تاثیر دوستان در اعتیاد، نقش دوستان در گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر

تاثیر و نقش دوستان در اعتیاد چیست؟ ممکن است دوستانی معتاد به مواد مخدر داشته باشید یا متوجه شوید که دوستان فرزندتان معتاد هستند، اغلب این دوستان اطرافیان خود را تشویق می کنند تا به سمت مواد مخدر کشیده شوند و آن ها را تشویق به مصرف مواد مخدر می کنند.

بسیاری از افراد این تعارفات و تشویق ها را بدون تاثیر می دانند اما واقعا تاثیر دوستان بر روی اعتیاد چقدر می باشد؟

آیا چنین دوستانی می توانند عاملی برای شروع اعتیاد باشند؟ بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است بسیاری از اعتیاد ها در دوران نوجوانی آغاز شده است.

برای نوجوان ها گروه های دوستی اهمیت بسیاری دارد و آن ها هر کاری را انجام می دهند تا عضوی از آن گروه باشند و تلاش می کنند تا از عقاید و افکار هم سن و سالان خود پیروی کنند.

بنابراین متاسفانه در صورتی که دوستان آن ها معتاد باشند احتمال این که نوجوان معتاد شود و به سمت مواد مخدر گرایش داشته باشد بسیار زیاد است.

گاهی هم فشارهای شدید والدین سبب اعتیاد فرزندان می شود. برای راهنمایی می توانید از مشاوران مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کمک بخواهید.

برای آن که اطلاعات بیشتری در مورد نقش دوستان در اعتیاد به دست آورید این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

نوجوان و اعتیاد، نقش و تاثیر دوستان در اعتیاد

اعتیاد یک پدیده مهلک و مخرب در هر خانواده و جامعه ای می باشد.

زمانی که نوجوانان درگیر مواد می شوند و معتاد می شوند به معنای از بین رفتن نیروی کار جوان و والدین نسل بعد می باشد، دو موضوع اصلی در ارتباط با سن اعتیاد و علل گرایش به اعتیاد اهمیت بسیاری دارد:

  1. پایین آمدن میانگین سنی به اعتیاد: در سال های اخیر سن اعتیاد بسیار پایین آمده است و نوجوانان در سن های کمتری گرفتار مواد می شوند به همین دلیل دیده می شود که مصرف برخی از مواد اعتیاد آور مانند حشیش، شیشه و مارجوآنا در سنین جوانی و نوجوانی نسبت به زمان گذشته افزایش یافته است.
  2. گروه دوستان معتاد: بر اساس تحقیقاتی در زمینه علت یابی اعتیاد صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که یکی از مهم ترین دلایل اعتیاد افراد به خصوص نوجوانان، فشار همسالان و دوستان آن ها می باشد و هم چنین داشتن دوستان مصرف کنند مواد، تاثیر بسیار در معتاد شدن نوجوان دارد.

چرا نوجوانان در برابر اعتیاد آسیب پذیرتر هستند؟

در دوران کودکی فرد تحت تاثیر خانواده است و زمانی که سن او افزایش می یابد دوستان و همسالان نقش پر رنگ تری دارند و در دوران نوجوانی نقش دوستان به اوج خود می رسد، زیرا نوجوانان در این سن به دنبال استقلال هستند و تلاش می کنند تا هویت شان را در کنار دوستان خود تعریف کنند.

نوجوانان نسبت به سایر گروه سنی در برابر مواد مخدر و اعتیاد آسیب پذیرتر می باشند زیرا هنوز به خودشناسی واقعی نرسیده اند و مهارت های نه گفتن را یاد نگرفته اند تا در برابر درخواست های نامناسب پاسخ منفی بدهند.

علاوه بر موارد بیان شده نداشتن مهارت حل مسئله و دشواری در کنترل هیجانات منجر شده تا ناتوانی فرد در کنترل کردن مصرف مواد افزایش یابد و نتواند هیجانات خود را کنترل کند و به سمت مواد مخدر نرود،

اگر فرد از همان دوران کودکی آگاهی های لازم در مورد اهمیت خانواده و اتخاذ یک سبک فرزند پروری مناسب را داشته باشد به راحتی می تواند در دوران نوجوانی در برابر این خطرات از خودش محافظت کند و ایمن باشد.

تاثیر دوستان در اعتیاد

نوجوانان زمانی که با مشکلات زندگی و مسائل گوناگونی مواجهه می شوند ( مانند عدم درک شدن توسط بزرگسالان) از خانواده و اجتماع دور می شوند و به دنبال تکیه گاه دیگری می گردند.

به همین دلیل به سمت دوستانش جذب می شود و در این هنگام دوستان نه تنها او را مورد سرزنش قرار نمی دهند بلکه احساس درک متقابل را در فرد ایجاد می کنند و او را درک می کنند.

نوجوانان تحت تاثیر اعمال، رفتار، گفتار و افکار دوستان خود قرار می گیرند و خواسته و نظرات آن ها را با مقاومت کمتری می پذیرند..

زیرا زمانی که در کنار دوستانشان هستند استقلال و فردیت بیشتری دارند و در این شرایط که در کنار دوستان خود هستند آسیب پذیرتر می باشند و زمینه رفتار انحراف آن ها به سمت مواد و اعتیاد بیشتر است.

علاوه بر موارد گفته شده یکی از ویژگی های نوجوانان هیجان خواهی می باشد بنابراین نوجوانان هنگامی که وارد جمعی می شوند برای  این که هیجان و سرگرمی آن ها افزایش یابد از سیگار و مواد مخدر و الکل استفاده می کنند.

تاثیر دوستان در اعتیاد

ارتباط با دوستان معتاد

یکی از عامل زمینه ساز قوی برای ابتلای نوجوانان به مواد مخدر، ارتباط داشتن با دوستان و همسالان معتاد می باشد، زمانی که دوستان او معتاد باشند نوجوان از آن ها الگو برداری می کند و به سمت مواد کشیده می شود. برخی در ابتدا مواد مجانی به دوست خود تعارف می کنند.

هنگامی که معتاد شد در قبال گرفتن پول به او مواد می دهند و به این طریق افراد مواد فروش کسب درآمد می نمایند، همچنین برخی از گروه های دوستی شرط ورود آن ها همرنگ شدن با سایر اعضا می باشد.

لذا اصرار و فشار برای مصرف مواد و مسخره کردن افرادی که در مصرف مواد مخدر امتناع می کنند نوجوان را تحریک می کند تا مواد مصرف کند و تاییده دوستان را بگیرد.

با این کار نوجوان احساس می کند که استقلال بیش تری داشته و می تواند ناملایمتی های خانواده اش را با این کار جبران کند.