مایل به دریافت مشاوره ویدئویی با تماس با مرکز مشاورانه می توانند برای دریافت نوبت مشاوره ی تصویری اقدام کنند.

ارتقاء شخصی

کدام روش نسبت به دیگر روش ها ارجح تر است و بهتر است از کدام روش استفاده کنیم؟

مشاوره حضوری و تلفنی کیفیت بسیار بالایی داشته و نتیجه بخشی بالایی دارد ولی در مواقع خیلی اضطراری و در صورت داشتن سوال می توانید از مشاوره آنلاین بهره ببرید

طبیعی است که در بین روش های مشاوره ای غیر حضوری، مشاوره  صوتی و مشاوره  تصویری امکان برقراری تعامل و ارتباط بین مشاور و مراجع را آسانتر می کند و مشاور می تواند اطلاعات بیشتری را از مراجع دریافت کند.

بنابراین می تواند به صورت تخصصی تر به فرد کمک کند ولی اینطور نیست که مشاوره از طریق ایمیل و یا چت آنلاین موثر نباشد.

روش مشاوره از طریق ایمیل یا چت، برای زمان هایی که فرد نیاز به دریافت راهنمایی سریع در مورد مسئله ای دارد بسیار می تواند مفید باشد.

ولی واقعیت این است که درمان اختلالات روانشناختی و مشکلات عمیق خانوادگی و یا زوجی از طریق مشاوره از طریق ایمیل و یا مشاوره از طریق چت آنلاین امکانپذیر نیست.

اگر افراد در مورد چنین مسائلی نیاز به دریافت مشاوره داشته باشند می توانند از طریق این دو روش این مسائل را با مشاور مطرح کنند و اگر مشکل فرد در حیطه ای باشد که فرد بتواند خودش به رفع آن بپردازد مشاور تلاش می کند با ارائه ی راهکارها و توصیه های لازم به فرد کمک کند تا مشکلش را حل کند.

ولی اگر مشاور تشخیص دهد که مشکل فرد عمیق است نیاز است که فرد اگر قصد دریافت مشاوره غیر حضوری را دارد از طریق مشاوره صوتی یا مشاوره ی ویدئویی اقدام کند تا بتواند با برقرای تعامل بیشتر با مشاور امکان بررسی بیشتر عوامل مختلف را به مشاور بدهد و از این طریق بتواند مسئله ی مد نظرش را حل و یا اینکه اختلالش را درمان کند.

چرا به جای مشاوره سنتی و حضوری مشاوره آنلاین دریافت کنیم؟

کابردهای مشاوره حضوری بر هیچکس پوشیده نیست ولی واقعیت این است که در بسیاری از مواقع امکان دریافت مشاوره حضوری برای همگان امکانپذیر نیست.

از طرفی ممکن است فرد به مشاور با تجربه و متخصصی در محل زندگی خودش دسترسی نداشته باشد و یا اینکه فردی مشتاق دریافت مشاوره از یک روانشناس به خصوصی باشد که آن روانشناس فاصله ی مکانی زیادی با درمانجو داشته باشد داشته باشد که در چنین مواردی مشاور آنلاین می تواند روش جایگزین بسیار مناسبی به جای مشاوره حضوری باشد.

مشاوره آنلاین

مزیت های مشاوره آنلاین چیست؟

  • صرفه جویی در هزینه

در بسیاری از مراکز، هزینه ی مشاوره آنلاین کمتر از مشاوره حضوری است البته گاهی  برخی از مراکز مشاوره به دلیل کیفیت بالای خدماتی که در مشاوره آنلاین ارائه می دهند و به این دلیل که انتخاب را در مورد نوع مشاوره بر عهده ی درمانجو می گذارند، تعرفه  مشاوره آنلاین و مشاوره حضوری آن ها تفاوتی ندارد.

  • صرفه جویی در وقت

همه ی ما می دانیم که مراجعه به مطب و مراکز مشاوره نیاز به تعیین وقت و طی کردن مسیر مشخصی از محل کار یا محل زندگی تا مراکز مشاوره دارد.

در مشاوره آنلاین به دلیل حذف زمان انتظار در مراکز مشاوره و همینطور عدم نیاز به طی کردن مسیر برای رسیدن به مراکز مشاوره صرفه جویی زیادی در زمان می شود.

  • امکان دریافت مشاوره اضطراری

گاهی پیش می آید که فرد به صورت اضطراری نیاز به دریافت مشاوره دارد. کاملا بدیهی است که در مشاوره حضوری به دلیل لزوم دریافت نوبت و ساعت کاری مشخص مراکز روانشناختی، چنین امکانی وجود ندارد، در چنین صورتی مشاوره آنلاین روش بسیار خوبی برای دریافت مشاوره از متخصص است.

  • احساس راحتی بیشتر

در مراجعه آنلاین به این دلیل که افراد در حضور روانشناس و متخصص مربوطه نیستند و کمتر احساس قضاوت شدن می کنند برای بیان احساساتشان احساس راحتی بیشتری می کنند.

گاهی نیز بیان برخی از مسائل برای افراد در حضور مشاور سخت می باشد بنابراین در اینصورت مشاوره آنلاین توصیه می شود.

دریافت مشاوره در امور جنسی از این دسته مسائل هستند. گرچه برای درمان برخی از اختلالات جنسی نیاز به مداخلات روانشناختی به صورت حضوری است.

  • مناسب برای افرادی که اضطراب اجتماعی دارند

افرادی که مبتلا به اضطراب اجتماعی هستند به سختی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و در صورت برقراری ارتباط با افراد دیگر، حتی درمانگر دچار اضطراب و تنش روانی می شوند و حرف زدن برای آنها سخت می شود.

هرچند که درمان اضطراب اجتماعی در مواقع شدید نیاز به مراجعه حضوری به روانشناس دارد ولی می توان جلسات ابتدایی را به صورت آنلاین برگزار کرد تا از شدت استرس فرد کم شود و بعد از اینکه فرد ارتباط بیشتری با مراجع برقرار کرد می توان ادامه جلسات را با خواست درمانجو به صورت حضوری برگزار کرد.

  • امکان دسترسی به درمانگران و مشاوران مختلف از هر نقطه ی جهان

این یکی از مهم ترین مزیت های مشاوره آنلاین است که در بسیاری از مواقع راهگشا بوده است.

زمانی که با مسائل انسانی سروکار داریم توجه به فرهنگ اهمیت زیادی در درمان و یا حل مشکل دارد، همچنین این نکته بسیار مهم است که مشاور توانایی درک درمانجو را داشته باشد و بتواند با توجه به فرهنگی که در درون فرد نهادینه شده به مسائل نگاه کند.

افراد بسیاری هستند که به دلیل اقامت در کشورهایی خارج از ایران به مشاورانی که هم زبان آن ها باشند و با فرهنگ آن ها آشنایی داشته باشند دسترسی ندارند، در اینصورت است که این افراد به راحتی می توانند از طریق مشاوره آنلاین، به مشاوران مورد نظر خود دست یابند.

همچنین زندگی در شهرهای کوچک و یا روستاها نیز می تواند دسترسی به روانشناس و روان درمانگر با تجربه را سخت کند، بنابراین مشاوره آنلاین است که می تواند این موانع را بردارد.