عصبانیت در بارداری

آیا در دوران بارداری بی حوصله هستید و صبر و تحمل شما کم شده است؟ آیا در دوران بارداری مدام با همسر خود جرو بحث می کنید؟ آیا نگران هستید عصبانیت شما بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد؟

دوره بارداری دوره ای بسیار خاص و حساس می باشد و زنان در آن دوره احساسات و هیجانات خاصی دارند بنابراین زوجین باید با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند و مراقب یکدیگر باشند.

در این دوره زنان احساسات و هیجانات مختلفی مانند خشم، اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند، که هر کدام از این احساسات بر یکدیگر تاثیر می گذارد و به یکدیگر مرتبط می باشد.

در دوران بارداری عصبانیت امری بسیار طبیعی می باشد و عواقب و آسیب هایی را به همراه دارد، زنان در دوران بارداری تحمل و صبرشان کم شده و مدام با همسرشان جرو بحث می کنند. این امر رابطه زندگی زناشویی را به خطر می اندازند.

گاهی اوقات زنان احساس می کنند که از طرف همسرشان درک نمی شوند و به همین دلیل صبر و تحمل آن ها کم شده و پرخاشگر می شوند.

همه این عوامل می تواند دوران بارداری را برای زنان بسیار سخت و دشوار کند و زنان باید مهارت های کنترل خشم را بیاموزند تا بتوانند به درستی آن ها را به کار گیرند.

در این مقاله در مورد این که چرا زنان در دوران بارداری عصبانی می شوند و دلیل عصبانیت چیست، تاثیر آن بر روی جنین و راه حل هایی که برای کنترل عصبانیت در نظر گرفته می شود ارائه می دهیم.

عصبانیت در بارداری – چرا زنان در دوران بارداری عصبانی می شوند؟

عصبانیت در دوران بارداری یک امر طبیعی می باشد ولی گاهی اوقات این عصبانیت آسیب هایی به خانواده میزند و جو خانواده را متشنج می کند و برای افراد خانواده سخت خواهد بود که این جو را تحمل کنند بنابراین زوجین باید تحمل و صبر بالایی داشته باشند و یکدیگر را درک کنند.

در سه ماهه اول و آخر دوران بارداری تغییرات خلقی و عصبانیت بیشترمی باشد و در سه ماهه دوم این میزان کمتر خواهد بود و خلق مادر بالاتر بهتر خواهد بود.

در این جا برخی از دلایلی که باعث می شود زن در دوران حاملگی پرخاشگر شود را بیان می کنیم.

  • تغییرات هورمونی

مهم ترین علت که باعث تغییرات خلق و خو در دوران بارداری می شود تغییرات هورمونی می باشد، همان طور که دختران در هنگام عادت ماهانه از نظر خلق و خو دچار تغییراتی می شوند و به دلیل تغییرات هورمونی خلق خوی ضعیف تری دارند و سریع عصبانی می شوند.

ترشح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون در دوران بارداری بیشتر است، ترشح هومون استروژن باعث عصبانیت در دوران بارداری می شود.

  • استرس

استرس و پرخاشگری در بارداری به دلایل متفاوتی به وجود می آید که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

  1. استرس به دلیل وجود کمبود خواب
  2. ناراحتی های فیزیکی به دلیل عدم وجود حمایت همسر در دوران بارداری
  3. عوامل نامرتبط دیگر مانند هزینه های زندگی، مسائل مالی و شاغل بودن
  • ترس

در دوران بارداری مادر به دلیل ترس از آینده، اتفاقات گذشته، مسئولیت سنگین فرزند آوری، اتفاقاتی که ممکن است برای جنین بیفتد و سلامتی او را به خطر بیندازد و درد هایی که در زمان حاملگی برای او به وجود می آید نگرانی های زیادی را تجربه می کند و این ترس ها در بسیاری از اوقات غیر قابل تحمل است و مادر را خشمگین و پرخاشگر می کند.

  • درد و ناراحتی

مقدار قابل توجهی از درد و ناراحتی های بدن در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیکی به وجود می آید و غیر قابل جبران می باشد، زنان باردار در دوران حاملگی تهوع، مریضی و خستگی زیادی را تجربه می کنند و این حالات باعث عصبانیت در دوران بارداری می شود.

جنین پسر

آیا عصبانیت بر جنین تاثیر می گذارد؟

عصبانیت در دوران بارداری عوارض بسیاری دارد و باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب، آدرنالین (Adrenaline) و اپی نفرین (Epinephrine) و اختلالاتی در رسیدن خون و اکسیژن به جنین به وجود می آورد و این موضوع سلامت جنین را به خطر می اندازد و مشکلات و آسیب هایی را برای فرد به وجود می آورد.

عصبانیت در بارداری

در این دوران جنین احساسات و حس های مادر را از طریق مواد شیمیایی که در خون وجود دارد دریافت می کند و چون مغز جنین در این دوران در حال رشد است استرس و پرخاشگری و عصبانیت بر روی مغز جنین اثر می گذارد و عوارضی برای جنین دارد.

عصبانیت در اوایل بارداری تاثیرات منفی و مخربی بر روی جنین می گذارد زیرا هنوز سد محافظتی بین جنین و مادر به درستی شکل نگرفته است و سلامت جنین را به خطر می اندازد.

در صورتی که این عصبانیت ادامه دار باشد می تواند عوارض و آسیب های بدی بر روی جنین بگذارد که در زیر نمونه ای از این عوارض را بیان می کنیم.

  • کم وزنی کودک
  • زایمان زود رس
  • تاثیر نامطلوب بر خلق وخوی کودک
  • بیش فعالی کودک
  • اسکیزوفرنی در کودک