مهارت های ارتباطی در محیط کار  باعث می شد که در ارتباط با هر کسی موفق یا ناموفق باشیم و در محیط کار پیشرفت کنیم.
نحوه برقراری ارتباط انسان ها بسیار ساده و واضح به نظر می رسد، در صورتی که بسیاری از مردم در روابط خود دچار سو تفاهم می شوند و از صحبت های یکدیگر سو برداشت می کنند.

وقتی کسی چندین تجربه منفی در ارتباطات داشته باشد احساس سرخوردگی شخصی و اجتماعی پیدا می کند.

یک کلمه ی چند حرفی گاهی می تواند یک زندگی را از هم ‌بپاشد. اساسا کلمات اختراع شدند تا انسان ها به وسیله ی آن ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما گاهی موجب بر هم خوردن ارتباطات بشر نیز خواهند شد.

مهارت های ارتباطی به شما یاد می دهند تا از بروز این‌سو تفاهم ها جلوگیری کنید و ارتباطات درستی با عامه مردم برقرار کنید. این مهارت های ارتباطی آن قدر مهم هستند که باید از دروس پایه در مدرسه به کودکان آموزش داده شوند. به کارگیری این مهارت ها وجهه ی اجتماعی شما را ارتقا می دهد و به خود شما نیز حس اعتماد به نفس می بخشد.

۱۰ مهارت های ارتباطی در محیط کار

۱_ زبان‌ بدن :

زبان بدن شما بیشتر از زبانی که در دهانتان دارید با افراد ارتباط برقرار می‌کند. نحوه ی ایستادن شما حالت سرتان و حتی حالت نگاهتان می تواند به اطرافیان شما بگوید که در حال حاضر چه احساسی دارید. اگر زبان‌ بدن شما بر خلاف زبان کلامیتان عمل کند حضار متوجه این دوگانگی خواهند شد.

۲_ گوش دادن فعال|مهارت های ارتباطی در محیط کار

به جرئت می توان گفت تعداد بسیار زیادی از مردم هنوز چیزی درباره ی گوش دادن فعال نمی دانند گوش دادن فعال یعنی فقط نباید شنونده باشیم. کسی که گوش دادن فعال را به خوبی آموخته باشد, می داند باید با تمام وجود به صحبت های فرد مقابل گوش فرا دهد و در جاهایی که لازم است به او واکنش در خور نشان دهد.

اگر شما گوش دادن فعال را آموخته باشید می دانید که به راحتی حواستان از صحبت های فرد مقابل پرت نمی شود و سعی می کنیم این تعامل را به صورت آگاهانه برگزار کنید.

رابطه کاری

۳_حل کشمکش:

همیشه مشکلات و تعارض در هر رابطه ای به وجود می آید و نمی توانیم در پیشامد آن پیشگیری کنیم اما باید به خوبی بلد باشیم چطور باید اختلافات به وجود آمده را مدیریت کنیم. اگر مهارت حل مشکلات را بیاموزید متوجه می شوید که نباید حالت تدافعی به خود بگیرید و در هر حالتی لازم است تا احترام فرد مقابل را رعایت کنید.

۴_اعتبار:

برای افزایش مهارت های ارتباطی در محیط کار سعی کنید تا مخاطبتان را احمق فرض نکنید. اگر در رفتار شما سوء نیتی وجود داشته باشد بالاخره نیت شما بر ملا خواهد شد. هیچکس دوست ندارد که مورد پنهان کاری دیگر افراد قرار بگیرد. پس اگر روابطی که دارید برایتان مهم است مردم را نادان فرض نکنید.

معنی اصلی اعتبار این است که مردم خود واقعی شما را بشناسند و جلوی آنان تظاهری صورت نگیرد. اعتبار افراد راحت به دست نخواهد آمد پس سعی کنید آن را راحت نیز از دست ندهید.

مهارت های ارتباطی

۵_نبوغ احساسی :

نبوغ احساسی یعنی بتوانیم به اقتضای موضوعی که از مخاطب خود دریافت میکنیم به او پاسخ دهیم. این مورد در ایجاد ارتباط موثر میان گوینده و شنونده نقش بسیار مهمی دارد و باید با توجه به آن چه می شنوید عکس العمل خود را ارائه دهید.

نکته ی حائز اهمیت دیگر درباره نبوغ احساسی این است که اگر متوجه شدید مخاطب شما در شرایط خوبی برای برقراری ارتباط قرار ندارد باید سعی کنید تا آن تعامل را به موقعیت دیگری موکول کنید.

۶_نحوه بیان و تن صدا :

نحوه ی بیان کردن شما ستون برقراری مهارت های ارتباطی در محیط کار می باشد. اگر بسیار بلند یا بسیار آرام و نامفهوم صحبت کنید یا در بین صحبت های خود بیش از حد از اصوات تفکر مثل ( ئه ) و ( آ ) استفاده کنید، تپق بزنید یا دستپاچه شوید ذهن مخاطب را مشغول می‌کنید.

آن قدر مشغول که مجبور باشد انرژی زیادی را صرف این کند که متوجه شود شما چه گفته اید و منظورتان چیست. اگر اعتماد به نفس ضعیفی دارید یا نسبت به موضوعی که در حال سخنرانی برای آن هستید تسلط کافی ندارید چنین مشکلاتی پیش خواهد آمد.

اگر دوست دارید تسلط کافی برای صحبت کردن داشته باشید می توانید از راه های زیر کمک بگیرید:

الف ) صدای خود را در هنگام صحبت کردن ضبط کنید تا ضعف آن را پیدا کنید و برای رفع آن تلاش کنید.

ب ) از اصوات مانند (آ) تا حد امکان استفاده نکنید.

پ ) کاملا صاف و عمود بایستید و شانه هایتان را به عقب هول دهید. این حالت ایستادن شما می تواند نشان دهنده اعتماد به نفس کافی شما باشد و حس خوبی به مخاطب القا کند.

ت ) سرتان را بالا نگه دارید تا تارهای صوتی شما در مسیر اصلی خود قرار داشته باشند.

ث ) با آرامش و ریتمیک نفس بکشید تا نفس کشیدن شما مانع سخنرانی تان نشود.